Nytt batteri men vilket?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Tim »

Batteriet i min rav4 har varit lite halvsegt sedan jag köpte bilen.
Har det varit lite kallt så får startmotorn inte riktigt upp farten så man får nöta lite innan dieseln hoppar igång.
Har hänt två ggr att batteriet har svikigt då jag försökt kallstarta i ca -15 grader.
I morse när jag skulle iväg så märkte jag först att webaston hade stannat.. Happ tänker jag.. nu är det något knas med webaston för den slog sv sig själv förra gången jag använde den med? Skiter i det utan tänker att batteriet är fulladdat och sista gången jag körde den var hem från umeå alltså 6timmars körning. Glödgar och vrider på nyckeln och den orkar knapp dra runt motorn. Var iofs kallaste dagen med -22 så kanske inte så konstigt =/

Starta firmabussen och kopplar in startkablar, Provar att starta värmaren igen nu när man har bra kräm från bussen.
Går in i 5min och värmer mig för att sedan gå ut och märka att värmaren fungerar hur bra som helst? alltså borde värmaren känna av att det är dåligt med kräm i batteriet? för även för mig att den ska kunna känna av om det är lite soppa i tanken?

Har insett att webasto inte är något man använder varje dag direkt =/
Så nu ska det inhandlas en bra batteri men vad bör man stats på? tycker det är rätt litet batteri för att vara en diesel original på dom?

Kollar man på Mekonomens hemsida finns det lite olika batterier dom erbjuder.

Artikelnr: 20-56289
Benämning: Startbatteri Kraft SX 62 Ah
Pris: 1298.00

Artikelnr: 20-56219
Benämning: Startbatteri Kraft 62 Ah
Pris: 1075.00

Artikelnr: 20-55559
Benämning: Startbatteri Kraft 55 Ah
Pris: 989.00


Såg att det satt ett "toyota" batteri i bussen men dock inte vilken Ah tal det har?
Ska försöka och mäta mig till om det går att klämma ner ett större batteri än orginialet...
Men misstänker att det bara finns vissa storlekar och nästa steg blir alldeles för stor.

Har sneglat på optima batteri men vet inte om det är värt att satsa på =/
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Dale »

Dom där Ah är inte mycket att lita på när det är kallt. De finns nått som heter CCA du ska titta på. Det anger köldstartseffekten enligt lite olika standarder. I Sverige används än så länge DIN & SAE men EN-normen börjar bli mer och mer vanlig. Det är dessa tal som är mest intressanta när man jämför startbatterier mot varandra. Två batterier kan ha samma Ah men olika köldstartseffekt. Lite enkelt; strömstyrka vid starttillfället av bilen. Se http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri för mer info. Sen har dom "billigare" batterierna äldre teknik/kemi i sig och klarar inte vibrationer, tempraturväxlingar, lutningar och djupurladdningar lika bra som ett kvalitetsbatteri. Finns några länkar på Wikisidan längst ner där det står en del bra saker. Köpte själv ett nytt batteri som som innehöll 80 Ah & 760A EN CCA med samma yttermått som ett 10 år gammalt batteri som endast är på 55 Ah & 300A EN CCA. Tekniken går frammåt. Toyota original och endast 1200 kronor. :-)

Menar inte att Mekonomen säljer dåliga grejer men det finns dåliga grejer.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Tim »

Dale skrev:Dom där Ah är inte mycket att lita på när det är kallt. De finns nått som heter CCA du ska titta på. Det anger köldstartseffekten enligt lite olika standarder. I Sverige används än så länge DIN & SAE men EN-normen börjar bli mer och mer vanlig. Det är dessa tal som är mest intressanta när man jämför startbatterier mot varandra. Två batterier kan ha samma Ah men olika köldstartseffekt. Lite enkelt; strömstyrka vid starttillfället av bilen. Se http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri för mer info. Sen har dom "billigare" batterierna äldre teknik/kemi i sig och klarar inte vibrationer, tempraturväxlingar, lutningar och djupurladdningar lika bra som ett kvalitetsbatteri. Finns några länkar på Wikisidan längst ner där det står en del bra saker. Köpte själv ett nytt batteri som som innehöll 80 Ah & 760A EN CCA med samma yttermått som ett 10 år gammalt batteri som endast är på 55 Ah & 300A EN CCA. Tekniken går frammåt. Toyota original och endast 1200 kronor. :-)

Menar inte att Mekonomen säljer dåliga grejer men det finns dåliga grejer.
Ringde Toyota och beställde ett av dom. 80Ah han visste dock inte vad startkapaciteten var =/
1450:- är inte så mycket att gnälla över. Hade dock varit kul att veta vad det batteriet levererar i CCA
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Dale »

Skulle tro de e samma som jag skrev om tidigare 760A EN CCA. Håller på att sammaställa en tabell som jag tänkte dra upp på Wikin snart med beställningsnummer, mått och styrka på batterierna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Tim »

Dale skrev:Skulle tro de e samma som jag skrev om tidigare 760A EN CCA. Håller på att sammaställa en tabell som jag tänkte dra upp på Wikin snart med beställningsnummer, mått och styrka på batterierna.
Ok det låter bra! Ska bli skönt med ett batteri man kan lita på ett par år.
Skulle tydligen vara 3års garanti på batteriet med vilket känns bra.
Toyota Rav4 D4D -03
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Milkshaken »

Tycker det låter lite dyrt faktiskt... För några år sedan gav batteriet upp i min Lexus LS400 efter nästan 10 års tjänst... Först kollade jag med Toyota, för att få ett referenspris. ja sa dom, 945.- 90ah. "Toyota original" ... Ok sa jag, ska kolla lite mer... Av alla jag kollade så var Toyota billigast så det blev ju såklart ett sånt, dock var det en liten annan dimension, (lite mindre i måtten) men det spelade ingen som helst roll då det passade ändå i lådan...

Jag var inne på CD-cardic för 2 somrar sen och köpte ett Varta 80ah, batteri, 845 spänn...
Nu hade jag inte den bilen längre än till December-08 så jag vet inte hur vinteregenskaperna är, men Varta är ju ett synnerligen bra batteri....

Som tidigare nämnt så ska man akta sig för lågprisbatterierna, om det ska vara ekonomiskt i det långa loppet...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Tim »

Milkshaken skrev:Tycker det låter lite dyrt faktiskt... För några år sedan gav batteriet upp i min Lexus LS400 efter nästan 10 års tjänst... Först kollade jag med Toyota, för att få ett referenspris. ja sa dom, 945.- 90ah. "Toyota original" ... Ok sa jag, ska kolla lite mer... Av alla jag kollade så var Toyota billigast så det blev ju såklart ett sånt, dock var det en liten annan dimension, (lite mindre i måtten) men det spelade ingen som helst roll då det passade ändå i lådan...

Jag var inne på CD-cardic för 2 somrar sen och köpte ett Varta 80ah, batteri, 845 spänn...
Nu hade jag inte den bilen längre än till December-08 så jag vet inte hur vinteregenskaperna är, men Varta är ju ett synnerligen bra batteri....

Som tidigare nämnt så ska man akta sig för lågprisbatterierna, om det ska vara ekonomiskt i det långa loppet...

Antar att priserna har stigit den senaste tiden. Ska bli skönt med ett nytt batteri på måndag.. börjar bli less på att kabla igång :?
Ska det nya batteriet laddas i x-antal timmar när man får det eller är det bara att kasta in det?
Toyota Rav4 D4D -03
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Milkshaken »

ja jag brukar ladda upp det hemma först med en laddare som inte ger för mycket. Ett batteri mår enligt vad jag hört bäst av att laddas långsamt.

Tidigare hade jag en 8 amp laddare, men nu kör jag med min CTEC och litar på att den gör jobbet bäst.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av xxargs »

Problemet är att webaston går ganska långa tider innan motorn är igång och det börja ladda batteriet, och trots att det bara är en fläkt på 50 watt eller så, drar den långt mera Ah i kapacitet än även ganska så tungstartad diesel-start just för att den går under lång tid. Det är som kylskåpet i lägenheten, den står för halva elräkningen trots bara 80 watt i förbrukning.

problemet här är om du kör värmare varje dag innan start så laddar du ut batteriet lite mera än vad som hinner laddas i batteriet igen senare under körningen och till sist går det under en gräns då det blir problem.

8 timmars körning laddar inte ett halvtomt batteri till full - speciellt inte när det är kallt, ett batteri behöver 24-48 timmar konstant laddning i rumstemperatur innan den är riktigt full.

Om du har fortsatt problem (och/eller gröna/röda kulan i batteriets tittglugg, som moderna underhållsfria batterier oftast har, försvinner efter ett tag) så föreslår jag att du provar att ladda batteriet en dag i vecka med tex. CETEK-laddare över natten, då du har en användningssätt som gör att batteriet inte hinner laddas tillbaka helt av det som laddades ur, även om du köper ett nytt batteri. Det är helt enkelt blybatteriets natur att vara lite trögladdade i kyla.

Det har inte att göra med dålig generator eller dåligt batteri, utan att batteriet behöver _tid_ dvs. många timmar att laddas när dom har blivit urdragna en bit.
tubrik
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1987
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sverige
Ort: Bollnäs

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av tubrik »

De finns ju en tabell får några år sen som visar olika firmors batterier kapacitet i olika situationer.

Dock vet ja inte om de ligger kvar på nätet fortfarande.
"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
Skriv svar