Sida 1 av 3

3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: tis 10 mar 2009, 13:21:46
av Tobbera
Vad är skillnaden på kopplingen på 3SGTE vs 3SGE? Tittar man på t.ex ebay så säljs det olika för de olika motorerna. Kan man t.ex. använda en 3SGTE lamell i till en 3SGE i en MR2? Eller är det kanske olika splince? Jag har hört att det ska gå att byta växelådor mellan dessa maskiner utan problem.

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: tis 10 mar 2009, 13:47:02
av Tobbera
Går man in och söker på ACT's hemsida så går det bara att välja 5SFE och 3SGTE-motorn.

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: tis 10 mar 2009, 22:08:51
av Cyrix
Tobbera skrev:Går man in och söker på ACT's hemsida så går det bara att välja 5SFE och 3SGTE-motorn.
Det går att montera 3S-GTE svänghjul och tryckplatta, men använda 3S-GE lamell, sålänge man plockar ut hyfsat lite med effekt så borde lådan hålla.

För att byta låda, så behöver du rätt mkt delar:
växellåda
drivaxlar
stödlager
hubbar
hastighetsgivare
bakre växellådsfäste
övre växellådsfäste
3s-gte lamell

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: tis 10 mar 2009, 22:41:49
av Tobbera
Tack för svaret!

Det går alltså inte att montera en 3sgte lamell på en 3sge motor/låda? Är det splinsen som är annorlunda?

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: ons 11 mar 2009, 11:01:48
av Cyrix
Tobbera skrev:Tack för svaret!

Det går alltså inte att montera en 3sgte lamell på en 3sge motor/låda? Är det splinsen som är annorlunda?
Jepp, splinsen skiljer.
Även diametern på lamellerna skiljer något, men det är såpass lite, så det funkar iaf.
Vill man, så går det att beställa en sinterlamell från tex Dalhems med rätt nav och rätt diameter.
Billigaste lösningen för en enkel turbokonvertering är att behålla lamellen och köpa ett begagnat svänghjul och tryckplatta.
Jag har nog begagnade kopplingar från både Gti och Turbo om du behöver.

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: ons 11 mar 2009, 12:51:29
av Tobbera
Låter intressant. Måste man byte både tryckplatta och svänghjul? Passar inte turbons hårdare platta mot 3sge svänghjul?

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: ons 11 mar 2009, 16:22:24
av Cyrix
Tobbera skrev:Låter intressant. Måste man byte både tryckplatta och svänghjul? Passar inte turbons hårdare platta mot 3sge svänghjul?
Jepp, du måste byta svänghjul.

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: ons 11 mar 2009, 19:11:56
av Tobbera
Tack för din info. Nu behöver jag inte klia mig i huvudet över det längre.

Hur är det med lamell-puckarna som Dahlhem säljer. Det går väll inte att nita fast dem på min nu utslitna original-lamell?

http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Pro ... 7e2c1e4cdb

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: tor 12 mar 2009, 08:42:45
av Cyrix
Tobbera skrev:Tack för din info. Nu behöver jag inte klia mig i huvudet över det längre.

Hur är det med lamell-puckarna som Dahlhem säljer. Det går väll inte att nita fast dem på min nu utslitna original-lamell?

http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Pro ... 7e2c1e4cdb
Går gör det nog, men jag tror inte att jag hade chansat på det.

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Postat: tis 17 mar 2009, 08:40:08
av Tobbera
Är det någon som vet tjockleken på en ny toyota original-lamell? Jag har fastnat lite i tanken att pucka om den med lösa puckar men jag vill ju inte att den ska bli för tjock så att det inte går att frikoppla ordentligt.

Bild