4wd, vilket system ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

4wd, vilket system ?

Inlägg av Milkshaken »

Som överskriften lyder, jag har en RAV4. -08 Jag har fått klart för mig att bilen är framhjulsdriven under vanlig färd, och att bakhjulen går in vid behov och att det portioneras ut rätt drivstyrka till hjulen vid behov.

Men vad är det för system som Toyota använder? Visko?, Haldex? Elektrodiff ? eller vad är det och hur fungerar det?
Hur blir det om tex ena sidans hjul har en isgata, och den andra sidans hjul har asfalt i en uppförsbacke... Hur fungerar systemet då? Portioneras kraften över till den sidan med fäste eller?
Jag är intresserad av tekniken liksom...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av Dale »

Integrated Active Drive System – teknik som revolutionerar körglädjen
RAV4:s Integrated Active Drive är utvecklat med hjälp av den allra senaste tekniken. Systemet bygger på datorstyrd samverkan mellan den elektroniska 4-hjulsdriften, den elektriska servostyrningen samt antisladdsystemet. Detta integrerade system ökar din kontroll över körningen avsevärt – och därmed även körglädjen.
Active Torque Control 4WD system (4-hjulsdriftens drivkraftsfördelning) har en elektromagnetiskt styrd koppling för att optimera fördelningen av drivkraft mellan fram- och bakhjulen och som ständigt växlar mellan framhjulsdrift och 4-hjulsdrift. En mängd sofistikerade sensorer övervakar allt som händer med bilen och reagerar blixtsnabbt genom att se till att drivkraft tillförs i rätt proportioner. Detta ger snabbare acceleration, ökad stabilitet och förbättrad bränsleekonomi.
Du kan dessutom välja mellan två inställningar. I läget AUTO fördelas drivkraften individuellt mellan fram- och bakhjulen beroende på körförhållandena, medan den i läget LOCK är bestämd till proportionen 55 procent bak och 45 procent fram.
Antisladdsystemet, VSC, samverkar med den elektriska servostyrningen. Systemet registrerar under- och överstyrning och hjälper dig genom att underlätta korrekta rattrörelser och försvåra de mindre lämpliga. VSC kompletterar andra säkerhetssystem som de låsningsfria bromsarna, den elektroniska bromskraftsfördelningen, bromsassistanssystemet och antispinnsystemet.
Med RAV4:s Integrated Active Drive System samverkar alla dessa system. Resultatet är att du i varje ögonblick har maximal kontroll över bilens uppförande på vägen.

Ståre i broschyren
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av Milkshaken »

Oj. tack för infon...
Jag kollade på toyota.se men såg det inte....
Tack som sagt.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av cheetah1 »

Nu får ni ursäkta att jag kapar tråden lite, men kan nån förklara (har sett detta flera gånger) hur man kan ha ett system som ger olika mycket kraft på fram och bakhjulen?

Det man vinner i kraft förlorar man i väg brukar man säga, och eftersom det är mekaniskt ihopkopplat till en och samma kraftkälla borde det i mitt sinne innebära att man måste snurra de hjulen man vill ge mer kraft långsammare än de man vill ge mindre? Eller är det nåt jag missar?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:Eller är det nåt jag missar?
Ja ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av cheetah1 »

Dale skrev:
cheetah1 skrev:Eller är det nåt jag missar?
Ja ;-)
>_<

Utveckla?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:
Dale skrev:
cheetah1 skrev:Eller är det nåt jag missar?
Ja ;-)
>_<

Utveckla?

Jämför det med en differential i en bakaxel. Du kan ha olika "hårdhet" på diffbromsen där med. 30% 60% 100% ja va du vill egentligen. En mellandiff funkar på samma sätt bara att den fördelar kraften mellan fram och bakaxel istället för mellan 2 hjul.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av Milkshaken »

kul med lite dialog om ämnet....
Jag funderar på att (Som mångårig prenumerant) skriva till Teknikens värld om detta... Få en jämförelse mellan olika system, jag menar, 4wd systemen har ju utvecklats en hel del dom senaste åren, och jag skulle då vilja ha en test med vad som är bäst, och hur det funkar i praktiken.... Tekn, V får man iofs ta med en nypa salt då dom högfavoriserar europeiska bilar.... men kanske kan få en lite mera inblick i hur det funkar....

Måste säga att Rav,en jag har har fungerat otroligt bra i vinter, har kört på många dåliga vägar med den, ett tillfälle t.o.m där det var ca 40 cm snöbelagd oplogad väg. och den gick som tåget utan knorr och utan att jazza.... Visst den tog ca 0.9 i soppa den tiden, men tycker det är värt det...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av Dale »

http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... ulsdriften
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... hjulsdrift

Celican är himla skoj på vintern med 50/50 + torsendiff bak. Avensisen med endast fwd fungerar förvånansvärt bra med tack vare en massa finesser. Har även testat en del andra bilar med 4wd men en del e ju bara 1 hjulsdrivna oavsett hur mycke 4wd å 4x4 märken dom har. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: 4wd, vilket system ?

Inlägg av nikwal »

En mängd sofistikerade sensorer övervakar allt som händer med bilen och reagerar blixtsnabbt genom att se till att drivkraft tillförs i rätt proportioner. Detta ger snabbare acceleration, ökad stabilitet och förbättrad bränsleekonomi.
Trodde nästan ett tag det var JAS'en som menades..
E85 wants to be free!
Skriv svar