Lexus Ls400 1995

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MagnusH
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 15 mar 2024, 11:18:50
Bilmodell: Lexus Ls400
Årsmodell: 1995
PostOrt: krokom
Land (Country): sverige

Lexus Ls400 1995

Inlägg av MagnusH »

Hej!

Har sprickor i avgassystemet direkt efter katalysatorn vid fläns. Jäkligt rostigt och har lagt i lagningsmassa ett tag för besiktning m.m, men nu funderar jag på att plocka ner och antingen svetsa eller byta.
Stört omöjligt att hitta avgassystem till dessa.
Är det någon som har något tipps?
Kommer det fungera att svetsa? misstänker att man får ersätta ganska mycket plåt?
Är på båda sidor som det ser lika illa ut.

Med vänlig hälsning,
Magnus
Krokom, Östersund
Bilagor
IMG_20240315_113437_479.jpg
IMG_20240315_113437_479.jpg (941.59 KiB) Visad 284 gånger
IMG_20230527_084552_003.jpg
IMG_20230527_084552_003.jpg (919.16 KiB) Visad 284 gånger
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Lexus Ls400 1995

Inlägg av Micke2 »

Jag har själv ersatt orginalrör med universella delar i liknande fall.
Kräver också modifiering, ofta med svets, men är i regel lättare att modifiera nya delar än att svetsa i rostiga rör.
MagnusH
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 15 mar 2024, 11:18:50
Bilmodell: Lexus Ls400
Årsmodell: 1995
PostOrt: krokom
Land (Country): sverige

Re: Lexus Ls400 1995

Inlägg av MagnusH »

Hej

Ja lite så jag troligen får göra.
Plockade ner systemet nu och det blev mycket som lossnade och resten är tunt verkligen. Får nog ta bort en hel del av befintliga plåten och lägga i ny. Problemet är muffen (eller vad det heter) där packningen sitter och sluter tätt mot katalysator.
Verkar svårt att hitta nytt system också. Skall kolla med Toyota på måndag och se vad de säger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lexus Ls400 1995

Inlägg av Glenn »

Det går alltid att svetsa, men att försöka lappa hål i rostig plåt går sällan (om inte rosten orsakades av nåt specifikt), men att behålla flänsen och svetsa ihop ett par rörbitar fungerar ju.

jag skulle vara mest orolig för att dra sönder skruvar osv som i vissa fall är jobbiga att fixa.

På min ena aero så började jag att byta rörbitar för typ 5 år sedan, nu förra somamren konstaterade jag att nu har jag bytt ut exakt alla rör i hela systemet :/ däremot är dämparna kvar, delvis lappade.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar