Sida 1 av 1

Glykol i 3S-FE

Postat: mån 09 dec 2024, 14:17:28
av Stofnagaerdemadurin
I instruktionsboken för Toyota RAV4 -96 står att endast etylenglykol skall användas:
Coolant type selection
Your coolant must contain ethylene-gly-
col antifreeze. In addition to preventing
freezing and subsequent damage to the
engine, this will also prevent corrosion.
Further supplemental inhibitors or addi-
tives are neither needed nor recom-
mended.
Read the antifreeze container for informa-
tion on freeze protection. Follow the
manufacturer’s directions for how much
to mix with water. The total capacity of the
cooling system is given in Part 8. We rec-
ommend 50% solution be used for your
Toyota, or a sufficient quantity to provide
protection to about -35C (-31F).
Do not use alcohol type antifreeze
or plain water alone.
Finns det någon produkt som enbart innehåller etylenglykol? Eller var det vissa basala tillsatser som användes 1996, vilka Toyota inte klassificerade som tillsatser? Borat är till exempel vanlig i blå billig etylenbaserad glykol. Silikat finns i Mobils glykol, men silikat kan skada packningar och minska värmeöverföringen: https://www.blekingeveteranbilsklubb.se ... eranbilar/.
OAT (organic acid technologi) vilken återfinns i många fabrikat av långtidsverkande kylvätska kan vara dåligt för koppar. https://www.aa1car.com/library/2005/us90554.htm
Någon som vet hur kopparförekomsten är i bilen?

Re: Glykol i 3S-FE

Postat: tis 10 dec 2024, 05:51:55
av Micke2
Propylenglykol är väl lite svårt att finna.
Så gott som alla glykoler du finner på macken osv är etylen.

Färgen säger INGENTING. Finns ingen sådan standard.
Och du kan egentligen ha propylenglykol helt ok, men man ska inte blanda sorterna. Dom blandas inte väl.

En Rav4 nr1 är ingen märkvärdigare än någon annan och ställer inga högre krav än någon annan jämlik bil.
Du har överanalyserat en smula.

Är kylvätskan gammal kan du ju byta rubbet och även då ha vetskapen att allt är av samma sort.

Rekomenderar då en longlife-glykol inköpt på valfritt ställe.