Sida 1 av 1

Felkod 54

Postat: fre 16 okt 2009, 08:34:19
av Cryo
Är nu aningen trött på denna gula lampa som ska tändas konstant även att jag både fyllt upp bilen överfull och
nollställt ECU:n flera gånger. Oftast händer det när bilen är kall, vilket troligt är att vattnet krymper i kyla o expanderar i värme... det är jag på det klara med... men frågan är nu har någon kopplat förbi sensorn/givaren?

Hur gör man smidigast?

Har läst flera engelska guider om motstånd o massa elpill, men finns det verkligen inget enklare sätt att koppla bort den? O om någon gjort det, har ni några bilder/guide hur man gör? :)

Dom guider jag sett är så himla svårt o se vad dom egentligen ändrat pga bristfälliga bilder.

Sökt på detta forum också utan någon större framgång...

Antar risken finns även om man byter givare till ny....att samma problem kommer tillbaka rätt snabbt... Så är väl lika bra att bara koppla bort det...då bilen inte går som den ska när felkoden finns i systemet :S

Sen har jag ju fyllt på med vatten, för att fylla upp den. Skulle det hjälpa med glykol istället?
Läste något om att man måste veta vilken sort man haft innan etc, så det känns ju lite läskigt att fylla på med något när jag inte har en susning av vad som finns i systemet nu :P

Re: Felkod 54

Postat: fre 16 okt 2009, 11:01:45
av Dale
Fyller på och suger upp lite i slangen till expansionskärlet så de blir lite överfullt. Har inte haft några problem sen dess.

Re: Felkod 54

Postat: fre 16 okt 2009, 18:50:54
av cheetah1
Det finns två sorter på macken: röd och blå. Fyll på det som är i expansionen innan. Klart. (Sen att det finns en jävla massa sorter som kan ha en jävla massa färger, men det är liksom inte standard, standard är röd "långtidsverkande" och blå vanlig.)

Givaren torde väl sitta i expansionskärlet? Kolla nivån där istället för att fylla i locket.

Min folkvagn är värre än din toyota, jag har en ilsket röd lampa som blinkar vasst i ögonen. Dessutom gjorde den det av en anledning för den läcker lite, tillochmed så tempmätaren började svaja (neråt, konstigt nog) innan jag kom mig för att fylla på.

Vill du inte det, så föreslår jag att du tar ur givaren, mäter på kontakten med en multimeter vilken resistans det är när den inte visar "lågt", och sen köper du ett motstånd i första bästa elektornikbutik, klämmer på två kabelskor på motståndet, klipper kabeln till givaren, sätter på två kabelskor på trådarna, sätter ihop, voila.

Fast jag tycker det verkar märkligt att det skulle vara nån slags resistans i en givare med två lägen, borde snarare vara avbrott eller kontakt tycker jag. Men det märker du om du mäter.

Aja, lycka till iaf!

Re: Felkod 54

Postat: lör 17 okt 2009, 18:31:49
av Gt-4
Tror du bara ska kunna koppla bort givaren å bygla en kabel över stiften i kontaktstycket så tror bilen att nivån är full hela tiden.