Kamremsbyte
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor 03 dec 2009, 20:05:05
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 99
Kamremsbyte
Hej på er.
Jag är ny i Toyota-facket. Skall byta kamrem på min avensis -99.
Detta kanske är en dum fråga men är bulten i svänghjulet vänster eller högergängad?
Jag har försökt med mutterknackare på "rätt" men han rör sig inte.
Skall gå vidare med värme imorgon om jag inte får något annat tips härifrån.
Är det något annat att tänka på. Jag byter allt inkl remmar till vatten/generator/ac
Tacksam för svar
Jag är ny i Toyota-facket. Skall byta kamrem på min avensis -99.
Detta kanske är en dum fråga men är bulten i svänghjulet vänster eller högergängad?
Jag har försökt med mutterknackare på "rätt" men han rör sig inte.
Skall gå vidare med värme imorgon om jag inte får något annat tips härifrån.
Är det något annat att tänka på. Jag byter allt inkl remmar till vatten/generator/ac
Tacksam för svar
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Kamremsbyte
Antar att du menar remhjulet på vevaxeln? Varför ska du lossa det?
Re: Kamremsbyte
Högergängad.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor 03 dec 2009, 20:05:05
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 99
Re: Kamremsbyte
cheetah1: menar du att man inte behöver ta väck remskivan på vevaxeln för att kunna byta kamrem 

Re: Kamremsbyte
Jag är också helt ny inom Toyota, det blidde en Corolla från 98 så sent som igår.avensis-micke skrev:cheetah1: menar du att man inte behöver ta väck remskivan på vevaxeln för att kunna byta kamrem
Avensis är väl nyupplagan av Corollan??
Kamremsbyte på Corollan kostar enbart 3200. Andra märken tar ungefär det dubbla på märkesverkstad.
Vilket sannolikt inte beror enbart på Toyota verkstädernas allmänna välvilja och medmänsklighet, utan snarare på att Corollorna är lättmekade.
Det skulle kunna stämma överens med att man inte alls har så mycket att peta loss på Avensis som på de flesta andra bilmodeller.

-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Kamremsbyte
Jag vet ju inte hur det ser ut, men ska du ändå av med dom andra remmarna borde det väl bara vara att lyfta den runtom remskivan? Eller?avensis-micke skrev:cheetah1: menar du att man inte behöver ta väck remskivan på vevaxeln för att kunna byta kamrem
Nej, Avensis är en modell, Corolla är en annan.StefanZ skrev: Avensis är väl nyupplagan av Corollan??
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Kamremsbyte
Din 1,3 corolla tar ca 20min att byta kamrem på, så där av det låga priset.StefanZ skrev:Jag är också helt ny inom Toyota, det blidde en Corolla från 98 så sent som igår.avensis-micke skrev:cheetah1: menar du att man inte behöver ta väck remskivan på vevaxeln för att kunna byta kamrem
Avensis är väl nyupplagan av Corollan??
Kamremsbyte på Corollan kostar enbart 3200. Andra märken tar ungefär det dubbla på märkesverkstad.
Vilket sannolikt inte beror enbart på Toyota verkstädernas allmänna välvilja och medmänsklighet, utan snarare på att Corollorna är lättmekade.
Det skulle kunna stämma överens med att man inte alls har så mycket att peta loss på Avensis som på de flesta andra bilmodeller.

Till problemet med remskivan, om du ska värma så gör det satans försiktigt för skivan är 2 delad med gummi som håller ihop yttre och inre delen, smälter det så kan du räkna med go obalans framöver. Att spraya rostlösning is the shitt för att få loss bulten vilket brukar vara det första jag gör när jag tar in en Corolla eller Avensis för kamremsbyte, då får de gotta sig under tiden man röjer det andra. Sen är det bara att mala på med mutterknacken,
finns egentligen inga alternativ mer än att en sitter i bilen med växel i och toktrampar på bromsen samtidigt som en står och knackar med slägga axiellt på ett lååångt dragskaft medans en tredje person drar allt vad han orkar motsols på senast nämnda verktyg.

Sen när du väl fått loss bulten kan nästa problem dyka upp, nämligen att själva remskivan rostat fast på vevaxeln. Fram med sprayen igen och spruta in bra med medel i hålet där spårkilen sitter, låt verka en stund och har man ingen avdragare så funkar det med en plast/koppar klubba att knacka lite försiktigt på remskivan samtidigt som man drar utåt med andra handen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor 03 dec 2009, 20:05:05
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 99
Re: Kamremsbyte
PierreW Tack för dina tips. Vi skall pröva allt du tipsade om under morgondagen (lördag)




Re: Kamremsbyte
Tack för infot, Pierre! Så Corolla ÄR lättmekad?PierreW skrev: Din 1,3 corolla tar ca 20min att byta kamrem på, så där av det låga priset.![]()
Betyder det att min märkesoberoende rätt billiga verkstad lär göra det för kanske 2000??
Han tog ett par tusen lägre pris för kamremsbyte på min Astra 97 jämfört med märkesverkstaden.
I övrigt är jag småimpad av Corollans pigga 1,3 motor. Pigg och finfin segdragning. Jag hade aldrig gissat att det är en så liten motor i den.
Re: Kamremsbyte
Det är tydligen Auris som är nyupplagan av Corollan. Och Auris i sedan-versionen bär fortfarande Corollans namn.cheetah1 skrev:Nej, Avensis är en modell, Corolla är en annan.StefanZ skrev: Avensis är väl nyupplagan av Corollan??
Såg jag nyss i Årets Bilar 2010 som jag fick av k. hustrun i julgåva.
