Sida 12 av 17

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: ons 08 aug 2012, 23:43:44
av Hornlund
SFRO-klar är inte fy skam, bara att gneta på :thumbup:

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: fre 24 aug 2012, 08:01:36
av SHySwe
Gneta är rätt ord.
Handbromsen funkar och bakre bromsrören är monterade och anslutna.
Försöker få ut pedalstället och bromscylinder/servo/abs från Saaben.
Är det ovanligt att tycka att det är tröstlöst i början av skruvandet i donatorbilen, när allt ska lossas och märkas? Och när en hel kvälls skruvande bara resulterar i några plastbitar?
Hade tänkt göra en regbes med originalmotor och nya bromsarna (för att kunna testa en del funktioner mindre olagligt),men nu verkar det finnas intresse av att köpa motorn/lådan.

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: fre 24 aug 2012, 09:44:41
av Glenn
Är det pedalkonsolen till en 9000 du har problem med ? oj, den har jag bytt en gång, HELVETE vilka problem det var, och ännu jobbigare att få dit sen (men det slipper ju du..)

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: lör 25 aug 2012, 15:49:18
av SHySwe
Testade OptimumLap, ett enkelt simuleringsprogram för bla svenska banor.
Räknade på rollan och den kommer antagligen att orka varva ut på 5:an... Om siffrorna stämmer så går det för fort på slutet av Mantorps långa raka, trots 4.1 i bakaxeln! 420wNm blir tydligen mer än önskat?

EDIT: Om man matar in rätt siffror så stämmer det bättre... :oops: 205kmh är rätt toppfart och då är det inte så farligt?

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: tis 28 aug 2012, 11:57:51
av SHySwe
Kollade lite på nya skyddsburar.
En ny racing/rallybur i delar kostar ca 4500.
Motsvarande folkracebur kostar 1500.
Eftersom buren ska skydda, inte nödvändigtvis vara godkänd för si eller så, så är frågan:
Vad är egentligen skillnaden? Ser relativt likadana ut i kravspecen.

http://www.sbf.se/sportgrenar/rally/regler/

// Vesa

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: ons 19 sep 2012, 06:54:47
av SHySwe
Bumpar lite, med tanke på att Mårtens MR2 blev skrot.
Är det bara vikten som skiljer på burarna, eller är en folkracebur svagare? Isåfall, hur då?

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: ons 19 sep 2012, 08:58:53
av Dale
Skulle tro att även om bilar rullar i oavsett folkrace/racing/rally så kommer man sällan upp i samma höga hastigheter i folkrace. Vete tusan om man kommer upp över hundra ens. Tror det ligger något max 80 km/t annars får banan byggas om. Kan ju vara därför racing/rally burarna ska vara mer ordentliga med fler kryssstag och tvärstag.

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: ons 19 sep 2012, 13:01:58
av SHySwe
Det gamla sättet att få veta saker funkar fortfarande. Ringde Finess.
Tjockleken i huvudbågen och materialkvalitet. Inte så mycket på rörmängden jämfört med en gatbur.
Bågen i en gat/banbur är 45*2.5. I folkraceburen 40*2.0.

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: mån 24 sep 2012, 21:36:15
av SHySwe
Ibland går det inte så fort att tänka...
Bromsrören från bakhjulen separeras för att kunna koppla in Abs senare. Dragit fram båda till motorutrymmet. Ska ju använda Saabens huvudcylinder, servo, pump mm.
Började titta på var bromsreduceringen ska placeras. Först då insåg jag att det är två rör, men bara en anslutning på en normal reducering! :? Så det blev att beställa två reduceringar. Sen tänker man vidare, när det ändå börjat tänkas. Om Abs funkar som den ska, så borde den själv kunna sköta om att inte låsa bakhjulen? Men det känns ändå bra att kunna grundinställa så det liknar Saaben.
Hoppas orken räcker för att testa aktiv bromsbalans senare, Abs-enheten har ju redan ingångar för det.
Kommunicerade bilprovningen om bromsarna, lutar åt att regga dom innan motorbytet. Frågade om regler för en -73a, fast jag hade dom framför mej. Väldigt stor skillnad på kraven from -74! Nu är kravet fotbroms och handbroms, plus en minsta retardation. Egentligen inget annat specat. Vilket förklarar att så många gamla bilar med modifierade bromsar bara rullar igenom.

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: tis 25 sep 2012, 12:30:27
av Glenn
Om du ska använda ABS'en till det (ingen aning om det är godkänt) vill det ju till att du iaf har en tvåkanalig ABS, helst fyrkanalig förstås..