Sida 29 av 30

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: tis 07 aug 2012, 13:32:28
av KelMer
Jaha, säsongen över !!! med denna bil...

Jag var på väg till konbnekörning i söndags, stannade till vid statoil i pite, köpa cigg ( brukar ta mig en i mellan körningarna ).
När jag kom ut så rann det nåt under bilen, va fan kylarvattnet var första tanken, la mig ner på marken å kände FAN de e ju vxllådsolja å det rann ordentligt, körde sakta sakta hem, bor typ 500m från statoil så det var lungt. när jag kom hem så såg jag att jag har lämnat en växllådsolje rand ända hemifrån till statoil o tillbaka. När jag skulle backa ut från gården så kändes det som ni vet när handbromsen har kärvat fast, gav lite motstånd å sen så gick det bra, och så hade bilen ståt med handbromsen i o de hade regnat lite så därför tänkte jag att det var de.

Det som har hänt är att vxllådshuset har gått sönder typ längst ner i botten...har nu ställt av bilen och kommer ta in den i garaget när det finns plats, kommer ta ur motor, låda å hela rubbet. Kommer att fördjupa mig i vilken växellåda jag ska ha, om jag kan använda mitt begade hela växellådshus o bygga nåt starkare i det eller om man ska satsa på en annan låda. Nån som har förslag, skriv... ;)

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: ons 08 aug 2012, 18:56:42
av KelMer
Nån som vet var man får tag i en e53 låda???

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: ons 08 aug 2012, 20:33:39
av martenheller
En turbolåda borde väl funka ypperligt?

Tråkigt som fan med haveri, och de är ju ändå ett par månader kvar av säsongen :(

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: ons 08 aug 2012, 23:08:40
av Hornlund
Trist, men tur i oturen att det inte hände under mer ordentlig körning. Skönt att du tar tag i problemet & förbättrar ett redan fränt koncept!

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: ons 08 aug 2012, 23:18:03
av KelMer
Jo turbo lådan funkar, blir å bytta drivaxlarna o navet oxå då. Och växelvajrarna måste oxå byttas, tur att man inte drog till kullen å fått detta där ;-)

Tack hornlund...blir ett vinter projekt.

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: fre 24 aug 2012, 16:58:14
av KelMer
Har börjat kolla runt lite ang växllåda nu, lutar mot en e153. Kan nån förklara för mig det hära med gear ratio, för mig är det ungefär som att läsa runskrift...har väl att göra med hur vxllådan snurrar jämfört med motorn ? men vad är skillnaden i verkligheten om man jämför 2st olika vxllådor, se bilden där dom jämför s54 vs e153, vad säger den? är e153 längre på växlarna? förklara gärna som för en 3 åring.
Bild

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: fre 24 aug 2012, 23:12:59
av SHySwe
Typ så här:
Högre GR = mer ax, mindre fart.
Dvs S54 är "sportigare". Toppfarten räcker ändå?
Fast... ,FD, Final Drive är inbyggt i lådan och åt andra hållet.
Här krävs en miniräknare.

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: lör 25 aug 2012, 13:24:29
av KelMer
srylul skrev:Typ så här:
Högre GR = mer ax, mindre fart.
Dvs S54 är "sportigare". Toppfarten räcker ändå?
Fast... ,FD, Final Drive är inbyggt i lådan och åt andra hållet.
Här krävs en miniräknare.
Som jag misstänkte, s54 är j
snabbare i ax, men nuffrena i tabellen säger mig ingenting ang hur stor skillnaden är,
Jag menar: är 1.0 el 0.1 el 0.01 som är "stor" skillnad!? När börjar d vara markant skillnad.
Svårt att utläsa nåt när man inte vet vad som menas, 0 grader el 10 plusgrader kan man ju skillnaden på om nån säger hur varmt de e ute...gud så krångligt d blev...

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: lör 25 aug 2012, 15:44:34
av SHySwe
Har du en momentkurva på motorn, var 500:e varv? Och bilens vikt?
Då kan man mata in uppgifterna i tex OptimumLap och få ut en del beräknade grafer på hur båda lådorna kommer att uppföra sej. Och se vilken som ger teoretiskt snabbaste varvtiderna på några svenska banor.

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: sön 26 aug 2012, 08:29:22
av SHySwe
Har "testkört" din bil på Mantorp... Med de publika siffrorna på bil och motor och en del gissningar.
Skillnaden på lådorna är ytterst marginell.

S54:
Toppfart: 224,7km/h
0-100: 6,97sek
Mantorp: 77,05sek

R153:
Toppfart: 222,5km/h
0-100: 6,95s
Mantorp: 77,56sek