Sida 1 av 1
Toyota auris 17 hybrid
Postat: mån 25 nov 2024, 17:38:35
av bjornulrik
Går ej att öppna med nyckel bytt batteri båda nycklar, kommer in i bilen med nyckel i dörr men går ej att starta växel i n trampa på bromsen, inga lampor lyser verkar inte vara ström ingen reaktion gick felfritt i går o dagen före lika så, tips gärna
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: tis 26 nov 2024, 07:53:45
av riqe
Urladdat batteri till 99%.
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: ons 27 nov 2024, 09:24:17
av Micke2
Ja, låter som om 12v batteriet gett upp.
Typ vanligt bilbatteri, men något mindre i storlek.
Behöver inte vara Toyota original.
Få starthjälp av någon för att åka MEN komihåg att en hybrid inte kan ladda upp ett urladdat 12v batteri utan en myyycket lång åktur. Säkert 10h eller så. Så åk inte en kort sväng ich tro nästa start ska funka klockrent.
Hybrider laddar inte med en generator som kan ladda flera 10tals ampere som en ej hybrid utan hybrider håller 12v spänningen uppe via en DC konverter från hybridbatteriet. Därför dör 12v batterier snabbare på hybrider än vanliga om dom kortkörs mycket. Och tål inte tex radiospelande på parkeringen lka bra.
Är det orginalbatteriet från 2017 är det bytesdags.
Har du haft en lampa lysande tex i taket kanske det räcker att ladda batteriet. Men då med en bra självreglerande batteriladdare om det ska sitta kvar i bilen. Låt isf laddarens minusklämma sitta i motorn så all laddström passerar BMSen. Eller karrossen om en Auris inte har 12v batteriet under huven som Corollan har.
Annat bra att veta ang Hybrider är att dom inte kan ladda hybridbatteriet i N. Då är det friläge totalt även till elmotorerna/genestorerna och är endast för att manuellt flytta bilen. Putta eller bogsera.
Låt den alltid vara i P när motorn går stillastående. Eller D i tex bilkö är helt ok också. Men N blir fel.
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: ons 27 nov 2024, 17:07:38
av bjornulrik
Tack för all information tusen
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: mån 06 jan 2025, 08:29:58
av Aufgedyng
Hej,
Kapar denna tråd istället för att skriva en ny

Har en Auris hybrud Sport -16 som verkar ha sunkigt batteri eller urladdat beroende på att jag kört för lite helt enkelt. Vet inte om samma gäller för min -16 som ovan att jag måste köra galet långt för att ladda batteriet....går det att ladda manuellt med typ en nyare CTEK eller är det något special som måste bytas på verkstad?
Lite förvånad över symptomen på denna modell, i mitt fall blev bilen stående i typ -10 i några dagar, parkerade om den på morgonen utan problem och varningar. Skulla iväg någon timme senare och då vägrade den helt. Inga fel, ingen display, bara lite klagoljud och klickande läten. Kopplade i motorvärmare i några timmar...fick liv i display som då säger 12V nivå låg men vägrade fortfarande starta. Lyckades få igång den efter den stått med värmare en stund till.
Lät den stå i P och körde sedan en sväng i 30min och sedan en längre på typ 3h, Inga mer problem för stunden.Är ingen expert på batterier men är inte van vid att de går från noll varningar till helt dött.
Vore verkligen intressant om det går att ladda upp den manuellt eftersom jag sällan kör längre, kan även en start booster från typ Jula vara en hjälp eller är dom för klena?
--Mats
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: mån 06 jan 2025, 15:12:20
av Micke2
Ja, du kan ladda 12v batteriet som i vilken bil som helst.
Sätt minus i motorn, så passerar all ström BMS och allt är frid och fröjd såvida en elektronisk självreglerande laddare används. Dom allra flesta är sådana idag, men undantag finns.
CETEK som nämnts ovan är helt ok.
Överprisad, men ok.
Har själv laddat min Corolla Hybrid när innerbelysningen glömdes på.
Alla Toyotahybrider har i grunden samma system för 12v batteriet.
Så man kan inte snabbladda med att åka, och man ska heller inte överdriva extrautrustningen. Tex tapetsera med LED ramper. Rimligt går bra.
Ge ingen startström till någon heller. I alla fall inte med tändningen på. Kan nog också blåsa 12vkonvertern.
FÅ ström går bra. Inte GE.
En startbooster med inbyggt batteri funkar för start likväl som starthjälp FRÅN annan bil.
Startboosters medelst kondensatorer blir kanske fel.
Dom "suger upp" ström ur batteriet för att ge rejält med ström i ett ögonblick. Då tänkt för en startmotor. 12v batteriet i ToyotaHybrider ska bara "starta upp systemet". Högspänningsbatteriet drar igång motorn. Så starthjälp kräver väldigt lite. Ett 12v gräslipparbatteri skulle räcka.
Med en (batteri)booster/starthjälp kan ju bilen startas, men, som sagt, den laddar inte upp tillräckligt själv på en rimlig resa.
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: tis 07 jan 2025, 17:57:50
av Aufgedyng
Tack för snabbt bra svar.
Framgår inte i manual vart batteriet sitter utan endast vart jag kopplar in startkablar i motorrummet, kan man ladda på dessa punkter?
Som starthjälp funderar jag på en Noco Boost Plus GB70 eller liknande.
Vet du hur 12V batteriet laddas. När jag körde bilen i P-läge så gick bara motorn en liten stund innan den switchade över till EV-läge.
--Mats
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: ons 08 jan 2025, 06:17:10
av Micke2
Aufgedyng skrev: ↑tis 07 jan 2025, 17:57:50
tter utan endast vart jag kopplar in startkablar i motorrummet, kan man ladda på dessa punkter?
Som starthjälp funderar jag på en Noco Boost Plus GB70 eller liknande.
Ja, laddning kan sättas på sk starthjälpspunkter.
Jag vet ingenting alls om starthjälpsboostern.
Aufgedyng skrev: ↑tis 07 jan 2025, 17:57:50
Vet du hur 12V batteriet laddas. När jag körde bilen i P-läge så gick bara motorn en liten stund innan den switchade över till EV-läge.
12v batteriet hålls vid spänning via en 12v konverter med ström från hybridbatteriet. Som typ en batteriladdare.
Motorn laddar alltså bara hybridbatteriet och 12v batteriets laddning har alltså inte med bensinmotorn att göra. Därför kan den stå ovh köras i EV läge utan att 12v batteriet laddas ur.
Den konvertern kan inte ge typ 100A som en vanlig bilgenerator kan om.mam startar med urladday batteri. Därför är dessa hybrider dåliga på att ladda upp ett urladdat 12v batteri. Tar lång tid. Men en Hybrid belastar aldrig 12v batteriet så hårt. Motorn dras igång av generator/elmotorerna i E-cvt transmissionen.
Annat kan ju dra ur batteriet. Lveranvändning av stereon, lampor eller bara för mycket kortkörningar.
AC pumpen drivs också av hybridbatteriet, så därför kan man stå i EV läge på sommaren utan att kupen blir varm.
Värmen är däremot helt från kylvätskan som vilken bil som helst. Därför går motorn mer när det är kallt. Laddhybrider kan skilja på den punkten.
Nu vet jag inte Auris så, men min Corolla har ingen multirem/generstorrem överhuvudtaget.
Motorn driver inget externt alls.
Generatorn = 12v konvertern
Styrservon och AC drivs elektriskt.
Re: Toyota auris 17 hybrid
Postat: ons 08 jan 2025, 18:18:37
av Aufgedyng
Ok fattar, blev lite orolig när jag äntligen fick liv i den och den började hopp mellan motor och EV
Tack igen för information, mycket bra!
--Mats