Hej
Toyota Corolla 1998. Jag ska byta spindelled i samband med drivknutsbyte. Skulle ni sätta dit spindelleden i hjulspindeln eller i länkarmen först, innan ni sätter ihop delarna?
Hur bär jag åt mig för demontera drivknuten?
Drivknut och spindelled
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
- Bilmodell: Corolla 1.6
- Årsmodell: 98
- PostOrt: 86533
Drivknut och spindelled
- Bilagor
-
- 20241214_143852.jpg (463.59 KiB) Visad 1345 gånger
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Drivknut och spindelled
Jag har stött på tre typer av sätt att hålla fast yttre knuten på axeln.
1. Där det finns en spårning man kan öppna.
Ofta försänkt så den knappt syns och "armarna" på ringen ska isär.
2. Där det är en Cring så man får knacka loss den.
Kam gå skapligt om man bänder hårt medan man knackar på sidan av knuten. Alt sätter axeln i skruvstycke och slår på knuten.
3. Där dom inte ÄR menat att vara isärtagbara alls.
I mitt fatt fall var det en Toyota Tercel 4wd. Där var knut och axeln inte delbara. Inte menat vara iaf. Ny knut betydde då allt utom inre knut. Detta var en 1987'a.
ANG spindelleder brukar jag alltid sätta i tappen sist.
Undantaget en V70N där jag nödgades göra motsatt.
Lyckades inte få ner länkarmen nog långt, men den var lite dumt hissad också.
Så det beror på situationen. Praktiskt spelar det ju ingen roll om inget blir ivägen för något.
1. Där det finns en spårning man kan öppna.
Ofta försänkt så den knappt syns och "armarna" på ringen ska isär.
2. Där det är en Cring så man får knacka loss den.
Kam gå skapligt om man bänder hårt medan man knackar på sidan av knuten. Alt sätter axeln i skruvstycke och slår på knuten.
3. Där dom inte ÄR menat att vara isärtagbara alls.
I mitt fatt fall var det en Toyota Tercel 4wd. Där var knut och axeln inte delbara. Inte menat vara iaf. Ny knut betydde då allt utom inre knut. Detta var en 1987'a.
ANG spindelleder brukar jag alltid sätta i tappen sist.
Undantaget en V70N där jag nödgades göra motsatt.
Lyckades inte få ner länkarmen nog långt, men den var lite dumt hissad också.
Så det beror på situationen. Praktiskt spelar det ju ingen roll om inget blir ivägen för något.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Drivknut och spindelled
När det är menat att inte vara isärtagbart kan man ibland spräcka knuten (med huggmejsel eller liknande) och på så sätt få isär den och sne kunna ta loss den när den är isär.
Jag gissar dock att det är en C-ring (alt 2 enl ovan) , och då brukar det vara viktigt att man slår loss den på första försöket, gör man inte det kan det bli grader som håller fast den ännu mer.
Jag gissar dock att det är en C-ring (alt 2 enl ovan) , och då brukar det vara viktigt att man slår loss den på första försöket, gör man inte det kan det bli grader som håller fast den ännu mer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se