Motor haveri Corolla Verso -04, 11.000mil

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
peterastrand
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 15 dec 2009, 16:07:52
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2004

Motor haveri Corolla Verso -04, 11.000mil

Inlägg av peterastrand »

Har en Corolla Verso 2004 11000 mil som precis fick ett motor haveri. Verkstan håller på och undersöker orsak, men motorn kommer behöva bytas då det är sprickor i motor blocket.

Eftersom försäkringen endast täcker maskin skador till 10.000 mil så hamnar hela kostnaden på mig. Efter att ha pratat med Toyota verkstaden så fick jag veta att general agenturen har något som dom kallar "garanti åtaganden". Nu undrar jag om någon på detta forum har någon koll på hur det fungerar? Vad har man för chanser? Bilen är servad på Toyota Verkstad men inte 100% enligt rekomendation(1500mil/1ggr år). Dock så är jag 3e ägaren till bilen så eventuellt så har den servats på annan verkstad.

Senaste service var 30/7-2009, sk 1500 mil service och den utfördes av Toyota verkstad.

Tacksam för svar!

/Peter
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motor haveri Corolla Verso -04, 11.000mil

Inlägg av PierreW »

peterastrand skrev:Har en Corolla Verso 2004 11000 mil som precis fick ett motor haveri. Verkstan håller på och undersöker orsak, men motorn kommer behöva bytas då det är sprickor i motor blocket.

Eftersom försäkringen endast täcker maskin skador till 10.000 mil så hamnar hela kostnaden på mig. Efter att ha pratat med Toyota verkstaden så fick jag veta att general agenturen har något som dom kallar "n". Nu undrar jag om någon på detta forum har någon koll på hur det fungerar? Vad har man för chanser? Bilen är servad på Toyota Verkstad men inte 100% enligt rekomendation(1500mil/1ggr år). Dock så är jag 3e ägaren till bilen så eventuellt så har den servats på annan verkstad.

Senaste service var 30/7-2009, sk 1500 mil service och den utfördes av Toyota verkstad.

Tacksam för svar!

/Peter
Är det en oljedrickare så den rasat pga oljetorrt så kanske det är ett fall för Toyotas garanti åtagande.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
peterastrand
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 15 dec 2009, 16:07:52
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2004

Re: Motor haveri Corolla Verso -04, 11.000mil

Inlägg av peterastrand »

Ja, den har dragit olja. I vintras så blev oljelampan röd jag fyllde på 2-3 liter. Jag påtalade detta vid servicen i Juli och fick svaret att den dragit en del olja men att eftersom dom inte visste när den var påfylld så kunde dom inte uttala sig om det var onormalt mycket. När vi stog och väntade på bärgningsbil i Lördags så kollade vi oljan och den var på minsträcket, ~300-400 min efter service.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Motor haveri Corolla Verso -04, 11.000mil

Inlägg av Tim »

peterastrand skrev:Ja, den har dragit olja. I vintras så blev oljelampan röd jag fyllde på 2-3 liter. Jag påtalade detta vid servicen i Juli och fick svaret att den dragit en del olja men att eftersom dom inte visste när den var påfylld så kunde dom inte uttala sig om det var onormalt mycket. När vi stog och väntade på bärgningsbil i Lördags så kollade vi oljan och den var på minsträcket, ~300-400 min efter service.

fyllde på 2-3 liter? shit den bilen måste dra rejält med olja...
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Motor haveri Corolla Verso -04, 11.000mil

Inlägg av fredrik mkIII »

jag har varit med om motorer där jag tappat ut ca 5 dl olja ur motorn några gånger. av någon anledning så uppdagas inte oljeförbrukningen i norge ibland.. eller snarare ofta inte. oljan byts på service och kunden får inte reda på något. sedan kommer slammret rätt som det är som en överraskning..

men åter till topic. om det är en 1,8 motor som jag antar att det är så bör verkstan veta om att de kan dra olja? jag har varit med om ett fall där inte goodwill tog motorblocket och det var ett ras där bilen hade gått 6000-7000 och ingen service var gjord. (kommunbil)

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Motor haveri Corolla Verso -04, 11.000mil

Inlägg av Vossen »

fredrik mkIII skrev:jag har varit med om motorer där jag tappat ut ca 5 dl olja ur motorn några gånger. av någon anledning så uppdagas inte oljeförbrukningen i norge ibland.. eller snarare ofta inte. oljan byts på service och kunden får inte reda på något. sedan kommer slammret rätt som det är som en överraskning..

men åter till topic. om det är en 1,8 motor som jag antar att det är så bör verkstan veta om att de kan dra olja? jag har varit med om ett fall där inte goodwill tog motorblocket och det var ett ras där bilen hade gått 6000-7000 och ingen service var gjord. (kommunbil)

mvh fredrick
samma här haar tappat ur typ en kaffekopp ur vvti motorerna ibland är det som fredrick säger att motorn har dragit olja

så brukar toyota ta det på goodwill
Skriv svar