KE20 -73. Little White Garage

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!

Inlägg av Johnny Blade »

Hornlund skrev:Det var en pigg (rattlåset) som åkte in/stöp i rattnavet, alltså inte i självaste ratten.
Det är ju släpkontakten till tuten.Alltså var det olika stora släpringar på rattarna.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Det blev Redstuff.

Inlägg av SHySwe »

Efter det sedvanliga funderandet blir Redstuff belägg. Elle, belle, bi...
Fånigt att Laitis och Mekonomen säljer billigare än jag kan köpa på Ebay!
Och Motul BRF600 bromsvätska. Bra grejer till bra pris.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Det blev Redstuff.

Inlägg av SHySwe »

Bromsoken skulle målas silver. Enda bromsoksfärgen som inte fanns i garaget? Få se, beläggen är redstuff... Så oken blir röda denna gång.

Köpte en vinge av Cyrix, från en MR2. Korkat egentligen, men den var snygg, bra att ha osv...
Funderar på att den ska få åka Corolla ett tag? Då behövs lite anpassning.
Rollans bakdel lutar mycket mer än MR2.
Hur hade ni löst ombyggnaden?
- Byggt upp nya fästen?
- Kapat underdelen av vingen?
- Kapat ut en trekant i vingens sida?
- Nåt annat?
Så här ser vingen ut på Cyrix bil:
Bild
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?

Inlägg av cheetah1 »

Jagat rätt på nån med en CNC-fräs och fräst till fästen i lämpligt plastmaterial.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?

Inlägg av SHySwe »

cheetah1 skrev:Jagat rätt på nån med en CNC-fräs och fräst till fästen i lämpligt plastmaterial.
Jag har funderat så. Men då blir vingen väldigt hög? Nästan takhöjd.
Just nu tänker jag: Lite lägre är ok, och en del av fästet, som går framåt, försvinner.
Kan man kapa i det plastmaterialet och plasta ihop den hållbart?
Jag är rädd att den förstörs oavsett vilken lösning jag än väljer?
Kanske skulle man bara dela den och vinkla om vingbladet? Undrar hur den sitter ihop?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?

Inlägg av cheetah1 »

Snyggade till lite i tråden. Hojta till om ni har några invändningar, inläggen finns kvar.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?

Inlägg av SHySwe »

Inte så mycket ving-förslag som jag trodde. :?:
Så här funderar jag nu:
Kapar sidorna så den får lämplig höjd. Gör nya undersidor med skruvfästen. Gör dessutom två justerbara vingfästen på bagageluckan. På gata kommer den kanske att bli så låg/vinklas att den "ansluter till karossen i framkant", dvs laglig. För att kunna köras högre/rättare vinklad vid behov...
Alternativt blir den rätt från början och bara monterad vid tidigare nämnda behov. Då kanske ett extra vingfäste görs där baksätet tidigare fanns. Och då delar plats med hjälmar och brandskydd...
Hur många av er kör med vingen inne i bilen? :wtf:

En annan sak som jag slitit med: Gängan på rattstången, för rattmuttern. På Toyota from KE30 är det M12*1.25, men inte på KE20. Verkar vara halvtum? Blev till slut tvungen att gänga om den. Men nu är det färdigmonterat Cyrix Momoratt och en av Momostolarna med skjutbart underrede. En stol kvar. Kan ju konstatera att det var lättare för mej att komma upp ur såna stolar för 30 år sen!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?

Inlägg av SHySwe »

Får man citera sej själv när man är extra korkad?
srylul skrev: ...
Kapar sidorna så den får lämplig höjd. Gör nya undersidor med skruvfästen.
...
Om jag ska kunna öppna bakluckan så kan jag inte skruva vingen både i luckan och i skärmarna... :wtf:
Det blir bara fästen i luckan, de yttre får bli stöd.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?

Inlägg av SHySwe »

Långsamt går det. Men snart ska bakaxeln på plats.
Såg att bussningarna till bladfjädrarna började vara trötta, så det blir att svarva nya i PA6-nylon.
När fjädrarna ändå är lösa, snyggas dom till. Rost bort, färg på.
Nu funderar jag om det finns fördelar med att lägga in tunna skivor av friktionssänkande material mellan varje blad?
Beställde ett 1mm ark samtidigt med bussningsämnena, men PA6 kanske inte är rätt material där? På måndag kommer paketet från Maskindelen, då ska jag prova.
Nån som har bra ideer?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?

Inlägg av Glenn »

Det borde ju hjälpa, vet att folk som tävlar i bilar med bladfjädring som inte får bytas ibland polerar fjädrarna i paketet för dom ska glida lättare mot varann.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar