Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av mattish »

Hej!
Igår hade vi vår bil på verkstad för en mellanservice där jag fått pris på ca 1400 kr. När min sambo kom och hämtade bilen tog de 2800 kr för service plus bromsbeläggsbyte, ett ingrepp jag anser att det är skyldiga att ringa och fråga om de ska utföra. Beläggen var inte helt slut och bilen inte trafikfarlig på något sätt.
Min sambo är inte den som tänker på sånt utan hade sonen med sig och bråttom till vårdcentralen så hon betalade och körde hemåt.
Vad gäller i en sån här situation?
När hon hämtade bilen sa de att de borde ringa och fråga, men oftast går det per automatik.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Nizzehult »

Absolut!
Är så enligt lag.
Man kan överskrida avtalat pris med upp till 15% utan att samråda med kund, men en god verkstad gör detta även efter första kronan.
Det är bara att vägra betala och vill du bråka så kan du be dom sätta tillbaka de gamla delarna (som dom är skyldiga att spara tills du godkänt reparationen).
Stå på dig! Världen är full av verkstäder som ska ha en knäpp på näsan!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av mattish »

Saken är ju tyvärr så att jag redan har betalat eftersom hon var tvungen att åka med sonen till Vårdcentralen :(
Visst det är inte så mycket pengar, men jag ska kolla med dom och se om jag kan få någon kompensation.

Var kan jag hitta lagtexten om det? Så jag har det på papper.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Dale »

Vet inte om det finns någon lag på det men om det är en kontrollerad bilverkstad så kolla på http://www.kbv.nu/About.aspx där det står:

Rätt till prisuppgift
Om det arbete du beställer kostar tusen kronor eller mer, har du rätt till en skriftlig prisuppgift. På så sätt slipper du otrevliga överraskningar när du hämtar ut bilen. Om verkstaden inte kan bedöma kostnaden omedelbart, blir du i stället informerad senare om kostnaden, men alltid innan arbetet påbörjats. Det pris verkstaden lämnar kan antingen vara ett fast pris, ett högsta pris eller ett ungefärligt pris.

Om du och verkstaden ändå inte kommer överens?
Om tvist uppstår om reparationen, och ni inte kan lösa den, kan du får hjälp hos den kommunala konsumentvägledningen. Rådgivningen är gratis.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Korsriddaren »

Verkstaden får INTE byta någonting som inte avtalats om det överstiger det överenskomna priset med med mer än 15%. Detta är lagstadgat i konsumenttjänstlagens 36:e paragraf.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt. Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Eftersom ni redan accepterat det genom att betala, ser jag inte att ni har stor möjlighet att kunna göra någonting åt saken. Däremot kan ni påpeka detta, och ibland skrämmer det näringsidkare till kompensation. Hur som helst, att deala om priset när det gäller service och reparationer brukar inte vara några större problem på Toyota. Har själv både jobbat för Toyota och är kund, så jag vet. Största felet var dock att de inte kontaktade er först, vilket är vad de borde gjort.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Dale »

Ja där (http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm) var länken jag leta. Konsumentverket har ju gjort om sidan så ingenting funkar ju som de ska. :-(
Kan bli moment 22 av de med då man som kund måste betala för att få ut kärran.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av mattish »

Tack så mycket.
Det som mest irriterar mig är att dom inte ringde. Tänk om vi inte hade haft sparade pengar så vi gick runt denna månaden (nödlögn) men det kunde faktiskt vara så. Ska försöka få lite kompensation som tex hjulsidor till vinterfälgarna eller nåt.
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Korsriddaren »

Skall jag vara helt ärligt tror jag inte att de har någon laglig grund att behålla din bil när det gäller en så låg kostnad. En avensis går väl lös på åtminstone en 200' beroende på årsmodell, miltal, skick osv, och det står ju inte i proportion till servicekostnaden. Tror det skulle innebära egenmäktigt förfarande i så fall. Däremot, har man ju möjlighet att i så fall förhandla om priset innan man hämtar ut kärran och då upplysa näringsidkaren om möjligheten att på egen bekostnad sätta tillbaka originalbromsbackarna. Kan de inte det, får de stå för kostnaden, eftersom du inte beställ fler tjänster än själva servicen för 1400 kronor.
Dale skrev:Ja där (http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm) var länken jag leta. Konsumentverket har ju gjort om sidan så ingenting funkar ju som de ska. :-(
Kan bli moment 22 av de med då man som kund måste betala för att få ut kärran.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Dale »

Korsriddaren skrev:Skall jag vara helt ärligt tror jag inte att de har någon laglig grund att behålla din bil när det gäller en så låg kostnad. En avensis går väl lös på åtminstone en 200' beroende på årsmodell, miltal, skick osv, och det står ju inte i proportion till servicekostnaden. Tror det skulle innebära egenmäktigt förfarande i så fall. Däremot, har man ju möjlighet att i så fall förhandla om priset innan man hämtar ut kärran och då upplysa näringsidkaren om möjligheten att på egen bekostnad sätta tillbaka originalbromsbackarna. Kan de inte det, får de stå för kostnaden, eftersom du inte beställ fler tjänster än själva servicen för 1400 kronor.
Dale skrev:Ja där (http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm) var länken jag leta. Konsumentverket har ju gjort om sidan så ingenting funkar ju som de ska. :-(
Kan bli moment 22 av de med då man som kund måste betala för att få ut kärran.
Eh, ska jag vara ärlig har verkstaden laglig rätt att behålla bilen tills full likvid erlagts. Verkstan har även rätt att ta förvaringskostnad under tiden.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:
Korsriddaren skrev:Skall jag vara helt ärligt tror jag inte att de har någon laglig grund att behålla din bil när det gäller en så låg kostnad. En avensis går väl lös på åtminstone en 200' beroende på årsmodell, miltal, skick osv, och det står ju inte i proportion till servicekostnaden. Tror det skulle innebära egenmäktigt förfarande i så fall. Däremot, har man ju möjlighet att i så fall förhandla om priset innan man hämtar ut kärran och då upplysa näringsidkaren om möjligheten att på egen bekostnad sätta tillbaka originalbromsbackarna. Kan de inte det, får de stå för kostnaden, eftersom du inte beställ fler tjänster än själva servicen för 1400 kronor.
Dale skrev:Ja där (http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm) var länken jag leta. Konsumentverket har ju gjort om sidan så ingenting funkar ju som de ska. :-(
Kan bli moment 22 av de med då man som kund måste betala för att få ut kärran.
Eh, ska jag vara ärlig har verkstaden laglig rätt att behålla bilen tills full likvid erlagts. Verkstan har även rätt att ta förvaringskostnad under tiden.

Rent ut sagt jävla skitverkstad, va fasen tjänar dom på o göra så mot kunden. Ringa o säga till att de blir dyrare är ju de minsta dom kan göra och är som ovan skribent nämnt skyldiga att göra.

Ang behålla bilen så har jag oxå förstått att man kan hålla på den tills kunden betalat, har varit med om en bil som stått ca ett halvår, sen när vi väl fick betalt o kunden skulle ha bilen så var ju batteriet slut, inte vårat fel sa vi. Kunden struntade då i bilen o lät den stå ytterligare en månad, då tog vi ut parkeringsavgift 12kr dygnet. :twisted:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar