Sida 13 av 17

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: sön 21 okt 2012, 20:15:29
av SHySwe
Du skrämmer mej!
Var tvungen att leta reda på kopplingsschemat för Saabens Abs. Som tur var så hade jag sett rätt, original antispinn-burk har fyra kanaler till Abs-burken. Så det ska nog testas senare. Lagligt? Klart det är! Speciellt om man inte frågar... Tänker att de speciella funktionerna inte behöver vara aktiva på gata.
Gick ut och tittade lite på rollan. Nästa helg planerar jag att ta ner den från pallbockarna, om tiden räcker. Är ju sugen på att besöka SBP innan det blir en massa snö, bara för att se vad dom säger.

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Postat: sön 28 okt 2012, 22:11:41
av SHySwe
Så kom den äntligen ner från pallbockarna.
Rullade ut den ur garaget en liten stund för att ingen ska säga att den bara står där.
Åtminstone 5-8cm lägre fram och 3-5cm lägre bak ska den bli.
Men först motorbytet.

Bild

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Postat: mån 29 okt 2012, 19:31:39
av SHySwe
Den känns härligt stum i fjädringen med gasdämpare runt om och coilovers fram. Bra att ha flera hårdheter på fjädrarna.
En sak som utgår är den tänkta hydrauliska handbromsen. Med två kretsar bak så finns det ingen färdig lösning? Men fokus har ändå flyttat från drifting till bankörning, så den vajerbaserade handbromsen får duga tills vidare.
Även där finns det senare en eventuell tanke med Abs-styrningen och en knapp på växelspaken....

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Postat: tis 30 okt 2012, 06:36:15
av Fnys
Ser bra ut! Kämpa på :-D

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Postat: tis 30 okt 2012, 11:00:12
av Glenn
srylul skrev: En sak som utgår är den tänkta hydrauliska handbromsen. Med två kretsar bak så finns det ingen färdig lösning?
Men borde det inte funka att bara använda en huvudcylinder till ett tvåkretssystem som har separata bromsvätskebehållare, och meckla på anslutningar för nipplar där ? ..ungefär som man brukar göra med enkrets fast man kör på båda ?

Annars får man väl bygga en lösning med två cylindrar som påverkas samtidigt ?

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Postat: tis 30 okt 2012, 21:31:26
av SHySwe
Jo, det går nog att få ihop en hydraulisk lösning.
Den första varianten förstår jag inte ens hur du menar. Den andra har jag övervägt.
Men det känns tråkigt. Och kostar mycket.
Om man kan göra en elektrisk drifting-handbroms via Abs, så öppnar det för lite nytänk i justerbar funktion och aktivator-placering. Vilket känns mer tilltalande än att göra som alla andra.

Re: KE20 -73. Ny rideheight!

Postat: sön 04 nov 2012, 20:31:29
av SHySwe
Det blev inte många mil med KE70-bromsar.
Idag fick sista delen (huvudbromscylindern) lämna plats för att kunna montera Saabens motsvarande. Det var en riktigt bra uppgradering på en KE20, men räckte tyvärr inte för nästa motor.
Kylaren åkte ut och många gula, märkta, vävtejpsbitar sitter nu på all el mm som tagits lös.
Snart lyfts motorn ut. Nån spekulant på den?
Sen byter rollan plats med donatorbilen ett tag, mycket mer att skruva och märka med vävtejp där.

Re: KE20 -73. Tomt motorrum.

Postat: mån 12 nov 2012, 05:45:22
av SHySwe
Nu är den lilla motorn ur.
Bild

Till salu:
Bild

Re: KE20 -73. Tomt motorrum.

Postat: tor 15 nov 2012, 17:44:57
av SHySwe
Nu när motorrummet är tomt, så är det kupen och bagaget som står på tur. Donatorbilen ska in runt jul.
Fattar inte riktigt hur man tar bort baksätet? Våld?
Det ska inte tillbaka. Vad har man istället? Kollade på Vesas fina rolla, snyggt!
Funderar dock på nåt hårt, men aluminium känns för vanligt. Plexi är inte brandsäkert?
Nån som har ideer? Bilder?
Nån som har en 40-60L fuelcell till salu, billigt?

Re: KE20 -73. Tomt motorrum.

Postat: lör 29 dec 2012, 18:19:38
av SHySwe
Motorrummet är nu svart och bagaget grundat. Siktar på att få bagaget svart innan rollan ska flytta ut nästa vecka.
Rollan har fått ett kapell och en omgång andra hjul för att inte må alltför illa utomhus i vinter.
Donatorn är så stor att det lilla garaget måste tömmas på säten och övriga demonterade prylar... Mycket snö att skotta till förrådet. Nå, nu är det inte längre risk att prylarna skadas iaf.

Funderar på att göra "stolar" av aluminium för att täta mot bagaget, eftersom baksätet inte ska återmonteras. Plexi var inte tillåtet.

Ang bur så kommer den troligen inte att bli tävlingslaglig, så funderingarna kretsar runt en billig folkracebur just nu.

Andra funderingar är om el. Bara motorstyrningen från Saaben, eller inkl instrumentering, eller så mycket som möjligt och riva ut original-elen? Fördelen med det sista är att då finns all el dokumenterad i Saabs "Wiring Diagram". Och då kan varvräknaren, i det snygga sjuttitals mätarhuset på rattaxeln, bytas till en laddtrycksmätare. Och Saab-kablaget är klart för tankpump + givare,elspeglar, elhissar, cruisecontrol, Acc osv. Får fundera vidare? :?