Vilka fälgar passar till RAV4 2010.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Dogfight
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Vilka fälgar passar till RAV4 2010.

Inlägg av Dogfight »

Hej
Har funderingar på att köpa andra fälgar till min RAV4 2010 då mina nuvarande har fula skador. Men vilka fälgar passar till min bil? Har sett många till salu men oftast till nyare bilar så vet inte om dem passar. Har 235/65 17 däck på nu men vill ha smalare däck kanske ner till 215/67 17.
Så stora frågan e passar nyare fälgar till min bil?

Mvh Dogfight.
Brumbrum
Årsmodell: 0
PostOrt: Norrköping

Re: Vilka fälgar passar till RAV4 2010.

Inlägg av Brumbrum »

När det gäller att byta hjul så måste man skilja på själva fälgarna Vs däck. Detta då olika däckdimensioner skapar olika sk rullomkrets - dvs hur långt ett hjul rullar på ett rotationsvarv, den saken påverkar nämligen hastighetsmätarens visning om man väljer helt fel.
Rullomkretsen får inte enligt lag - pga hastighetsmätarens visning över/understiga 5% skillnad mot vad bilen är typad för dimension/er.
I ditt fall också med en RAV så skulle jag nog inte heller välja allt för smala däck då din bil är högre än en del andra och mer känslig för sladdrighet s.a.s för att man valt för smala däck med för hög höjd på.
Nu vet jag dock inte hur pass känsliga just RAV4:orna är på just detta utan det är mer generellt jag nämner det då många bilar gärna blir vingligare/sladdrigare ju smalare och högre däck man sätter på. Och även främst i meningen när det gäller bilar med lite högre markfrigång.

Tar man ex ditt egna förslag på däckdimension du nämner så kommer det ur hastighetsvisning fungera då skillnaden mot nuvarande blir -3,53%, vilket även är inom den gällande 5% normen.
På den här länken kan du själv knappa in lite olika dimensioner och se vad som håller sig inom 5% ramen och inte.
https://rullomkrets.se/

F.ö så har din bil även ett av dom vanligaste bultmönstrena tillgängliga för främst Japanska bilar vilket gör att du generellt kan välja fälgar/hjul från nästan vilken annan 5-bultad Toyota som helst. Samma gäller inpressningen, den är också inom spannet av dom vanligaste måtten.
Här kan du ex se vad just din bil har för bultmönster, inpressning och storlek på hålet i mitten på fälgarna.
https://www.bultcirkeltabell.se/
Ex så passar alla fälgar från nästan alla Auris, nästan alla från Avensis mfl.
Samma sak med flera fälgar från Nissan, Mitsubishi, Mazda mfl.

Notera dock att sidan med bultmönster avser fälgar av originaltyp och en bil med eftermarknadsfälgar kan ha lite andra mått på inpressningen och hålet i mitten.
Användarens profilbild
Dogfight

Inlägg av Dogfight »

Fick satt på ett par Maxxis 225/65 17 på bakdäcken men blev katastrof. bilen känns livsfarlig o köra svajar som en drucken sjöman. Får försöka få tag i däckfirman imorgon innan jobbet så får vi se hur det löses. finns väl bara två alternativ . Antingen köper jag ett par likadana o sätter fram. eller oxå tar jag bort alla fyra o sätter på nya dubbdäck istället. kan inte köra som det är nu då det känns som bakändan skall köra om mig i kurvorna....De hi-fly winturi 235/65 17 som sitter fram verkar vara mycket hårdare av någon anledning än Maxxis däcken. Belastningsindex var ok nya har 102 o de gamla ghar 105 båda borde vara inom det rätta för Rav4. Kan säga att det gäller dubbfritt. men om 4 byts vill jag hellre ha dubbar. får se vad de säger imorgon lördag.
Dogfight
Användarens profilbild
Dogfight

Inlägg av Dogfight »

Pratade med gummiverkstaden.
Blir o skifta alla däcken så de blir lika. Så blir nya dubbdäck av märket Nexen. Inga däck jag känner till nått om men blir de billigaste över noname däck från Kina. Enligt gummiverkstaden e de relativt ok. men kostar 10kkr för 4. Lär vara svårt o hitta däck som passar till dem jag har nu. Märkesdäck skulle gå på över 12kkr till min för goodyear t.ex
Dogfight
Skriv svar