Högt HC problem Corolla 1990 4A-FE
Postat: mån 28 sep 2009, 16:44:04
Har fått 2 på varandra efterföljande nedslag på högt HC på min Corolla.
Bil data: Insprutare, 1,6l, 4A-FE motor, 1990 års modell, 16500 km
Datan första besiktningen
CO 0,5
CO 2500 0,3
HC 173
Lambda 1,01
Bilen har under det senaste året hostat och bluddrat lite ibland vid tomgång ev. kan det bli aningen mer när motorn är varm.
Innan ombesiktningen idag gjorde jag följande:
1) Bytte tändstift
2) Bytte rotor i fördelarlocket (den nya är ca 3mm högre än den gamla)
3) Bytte olja (fick ut ca 1 liter och i typ 3 så den verkar ha gått på lite olja men ingen lampa har lyst) (använder helsyntetisk olja både innan och efter)
4) Tankade 25% etanol innan besiktning
Hade funderingar på att byta fördelarlock och tändkablar oxå men osäker på hur mycket detta eg skulle göra. Tändkablarbna ser rätt fräscha och oskadda ut och spetsarna i fördelarlocket sitter där dom skall men är lite ingröpta men tänkte att det iaf kompenserades lite av att jag fick en högre rotor. (så detta är alltså inte bytt)
Ibland verkar det på instrumentet i bilen som om motorn går lite kall (mätaren går sällan upp speciellt högt) men motorn känns varm och fläkten slås på och av på ett sätt som verkar normalt. Vid ombesiktningen i Högdalen idag så var dock motorn rejält varm vilket även syntes på mätaren i bilen som stod på hälften.
Bilen drar typ 0,7-0,8 vid landsväg.
Jag fick följande värden på ombesiktningen idag:
CO 0,1
CO 2500 0,1
HC 153
Lambda 1,02
Har en månad på mig att fixa till bilen som jag annars är väldigt nöjd med. Väldigt tacksam för hjälp.
/ johan
Bil data: Insprutare, 1,6l, 4A-FE motor, 1990 års modell, 16500 km
Datan första besiktningen
CO 0,5
CO 2500 0,3
HC 173
Lambda 1,01
Bilen har under det senaste året hostat och bluddrat lite ibland vid tomgång ev. kan det bli aningen mer när motorn är varm.
Innan ombesiktningen idag gjorde jag följande:
1) Bytte tändstift
2) Bytte rotor i fördelarlocket (den nya är ca 3mm högre än den gamla)
3) Bytte olja (fick ut ca 1 liter och i typ 3 så den verkar ha gått på lite olja men ingen lampa har lyst) (använder helsyntetisk olja både innan och efter)
4) Tankade 25% etanol innan besiktning
Hade funderingar på att byta fördelarlock och tändkablar oxå men osäker på hur mycket detta eg skulle göra. Tändkablarbna ser rätt fräscha och oskadda ut och spetsarna i fördelarlocket sitter där dom skall men är lite ingröpta men tänkte att det iaf kompenserades lite av att jag fick en högre rotor. (så detta är alltså inte bytt)
Ibland verkar det på instrumentet i bilen som om motorn går lite kall (mätaren går sällan upp speciellt högt) men motorn känns varm och fläkten slås på och av på ett sätt som verkar normalt. Vid ombesiktningen i Högdalen idag så var dock motorn rejält varm vilket även syntes på mätaren i bilen som stod på hälften.
Bilen drar typ 0,7-0,8 vid landsväg.
Jag fick följande värden på ombesiktningen idag:
CO 0,1
CO 2500 0,1
HC 153
Lambda 1,02
Har en månad på mig att fixa till bilen som jag annars är väldigt nöjd med. Väldigt tacksam för hjälp.
/ johan