Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av PierreW »

Precis de äldsta boxarna måste bytas då den första uppdateringen som kom var såpass stor. De senare uppdateringarna var endast nya mjukvaror som man ladda in i befintlig ECU.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Vossen »

PierreW skrev:Precis de äldsta boxarna måste bytas då den första uppdateringen som kom var såpass stor. De senare uppdateringarna var endast nya mjukvaror som man ladda in i befintlig ECU.
du har helt rätt pierre samma sak gäller på felkod p0420 på previa och rav4
Niclas
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 09:35:00
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Handen

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Niclas »

Ok ni verkar trots allt vara inne på samma spår att detta har med boxen att göra...

Törs man fråga vad det bör handla om för kostnader? ( Funderar på om jag har råd att köpa ngn vettig julklapp till tanten hemma, eller om detta kommer kosta mig alla mina stackars slantar ) :mrgreen:

Är det bara Toyota-verkstäder som klarar detta eller finns det billigare alternativ?
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Vossen »

Niclas skrev:Ok ni verkar trots allt vara inne på samma spår att detta har med boxen att göra...

Törs man fråga vad det bör handla om för kostnader? ( Funderar på om jag har råd att köpa ngn vettig julklapp till tanten hemma, eller om detta kommer kosta mig alla mina stackars slantar ) :mrgreen:

Är det bara Toyota-verkstäder som klarar detta eller finns det billigare alternativ?
Bytte katalysator +alla sensorena och boxen 26000 bytt o klart

ECU:n finns bara att köpa på toyota katten och sensorerna bör finnas på mekonomen
Niclas
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 09:35:00
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Handen

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Niclas »

Detta svaret gjorde mig gråtfärdig... Gav 35 för bilen och alltså en extra kostnad på 50-70% av vad bilen kostade känns hyggligt dystert... :cry:
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av tobo »

Pipedreams skrev:Det är främre katalysatorn/katalysatorerna som inte arbetar effektivt. Vissa bilar har vi till slut bytt katt på men ofta så räcker det att gasa ur bilen ordentligt=hög belastning i lång uppförsbacke.
Men kanske räcker det med att göra som "Pipedreams" (ovan) skrev?

Edit: Eller byta katalysatorn? :roll:
(Se http://www.bildelsbasen.se)
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Vossen »

du kan lossa batterikabel (minuspolen)
i en timme då nollar du boxen kan vara värt ett försök

annars kan du skicka ett pm så kan jag nog hjälpa dej
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av fredrik mkIII »

det blir mycket repetition nu tror jag... men kom igen nu.. toyotas insprutningsrengöring i en halv tank 98 oktan och pressa bilen ganska bra. mkt gasning i långa uppförsbackar. eventuellt göra rent sonder med "rengörnings spray", tvätta luftmassmätare. nolla koder. på vissa modeller finns som sagt en uppdatering till styrenheten så att feltoleransgränsen ökas. mindre risk för felkodsvarning med andra ord.
är förresten helt säker på att det går att uppdatera din bil, men toyotaverkstan kanske inte känner till det. jag gjorde det för några år sedan med hjälp av IT1 alltså gamla felsökningsdatorn.

detta kan du typ göra själv om du är lagd åt det hållet :geek: . förutom uppdateringen då.

går det så går det. som sagt i värsta fall åker du på att byta katalysator då den börjat sätta igen.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Vossen »

fredrik mkIII skrev:det blir mycket repetition nu tror jag... men kom igen nu.. toyotas insprutningsrengöring i en halv tank 98 oktan och pressa bilen ganska bra. mkt gasning i långa uppförsbackar. eventuellt göra rent sonder med "rengörnings spray", tvätta luftmassmätare. nolla koder. på vissa modeller finns som sagt en uppdatering till styrenheten så att feltoleransgränsen ökas. mindre risk för felkodsvarning med andra ord.
är förresten helt säker på att det går att uppdatera din bil, men toyotaverkstan kanske inte känner till det. jag gjorde det för några år sedan med hjälp av IT1 alltså gamla felsökningsdatorn.

detta kan du typ göra själv om du är lagd åt det hållet :geek: . förutom uppdateringen då.

går det så går det. som sagt i värsta fall åker du på att byta katalysator då den börjat sätta igen.

mvh fredrick

Kan kanske funka så som fredrik säger men dom nya katalysatorenrna är också modiefierade nu samma precis som databoxen sen finns det ingen uppdatering till dom gamla boxarna
Står om just detta problem på servicebreven som har kommit ut så står det tillochmed att boxen skall bytas att det inte hjälper med den uppdateringen som finns
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av fredrik mkIII »

hittils har jag varit med om en avensis 00-02 med 2.0 motorn med p0420 koden. tror att det var en 02:a. detta var ett bra tag sedan, men vad jag minns så tog vi kontakt med teknisk support om detta och fick då en programmerings enhet skickad till oss. detta var altså ett minne man tryckte in i gamla IT1:an. den gick alltså inte att hantera med IT2 vad jag uppfattade det som.


mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar