Yaris 1.3 där MFA sotar igen, varför?
Postat: sön 01 dec 2024, 14:42:57
En bekant har en Yaris 1.3 -00 med 2NZ-FE motorn. Går fint och är pigg och snål, har rullat runt 25' mil.
Den tänder motorlampan efter ca 100 mils körning och klagar då på felaktig bränsleblandning. Man kan släcka felkoden men den kommer snart igen. Tar man upp MFA-sensorn så ser man att den glansiga "droppen" som sitter där i mitten är sotig. Tar man då elektronikrengöring och sen tryckluft och blåser den ren så man man köra några tankar igen innan motorlampan återigen tänds.
Vad är det då som sotar den? Jag tycks minnas att felkoden är P0174, System too lean Bank #2 men det borde väl vara tvärtom, too rich?
EGR? Nä, den här motortypen verkar inte ha någon EGR. Däremot har den tydligen nåt som heter Reglerventil, luftintag? Oklart vad den egentligen gör.
Lambda? Jo men besiktningen klagar inte, det är perfekta värden. Även på HC och CO.
Luftfiltret är nyligen bytt. Tändstiften likaså och dessa såg inte direkt sotiga ut.
Var kan man då tro att felet sitter?
Den tänder motorlampan efter ca 100 mils körning och klagar då på felaktig bränsleblandning. Man kan släcka felkoden men den kommer snart igen. Tar man upp MFA-sensorn så ser man att den glansiga "droppen" som sitter där i mitten är sotig. Tar man då elektronikrengöring och sen tryckluft och blåser den ren så man man köra några tankar igen innan motorlampan återigen tänds.
Vad är det då som sotar den? Jag tycks minnas att felkoden är P0174, System too lean Bank #2 men det borde väl vara tvärtom, too rich?
EGR? Nä, den här motortypen verkar inte ha någon EGR. Däremot har den tydligen nåt som heter Reglerventil, luftintag? Oklart vad den egentligen gör.
Lambda? Jo men besiktningen klagar inte, det är perfekta värden. Även på HC och CO.
Luftfiltret är nyligen bytt. Tändstiften likaså och dessa såg inte direkt sotiga ut.
Var kan man då tro att felet sitter?
