Avudsis skrev: ↑tis 10 sep 2024, 16:46:37
Ja en sak ska man ha klart för sig med Avensis, det är ingen v70...
Tråkig interiör, trött motor, tråkiga säten, en mellanmjölksbil som man egentligen aldrig riktigt älskar. Den är som en halvful flickvän som vägrar att ha sex.
Min (snygga) fru fick Avensisen att dra 0.6 i hundra blås på väg till Balkan. Jag lyckades aldrig få ned den under 0.7l/milen. Den toppar 220 utan att gnälla och krångla men då drar den lite till. Med det sagt är den ingen landsvägsräser i norra Polen där alla kör 170, det händer just ingenting när du gasar och det blir bara jäkligt stressigt. (Alternativet är då lastbilsfilen där 80 praktiseras.)
Stockholmstrafiken drar 0.95 ungefär, manuell.
Interiör saknar vettiga dryckeshållare i mitt tycke och en gym-flaska går inte ned i hålen tex.
Karossen är säkert bra men plasten de tryckt dit med plastklipps är något jag hade problem med.
Ganska lättmekad bil. Bytte kylare och ac-kondensor helt utan förkunskaper. Kupéfläktslbyte tog en halvtimme. Bromsok, skivor, belägg, Lambdasond, spolarmotorer, bla bla, allt enkelt att komma åt.
Lambdasonden ska vara Denso original annars kan du bränna databoxen. Det gjorde jag och sålde bilen till en bilmek, som inte fixade att laga den.
Plasten och den gråsossiga motorn störde mig mest.
På halt väglag jobbade antisladdsystemet emot mig och ett dike lyckades jag iallafall pricka i sälen. Antisladd går inte att koppla ur om du inte micklar med säkringar osv. Antispinn är ju bara trevligt men den går naturligtvis att stänga av... Idioti.
Slutsats:
Köp en Volvo V70 istället. Den drar möjligen lite mer men är en så otroligt mycket lyxigare bil i alla avseenden. Hade själv en 2.4 T som drog 1,1 sommartid men det var automat. På samma väg till Balkan drog hon 0.7 med ratten i mina händer. Skillnaden var att jag kunde gå när jag klev ur den efter 70-100 mil. Med min Vectra och Avensis krävdes lite gymnastikövningar innan höft och knän fungerade igen.
Antisladd är samma elände här. Lyckades aldrig stänga av skiten så jag kunde svänga med handbromsen vilket resulterade i ett intryckt bakhjul i en trottoarkant en glashal morgon. Antisladd och antispinn jobbade emot allt sunt förnuft i min kamp mot undergången. Nu gick det inte ens att gå till fots just där men känslan av att bli dissad som förare av bilen är det värsta jag vet.
Jag har uppenbart en helt annan upplevelse än du. Vår 2,4 aut -08 Executive, tyckte jag ändå var ganska pigg, om än ganska törstig. Och jag är van vid långresor Stockholm-Luleå, Stockholm-Övik som ensam chauför (min fru har inte körkort). Har även kört den resan en gång (Stockholm-Övik tur/retur samma dag), med en XC70 2,5T som var min pappas, när vi var mellan två bilar. Visst Volvon var absolut något bekvämare, och starkare än vår tidigare Avensis 1. Och även den senare Avensis 2:an, med mindre marginal. Men trots min pappas långsamma tempo på vägarna. Så var det ständiga byten av spindelleder, styrleder, och tillslut även lågtrycksturbon. Redan vid dryga 4k mil bytte han styrleder första gången. Han kör dock fortfarande XC70, nu är det dock D5 215 av senare årsmodell. Båda inköpta nya, men han kör knappt bil längre. Han är 80+ nu, tveksamt om det blir ny bil igen för honom!
Avensis T27 från -09 Blev en betydligt trevligare bil. Vi hade endast den faceliftade (kom 2012) varianten av den med premium paket. Ingen raket, men snål (för att inte vara hybrid) med CVT låda. Och inga fel alls under vår ägo <13k mil. Anekdot förvisso, men många andra ägare vittnar om samma sak! Vi bytte in våran 2018. Fint chassi, bra vägegenskaper, och bra vinterbil. Väl i nivå med Volvo V70 komfortmässigt enl mig på långresa. Men säten måste ju passa den tilltänkta köparen, så alltid pröva först!
Du vet inte vilken modell frågeställaren funderar på! Om det är Avensis 1 97-02, Avensis 2 03-08, Avensis 3 09-14, eller Avensis 3,5 15-18 (Avensis 3,5 Ny bil enligt Toyota, enligt alla andra ett större facelift)! Helt olika bilar.
När du skriver V70 2,4T som endast fanns 00-02, efterföljdes av 2,5T år 2003. Kan man anta att du jämför den jättegamla Volvon 00-02, med likaledes jättegammal Avensis 1 1998-2002?
Förövrigt har Avensis 1 från facelift 2001, och Avensis 2 samma motor, 2,0 bensin 4st lambdasonder. Och på framförallt Avensis 1 01-02 så var dom undermåliga, och byttes på många bilar. Vi bytte två st på vår -01:a (första på TKG garantin, andra efter att TKG gått ut, som vi bekostade själva) men den bilen hade vi till drygt 33k mil. -04:an 2,0 bensin (Avensis 2) bytte vi ingen på under dryga 26k mil, där rök gängningen till topplocket istället
Nu har vi en Camry, som både är större, tyngre, och mycket starkare. Ligger på 0,48 i Stockholm med den. Långresorna till Norrland ca 0,52 l/m, beroende på alla omkörningar på 2+1 med kickdown. Dessutom bekvämare än en V70! Och framförallt mycket mer välutrustad (Vi har Executive premium paketen) Jag tror inte det finns något en fullutrustad V70 av sista årsmodellen har, som inte finns på vår bil. Men mycket som vår bil har, som inte gick att få på en V70.
Varför jag blandar in en Camry i en fråga om Avensis? För att du blandar in en V70, i en fråga om Avensis!