Sida 1 av 1

Oljan liknar kaffe med mjölk

Postat: tor 17 dec 2009, 10:15:59
av StefanZ
Innan jag köpte Corollan 98 kollade jag på en Corolla 94. Det var så jag upptäckte det var en helt OK bil. :)

Jag avstod den gången från köpet eftersom säljaren, en mindre bilfirma, var lite väl het på gröten att forcera fram ett omedelbart köpbeslut och avhämtning.
Så larmklockan ringde, jag tackade artigt för mig och åkte.

Jag kollade bilen så gott jag kunde. Inte var den vad man kallar för pedantskött, men i gott vardagsskick, och inte så farligt många mil. Till synes ett gott köp för 14 tusen. Men när jag kollade oljestickan såg oljan lite som kaffe med mjölk i. Kändes obekant för mig - och eventuellt misstänkt.

Detta bidrog väl till att jag ville att någon bilkunnig kompis skulle titta på den innan jag överlämnade mer än en handpenning.

Är sån mjölk i kaffe-oljan tecken på läckande kylarvatten = läckande topplock, eller är det något ganska normalt??



(när min gamla Astra sprang läck några dagar senare, så var det riktigt tjock kaffegrädde sump i oljan...)

Re: Oljan liknar kaffe med mjölk

Postat: tor 17 dec 2009, 11:19:58
av PierreW
StefanZ skrev:Innan jag köpte Corollan 98 kollade jag på en Corolla 94. Det var så jag upptäckte det var en helt OK bil. :)

Jag avstod den gången från köpet eftersom säljaren, en mindre bilfirma, var lite väl het på gröten att forcera fram ett omedelbart köpbeslut och avhämtning.
Så larmklockan ringde, jag tackade artigt för mig och åkte.

Jag kollade bilen så gott jag kunde. Inte var den vad man kallar för pedantskött, men i gott vardagsskick, och inte så farligt många mil. Till synes ett gott köp för 14 tusen. Men när jag kollade oljestickan såg oljan lite som kaffe med mjölk i. Kändes obekant för mig - och eventuellt misstänkt.

Detta bidrog väl till att jag ville att någon bilkunnig kompis skulle titta på den innan jag överlämnade mer än en handpenning.

Är sån mjölk i kaffe-oljan tecken på läckande kylarvatten = läckande topplock, eller är det något ganska normalt??





(när min gamla Astra sprang läck några dagar senare, så var det riktigt tjock kaffegrädde sump i oljan...)
Är det oljan längst ner på stickan som är missfärgad eller är det längre upp på stickan?

Att oljelockets insida och stickans övre del har en brunaktig olje sörja behöver inte betyda problem, det är ganska vanligt på bilar som gått mycket korta sträckor där motorn aldrig blir riktigt genomvarm. Det är helt enkelt kondensvatten blandat med olja som fastnar på de högsta delarna i motorn.

Re: Oljan liknar kaffe med mjölk

Postat: tor 17 dec 2009, 17:46:03
av StefanZ
Tack för svaret. Pierre. Ett bra tips.


Det var det kaffe med lite mjölk hela vägen ändå upp som jag minns det.

Vidare, på de bilar jag tidigare kollat var oljan mest långt nere på stickan. Den vanliga frågan är snarare om det är ovan mätpunkten eller under, ibland förstås en bit upp.

Här fanns det olja ändå upp mot handtaget, jag blev förbluffad.

Re: Oljan liknar kaffe med mjölk

Postat: tor 17 dec 2009, 18:25:26
av PierreW
StefanZ skrev:Tack för svaret. Pierre. Ett bra tips.


Det var det kaffe med lite mjölk hela vägen ändå upp som jag minns det.

Vidare, på de bilar jag tidigare kollat var oljan mest långt nere på stickan. Den vanliga frågan är snarare om det är ovan mätpunkten eller under, ibland förstås en bit upp.

Här fanns det olja ändå upp mot handtaget, jag blev förbluffad.
Ok jag antar att du torkade av stickan och stack ner den i tråget o kollade igen. Var det då "kaffe med mjölk" på stickan längst ner?

Att oljan vill ut genom stickan eller rättare sagt att det samlas kondens/olje-vatten i toppen på stickan kan peka på dålig vevhusventilation, alltså igenkleggat med denna sörjan i flamm-fällan på väg till insuget och därmed dålig ventilation i vevhuset. De blir ju övertryck både av värmen som bildas och att en liten del av kompressionen vid förbränning går ner i vevhuset. Detta övertryck vill gärna ut nånstans och då brukar oljestickan vara lättaste vägen ut då den går rakt ner i tråget. Väldigt vanligt på bland annat volvos 5 cylindriga motorer att man "skjuter" upp olje stickan om man kör lite hårdare och vevhusventilationen är något igensatt.

Vanligast är som ja skrev i tidigare inlägg att detta oftast händer bilar som inte blir ordentligt varma tillräckligt ofta.

Re: Oljan liknar kaffe med mjölk

Postat: tor 17 dec 2009, 21:16:04
av Vossen
om du tar upp oljestickan torkar av den trycker ner igen och sedan upp och oljan fortfarande liknar kaffe med mjölk då kan du glömma den bilen då har du kylarvatten i oljan

Re: Oljan liknar kaffe med mjölk

Postat: tor 17 dec 2009, 22:47:38
av StefanZ
PierreW skrev:
StefanZ skrev:Tack för svaret. Pierre. Ett bra tips.


Det var det kaffe med lite mjölk hela vägen ändå upp som jag minns det.

Vidare, på de bilar jag tidigare kollat var oljan mest långt nere på stickan. Den vanliga frågan är snarare om det är ovan mätpunkten eller under, ibland förstås en bit upp.

Här fanns det olja ändå upp mot handtaget, jag blev förbluffad.
Ok jag antar att du torkade av stickan och stack ner den i tråget o kollade igen. Var det då "kaffe med mjölk" på stickan längst ner?
Nja, så kunnig var jag nog inte. Det var ju därför jag ville att någon annan skulle också få titta på bilen i allmänhet, och denna olja i synnerhet.
Helst först i kallt tillstånd, och sedan igen när motorn har fått gå sig varm. För det läste jag nånstans att man bör kolla bägge situationerna.


Här kunde jag inte kolla den kall. Jag hittade firmans lagerutrymme, inte själva fina firmalokalen. Så försäljaren kom körandes till mig i bilen.

Re: Oljan liknar kaffe med mjölk

Postat: fre 18 dec 2009, 09:24:20
av StefanZ
OK, så sammanfattningsvis kan man tydligen säga, att kaffe med mjölk skall man se upp med, men det behöver inte vara något speciellt heller med det...

Är du osäker på tolkningen, be någon mera kunnig kompis titta på bilen och oljans utseende på stickan innan du tackar nej och ilsket marscherar därifrån... :)


Rätt uppfattat, Pierre och Vossen?



Ok, ett följdtips. Om det är en sån bil som bara körs så korta sträckor att motorn sällan blir genomvarm, så lär den också ha kondensvatten i avgassystemet. Avgassystemet kan alltså vara rostigt (eller uppenbarligen nyligen bytt).
Vilket är då inte ett tecken på att här är ytterligare en Corolla som är svårt angripen av rost. Utan det är en bekräftelse på att bilen inte alls gått så mycket trots åren, och att mätaren inte alls behöver vara tillbakaskruvad....

Om bilen är sund i övrigt så är det en billig kostnad för att få köpa den att byta ut avgassytemet,.

Detta sagt om Corolla. Jag misstänker detta gäller de flesta äldre beg bilar av alla märken.