4AGE motor

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
sqeeze
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 07:26:25
Bilmodell: toyota starlet
Årsmodell: 81
PostOrt: borås
Land (Country): sverige
Ort: Borås

4AGE motor

Inlägg av sqeeze »

Hejsan jag undrar om man kan sätta i en 4AGE motor i en starlet 81 och besiktiga med den motorn i? vore väldigt tacksam för svar :)

Mvh Daniel
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 4AGE motor

Inlägg av Hemiyoda »

Går att regbesa om du behåller motorn/styrsystemet original, byter bromsar, bakaxel, vxl-låda. Annars beror resultatet på besmannen som begår tjänstefel ifall han godkänner den utan regbes.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 4AGE motor

Inlägg av SHySwe »

20 procent max effekthöjning så kan du kanske klara det med regbes.
Motor inkl styrning måste vara som den såg ut då motorn nysåldes, dvs att hänga på en extra turbo godkänns inte. (Här är fördelen med en bil som är äldre än -75! Den får lägre typkrav.)
Jag rekommenderar dej att börja med att prata med sfro. Dom berättar vad som kommer att godkännas och du slipper göra om en massa. Behövs det större bromsar så får du veta diametrar och lite tips på materialval som dom tycker är bra. Jag har bara positiva erfarenheter av dom och allt har varit tydligt.
Eller egentligen: börja med att läsa årets version av sfros bygghandbok. Brukar finnas att låna på närmaste bibliotek.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar