Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Ja, efter mycket velande har jag bestämt mig för att återuppliva min gamla ST202.

Det finns en massa skrivet om den i denna tråden: viewtopic.php?t=7077

..Och statusen nu är att den stått still sen 2016.

En av anledningarna att jag gör detta är att priserna på dessa bilar har gått upp rejält de senaste åren,
och min bil är ju svensksåld vilket betyder att den har flera fördelar, största motorn (ja utom GT-Four)
och diffbroms framförallt, även superstrut och tydligen en förstärkt växellåda också.

Jag tänkte skriva denna tråd lite som en logg vad jag gör, men arbetet kommer inte att ta fart förräns till våren, och
jag lär slita mitt hår många gånger.

Jag startar dock tråden nu eftersom jag tänker börja köpa hem saker redan nu för att sprida ut kostnaden över längre tid.

Nåväl..

Saker som MÅSTE fixas:

FIXAT! Köpa och byta generator
Köpa och montera batteri
Fixa bromsar
Fixa handbroms
Laga/bygga avgassystem
skruva ihop inredningen
laga rosten i sidobalkarna, ev framvagnsbalk
laga tankpåfyllningen
besikta

Saker jag tänker fixa:

Byta kamrem, löphjul, spännare
byta multirem/servorem
byta vattenpump
göra rent hela kylsystemet
byta kylare
byta termostat
byta kylvätska
byta tändstift
byta katalysator mot en mer friflödande
byta vänster drivknut
byta damask höger drivknut
byta samtliga skivor och belägg
byta bromsvätskan
kontrollera och ev byta bromsrör och slangar
gå igenom och renovera samtliga bromsok
dra ut bucklan i vänsteridan
laga rosten i vänster dörr och skärmkanter mm.
laga förarstolens vinkeljustering
fixa antennen, antingen en ny/beg elantenn eller byta till en fast.

Saker jag helst skulle göra

gå igenom alla leder i bakvagnen
Byta hjullager/ABS-krans höger bak
byta framrutan
byta kondensorn och få igång AC'n
lacka om bilen (garagelack)
byta fälgar (helst 17")
fixa tankens buckla och läckage


Inköpslista:

* Generator BYTT!
? batteri
* Kylare
* Vattenpump med packning
* termostat
* Kamrems-kit med löphjul/spännare
* bromsskivor fram
* bromsskivor bak
* bromsbelägg fram
* bromsbelägg bak
bromsslangar bak
* handbromsbackar
* monteringskit handbromsar
* handbromswire höger
* handbromswire vänster
* renoveringskit för bromsok bak
* renoveringskit för bromsok fram
! drivknut
* damask
* tändstift x4
* oljetätningar till kamaxlar x2
* oljetätning vevaxel
* oljetätning oljepump
* multirem
* servopumprem
! V-bandskopplingar x4
! katalysator
* flexrör
? sportljuddämpare
* bromsvätskelock
* högtalare (6,5")
* gasdämpare till bakluckan
* packningar avgassystem
* pinnbult till grenrör
* bränslefilter
* luftfilter
? inre länkarmsbussningar bak
? yttre länkarmsbussningar bak
! längsgående främre länkarmsbussningar bak
* 100A alternator-säkring av PAL-typ.
? tändkabelsats

* = inköpt
+ = beställt
! = Måste kontrollera innan köp
? = eventuellt
Senast redigerad av Glenn den ons 20 maj 2026, 20:58:02, redigerad totalt 12 gång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Moderator
Inlägg: 1705
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Neblade »

Kul! :) Ska bli roligt att följa, hoppas du lägger upp lite uppdateringar löpande.
Mattias Johansson
Toyota Club Sweden
Skicka PM

Toyota RAV4 Plug-In -23
Toyota Avensis -08
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla -05
1xCorolla T-sport -02
1xCorolla -98
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte det, men just nu är jag mer i "leta delar" fasen, jag tänkte beställa en stor del redan nu för att sprida ut kostnaderna.

Eftersom det är en DJUNGEL med bromsar till dessa bilar så får jag nog bita i det sura äpplet och avvakta med att köpa alla bromsdelar (i alla fall fram) tills jag faktiskt monterat ner de befintliga bromsarna och kunnat mäta på dessa.

Det finns minst tre olika sorters skivor, och minst fyra olika storlekar på bromskolvar.

Samma sak med drivknuten, finns flera varainter, den gamla måste loss och det ska mätas och räknas splines.


Generatorn är ju köpt, panikbeställde den sista som autodoc hade när deras lagersaldo gick ner till 1..

Jag tänkte beställa allt som har med kamremen och kylningen (kylare,pump,termostat,rem) att göra först och främst,
men då blir det nog även de bromsdelar som jag vet säkert, tex handbromsbackar, wires osv. Det verkar bara finnas
en typ av skivor/klossar bak också, men det är lite oklart så.. ..Och så lite servicegrejer, stift,filter osv.

Sen när jag fått bilen på bockar till våren mäter jag upp åtminstonde bromsarna men helst även knuten och beställer resten.

Batteri vete sjutton var man ska köpa, men då det är färskvara så väntar jag nog in i det sista med det, jag kan nog låna ett batteri från annan bil när jag monterar generatorn och testar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Just ja, jag måste komma på en lösning till den "överaktiva" ABS'en också :/ ..men det är nog troligen "kransen" till höger bak, vilket innebär att man måste byta hela lagret och navet, och kanske givaren..

Det är dock en senare fråga.. Och kansake räcker det med en rengöring, men jag kunde inte få isär det där sist jag bråkade med det.

Att lokalisera var ABS-styrboxen sitter har ju också visat sig svårt, den sitter INTE där den ska sitta enligt manualer..

Jag överväger också att byta samtliga bromsrör på bilen, eller i alla fall längsgående, men det är ju ofta rätt bökigt att komma åt, men jag lär ändå behöva ta ner tanken av andra skäl så så borde man passa på.
..Skulle även vilja byta bromsslangar, men även där är det en djungel, måste kolla vad som sitter på, det listas olika slangar beroende på årsmodell, om bilen har sportchassi eller ej, ABS eller ej samt om det är GT/ST.. Tyvärr skriver olika sidor olika vad som passar.

För övrigt funderar jag på att beställa en rostfri HKS-slutdämp och bygga systemet själv, dämparen är "100% genuine" enligt den kinesiska säljaren, jag ställer mej lite försiktigt skeptisk.

Då blir det också en ny "generisk" sportkatalysator då jag inte har originalet och den som sitter på stryper motorn kraftigt.


..En annan sak jag vill ha är ett GT-emblem till bakluckan, hittar jag inget så tänkte jag CAD'a ett själv och 3d-printa, men då kommer det att stå nåt annat än bara GT :) ..Toyotaloggan i mitten av luckan måste jag också lokalisera och sen borra upp de igensvetsade(?) hålen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

..Jag håller också ögonen öppna efter snyggare/bättre fälgar, helst 17".. men det är ingen panik, den kan rulla på befintliga 16" lånade från ST205'an
så länge..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Allt som jag vet behövs och vet vad det ska vara är nu beställt, listan uppdaterad.

Nu är det alltså ingen återvändo :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Kom på en annan sak också, tank.

Den befintliga tanken har två problem, dels läcker den när den är full, uppepå nånstans, inte så det blir pölar men det luktar bensin om kör när den är fylld mer än typ 3/4, man kan också se på den att det har runnit bensin från ovankanten ner längs sidorna, så det är inte skarven i den som är problemet.

Det andra problemet är att någon verkar ha försökt lyfta bilen i tanken, det är en rejäl buckla som ser ut att komma från en domkraft ?

Så helst skulle jag byta tanken, men den har utgått som reservdel hos toyota, det finns en "pirattank" från klokkerholm men den är restad på de flesta ställena och dyr, dessutom ska den enligt ryktet sakna skvalpskydd.

Det slutar nog med att jag antingen lever med problemet, eller så plockar jag ner tanken, tömmer den, lagar den och bucklar ut den..

..Om ingen har en tank liggandes ??

MÖJLIGEN kan man "rycka" ner bucklan med en slidhammare och sådana där limplattor.. men det kräver nog nästan att bilen står på lyft. ..Och det löser inte läckageproblemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Bromsvätskelocket visade sej vara en modell som sitter på typ 30 olika toyotor och lexusar så det finns till och med tredjepart.

Hade egentligen tänkt köpa ett till min ST205'a där gummit är lite fult och ta det fula till denna bilen, men när dom kostade 42:- så köpte jag faktiskt ett till varje bil :)

Så.. beställt..

En jobbig sak är att jag beställde ju delar för ganska många tusen från ett företag jag aldrig handlat hos innan, och nu stå min order iofs där, men inget om att jag betalat eller att nåt är skickat.. hmm..

Vi får väl se..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Har beställt limplattor och en liten slidhammare nu, alltså ett kit från kina. Mest till bucklan i sidan, men även tanken förstås.

Jag har även lagt ALLDELES för mycket tid på att försöka rita om ett scannat emblem till vektorformat så jag sen kan göra ett 3dobjekt och printa.. typ 40% klar med vektorbilden.. puh..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4939
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - Resurrection

Inlägg av Glenn »

Jag måste försöka få igång en riktig EPC, alltså där jag kan mata in chasinummer för att få rätt delar och kunna köra cross reverence.

EDIT: Jag hittade en online som funkade..

https://www.japan-parts.eu/

Tydligen heter min drivaxel 43420-20470 och är relativt unik.. :(

Jaja, jag får försöka byta knuten istället.

Det är en djungel det där.. enligt EPC så borde en bil med superstrut och ABS ha 43470-29415, den har 24 tänder,
kollar man diverse bilfirmor så finns det 23 eller 25 ??

Söker man då på toyotanumret får man upp en drivknut, den passar till massor av toyotor, men vad dte gäller celica T20 bara cabben ?

Jag kommer att få plocka loss den, räkna och sen beställa..


Jag tror iaf att jag har lyckats hitta rätt skivor, belägg, kolvar och packningskit..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar