Corolla 1.3-94 stannar vid start/gaspådrag. - Fixat!!!
Postat: ons 30 dec 2009, 20:05:01
Är nybliven ägare till min Lillemormors Toyota Corolla. Den är pedantskött beträffande service. Gott skick i plåt utom v bakre hjulhus/skärmkant som rostat sönder. Kanske skrapar bromsarna lite eller så är det pga av stillastående under längre tid. Bilen har startat lätt och gått bra de gånger jag haft den. Nu har den stått sedan julafton i kylan och snön och när vi startar den så dör den.
Har varningslampan som ser ut som en liten motor eller vad det skall föreställa - typ, ring-verkstan-lampan. Olja och filter byttes i somras, jag har hällt i K-skydd idag och tankat full tank. Motorvärmaren har varit på hela dagen. All glykol, spolarvätska, olja mm är fyllt. Alla kontakter och sladdar, slangar och annat verkar sitta som det skall med ett enda undantag: en kort sladd med lite lång spetsig grej på som verkar höra hemma i ett hål på luftfiltret. Den satt inte i och jag stoppade in den i hålet - ingen skillnad. Ska den sitta där? Eller är det någon diagnosmanick? Om det var den som var upphov till felet skall man då nollställa bilen på något sätt nu? Har inte hittat något annat som verkar konstigt. Tycker att motorn tickar lite men det kanske den skall göra. Jag är ju inte van vid motorljudet. Satte fingrarna på grå kontakter vid typ insprutningen/spridarna eller ngt och alla tickar i samma takt som ljudet. Jag har innan haft en Volvo 340 -1980 och den saknade ju det mesta gällande insprutning och sådant. Men jag antar att om det tickar så är det bra och alla cylindrar och sånt funkar. Lite skrammel i kåpan framför motorn men det slutar om man trycker på den. Bilen har monterad motorvärmare som hade halkat ur kontakten. En separat sladd som jag antog var jord var också lös. Jag satte i värmaren och skruvade fast jorden (om det nu är det) i en skruv på motorblocket i närheten. Motorvärmaren verkar fungera.
Kupévärmen funkar, normal motortemperatur. Generatorn verkar ladda batteriet, som är nytt. Kanske har det luktat lite konstigt i bilen då jag kört. En lite skarp lukt, lite kemisk, inte direkt bränt, inte bromslukt, inte kylaren som kokar men något där i kring men inte jättemycket så det skulle lika gärna kunna vara min Lillemormors lukt, eller kanske damm någonstans som hettas upp. Det luktade inte så mycket att man stannade och tänkte : Hjälp, något är fel! Bara mer som - kanske skall skaffa en wunderbaum och städa ur bilen lite...
Nu vet jag inte vad jag skall skriva mer. Lampan lyser, bilen verkar inte ha någon riktig tomgång eller tappar det lilla den har om man försiktigt pressar ner gasen. För att ta sig fram får man varva upp ordentligt. Finns det spjäll eller liknande som kan bli skitigt? Luftmassemätare som pajjat? Lambdasond?
Har någon verkstadshandböcker att sälja är jag spekulant.
Har varningslampan som ser ut som en liten motor eller vad det skall föreställa - typ, ring-verkstan-lampan. Olja och filter byttes i somras, jag har hällt i K-skydd idag och tankat full tank. Motorvärmaren har varit på hela dagen. All glykol, spolarvätska, olja mm är fyllt. Alla kontakter och sladdar, slangar och annat verkar sitta som det skall med ett enda undantag: en kort sladd med lite lång spetsig grej på som verkar höra hemma i ett hål på luftfiltret. Den satt inte i och jag stoppade in den i hålet - ingen skillnad. Ska den sitta där? Eller är det någon diagnosmanick? Om det var den som var upphov till felet skall man då nollställa bilen på något sätt nu? Har inte hittat något annat som verkar konstigt. Tycker att motorn tickar lite men det kanske den skall göra. Jag är ju inte van vid motorljudet. Satte fingrarna på grå kontakter vid typ insprutningen/spridarna eller ngt och alla tickar i samma takt som ljudet. Jag har innan haft en Volvo 340 -1980 och den saknade ju det mesta gällande insprutning och sådant. Men jag antar att om det tickar så är det bra och alla cylindrar och sånt funkar. Lite skrammel i kåpan framför motorn men det slutar om man trycker på den. Bilen har monterad motorvärmare som hade halkat ur kontakten. En separat sladd som jag antog var jord var också lös. Jag satte i värmaren och skruvade fast jorden (om det nu är det) i en skruv på motorblocket i närheten. Motorvärmaren verkar fungera.
Kupévärmen funkar, normal motortemperatur. Generatorn verkar ladda batteriet, som är nytt. Kanske har det luktat lite konstigt i bilen då jag kört. En lite skarp lukt, lite kemisk, inte direkt bränt, inte bromslukt, inte kylaren som kokar men något där i kring men inte jättemycket så det skulle lika gärna kunna vara min Lillemormors lukt, eller kanske damm någonstans som hettas upp. Det luktade inte så mycket att man stannade och tänkte : Hjälp, något är fel! Bara mer som - kanske skall skaffa en wunderbaum och städa ur bilen lite...
Nu vet jag inte vad jag skall skriva mer. Lampan lyser, bilen verkar inte ha någon riktig tomgång eller tappar det lilla den har om man försiktigt pressar ner gasen. För att ta sig fram får man varva upp ordentligt. Finns det spjäll eller liknande som kan bli skitigt? Luftmassemätare som pajjat? Lambdasond?
Har någon verkstadshandböcker att sälja är jag spekulant.