Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tzouras
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 nov 2018, 09:42:50
Bilmodell: Corolla 1.6 (E110) 4A-FE
Årsmodell: 1999
PostOrt: Pajala

Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Inlägg av Tzouras »

Hej jag har en Corolla 1,6 halvkombi med vingen årsmodell - 1999.
Den har en regler sond framför katalysatorn och en lambda sond bakom.

Nu till det tråkiga. Någon j***l snodde min katalysator dagen innan den skulle besiktas och dem fick med sig lambda sonden också. :-x :(

Så min fråga är om man kan sätta på en "universal" katt istället och om någon har någon erfarenhet om hur det funkar delvis om den går igenom besiktningen. Jag har läst på lite olika sidor forum om folk som har gjort det och sagt att det har fungerat med sina bilar (olika bilmärken). Men sen vet jag att det finns olika sorters katalysatorer som graderas efter Euro emission standards, där det finns en stämpel på katterna. T.e.x E1-E2-E3 osv upp till euro 7-9 har jag för mig. Bilar från 90-talet har E3 dem flesta, och det har corollan med. Men när jag kollade på biltema på deras universala så hade en katt stämpeln E5 och en annan hade ingen stämpel alls. Så man blir ju lite fundersam. Samt att det är inget man kan testa och lämna tillbaka sen.

En original kostar upp emot 5000 - 6000kr, medans en universal kostar mellan 900 - 1500kr.

Vad är eran erfarenheter och funderingar??

Tacksam för alla svar, funderingar och hjälp! 🖖
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Inlägg av Glenn »

Det brukar gå bra med universal, och bilprovningen brukar inte bry sej så länge avgasvärdena är bra. (Även om dom antagligen rent teoretiskt kan slå ner på en kat som inte är original iom avgascertifieringen)


Det problemet du möjligen kan få är om den universella inte renar lika bra och den bakre sonden upptäcker det, den är oftast till för att just kontrollera kattens funktion.

Min ST202 har f.ö en universalkatt, den går igenom bes utan problem, däremot är det en för liten katt så den gör att motorn får för högt motstånd och inte är lika varvvillig, om jag någonsin får den besiktad och laglig igen ska jag byta katten mot en större.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tzouras
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 nov 2018, 09:42:50
Bilmodell: Corolla 1.6 (E110) 4A-FE
Årsmodell: 1999
PostOrt: Pajala

Re: Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Inlägg av Tzouras »

Hmm, ok. Jag ska ha det i åtanken tack för svar.

Men om man sätter på en katt som är euro 5, kommer det gå då också tror du? Jag har läst att bilar som har katt med högre euro beteckning har lite mer elektronik på motorn för att få dem kompatibla.
Kal
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 27 jun 2017, 15:56:01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: surte

Re: Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Inlägg av Kal »

Ett alternativ är att köpa en katalysator från skroten. Då kan du ju ta en från samma bilmodell som du har. Min begagnade katalysator har fungerat fint i drygt 10 000 mil nu.
Tzouras
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 nov 2018, 09:42:50
Bilmodell: Corolla 1.6 (E110) 4A-FE
Årsmodell: 1999
PostOrt: Pajala

Re: Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Inlägg av Tzouras »

Ja jag har tänkt på det också men man vet ju inte 100% om den är bra förräns man har suttit på den och testa bilen. Därför lutar jag mera åt en ny universal, för då vet man att den är hel iallafall. Jag är så fundersam kring köp av katt och scenarios pga av jag bor i lägenhet och måste mecka på parkeringen. Därav vill jag minimera potentiella fel.

Men tack för dit svar det hjälper!👌

Jag tänkte mer också om någon har erfarenhet av att köra med en katt med högre euro värde (till exempel E5 katt på en bil som ska ha E3) än vad bilen ska ha och deras erfarenhet?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Inlägg av Glenn »

Jag skulle inte lagt så stor vikt vid den där E-märkningen, möjligen att de som är godkända för högre euroklass har mer material i sig, men det betyder inte nödvändigtvis att dom har sämre flöde, det är det och att dom renar tillräckligt som är intressant.

Den jag har i celican är avsedd för "bensinmotorer på 1,5-2l" om jag minsn rätt, det funkar tydligen dåligt att ligga på gränsen på en såpass högvarvid motor, och det där med liter är lite vanskligt, köper jag en ny så har jag frö mej nästa steg var 2-3l, det är nog bättre i mitt fall.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tzouras
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 nov 2018, 09:42:50
Bilmodell: Corolla 1.6 (E110) 4A-FE
Årsmodell: 1999
PostOrt: Pajala

Re: Katalysator Corolla 1,6 - 1999

Inlägg av Tzouras »

Ok, men det lutar mer åt en billig universal katt från biltema då och hoppas att vädret är meka acceptabelt.

Tack för svaret det uppskattas 👌
Skriv svar