Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Har en Avensis Touring -00, tycker mig märka ett liiiiitet "hack" när man växlar riktning, skulle inte säga att det är i center utan lite innan. Men jämfört med min gamla Mazda som hade ett spel i mitten på några grader så är detta inget, men...ändå ett litet "hack".
Klurar på om det är spindelled, servot eller...hjulupphängning eller det kanske är så på Toyota tillverkad 2000 uttagen 01, ~23000mil. Någon som känner igen det?
/robban
rylle skrev:Har en Avensis Touring -00, tycker mig märka ett liiiiitet "hack" när man växlar riktning, skulle inte säga att det är i center utan lite innan. Men jämfört med min gamla Mazda som hade ett spel i mitten på några grader så är detta inget, men...ändå ett litet "hack".
Klurar på om det är spindelled, servot eller...hjulupphängning eller det kanske är så på Toyota tillverkad 2000 uttagen 01, ~23000mil. Någon som känner igen det?
/robban
En av de få "svagheter" Avensis 99-03 har är just detta glapp som beror på att de inre styrlederna i styrväxeln slits ut. Så de har man bytt ett par stycken. Ja tycker de märks mest när man backar då kan man höra ett kluckande ljud om man bromsar till, då dras ju båda hjulen utåt eller hur man skall förklara.
Så detta är du alltså inte ensam om, hade du haft exempelvis en Volvo s60 hade du redan fått byta dom typ 2-3 gånger på 23000mil
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Haha, när jag läste rubriken tänkte jag "hm, undrar om det kan vara en avensis.." Styrlederna på våran har märkligt nog klarat sig i 33000 mil nu, men däremot gnisslar lädret på ratten mot plasten i panelen, vilket man hör (tack vare att bilen är så tyst..) när man manövererar i låga farter.
Å andra sidan drar den nån liter olja var hundrade mil istället, så alltid ska man väl ha nåt..
Jag hade lite gnissel när jag rattade, men det löstes genom att jag smorde med vaselin i gummigenomföringen i torpedväggen. Förstår inte riktigt var du menar att lädret tar i?
cheetah1 skrev:Haha, när jag läste rubriken tänkte jag "hm, undrar om det kan vara en avensis.." Styrlederna på våran har märkligt nog klarat sig i 33000 mil nu, men däremot gnisslar lädret på ratten mot plasten i panelen, vilket man hör (tack vare att bilen är så tyst..) när man manövererar i låga farter.
Å andra sidan drar den nån liter olja var hundrade mil istället, så alltid ska man väl ha nåt..
Speedo skrev:Jag hade lite gnissel när jag rattade, men det löstes genom att jag smorde med vaselin i gummigenomföringen i torpedväggen. Förstår inte riktigt var du menar att lädret tar i?
Precis det är oftast i genomföringen i torpeden det gnisslar eller ännu j*vligare den övre packboxen i styrväxeln, enda sättet att få bort sistnämnda fel är att byta styväxel Ljudet transporteras rätt bra i rattstången in i kupén så de låter som de kommer inne i bilen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Första svaret från Toyota Mölndal:
Styrväxeln är slut.... tur man fått garanti på beg.köpet i en månad, så nu skall den bytas. Annars sägs det kosta strax under 10 000SEK...