Sida 1 av 1

E-märkta och icke E-märkta glas

Postat: mån 11 jan 2010, 12:58:25
av Fnys
Har en nojjig tjej som är så orolig för det här med att hennes DEPO (märket?) blinkers klarglas fram (Celica GT-i -91) som inte är E-märkta.
Googlat lite och vet så mycket som att glasen i Sverige måste vara Europagodkända (E):

Fram:
Hel & Halvljus utan possitionsljus (E) HCR
Hel & Halvljus med possitionsljus (E) HCR + A
Possitionsljus (E) + A

Blinkers:
Fram (E) + 1
Bak (E) + 2
Sidoblinkers (E) + 5 ev, (3)

Bak:
Bromsljus (E) + S
Bakljus (E) + R
Kombination (E) + RS

Frågan är: Förutom att dessa inte är godkända, vad är det som saknas? har det med reflexbilden att göra tro?
Glödlampan i sig borde det inte vara...
Bild

Re: E-märkta och icke E-märkta glas

Postat: mån 11 jan 2010, 18:36:29
av Dale
De e riktigt att de ska vara E märkt. Både glas, reflektor och lampa. Du får tala om för henne att det är fängelse med straffarbete som husmor som följd. Oftast så är det inga problem bara det lyser med rätt färg och lyser på rätt sätt. ;-)

Re: E-märkta och icke E-märkta glas

Postat: ons 13 jan 2010, 11:16:47
av Hagan
Har besiktigat med icke e-märkt blinkers i klarglas och gul lampa flera gånger utan problem.Tror precis som Dale att bara det lyser med rätt färg så är det inga problem.

//Håkan

Re: E-märkta och icke E-märkta glas

Postat: ons 13 jan 2010, 13:36:25
av Fnys
Hagan skrev:Har besiktigat med icke e-märkt blinkers i klarglas och gul lampa flera gånger utan problem.Tror precis som Dale att bara det lyser med rätt färg så är det inga problem.
//Håkan
jag med, har sånna DEPO glas som jag pratar om på min och besiktningsmannen har sagt som du säger, att bara dom blinkar i rätt färg
Dale skrev:De e riktigt att de ska vara E märkt. Både glas, reflektor och lampa. Du får tala om för henne att det är fängelse med straffarbete som husmor som följd. Oftast så är det inga problem bara det lyser med rätt färg och lyser på rätt sätt. ;-)
gör jag det bryter hon ihop ;) hon tror redan att hon blir av med körkortet och får en prick i registret om hon får en enkel p-bot också.
när vi var och fikade och hon skulle backa ut ur en ficka i p-huset slog jag hårt med handen i dörren och hon hade hög puls i en timme :P

som sagt, är det NÅGON som vet vad dom här glasen och liknande saknar förutom en E-märkning?

Re: E-märkta och icke E-märkta glas

Postat: ons 13 jan 2010, 15:01:01
av Roger
Troligen inget mer än att de inte ansökt och fått E-märkningen. Tror aldrig en besiktningsman skulle vara så anal att han kollar efter E-märkning på såna saker sålänge alla saker blinkar i rätt färg.

Re: E-märkta och icke E-märkta glas

Postat: ons 13 jan 2010, 16:21:58
av svea
Har haft "lexus-baklyktor" utan E-märkning på en gammal Civic i många år utan några som helst problem. Så länge alla färger, reflexer osv är rätt så bryr sig inte besikningsmännen.
Fick t.o.m. nedslag en gång på grund av att blinkersen på baklyktan inte var tillräckligt gul, bytade bara lampa, fick inga kommentarer om insatsen i övrigt (trots att det var uppenbart att det var en eftermarknadspryl).

Det är väl som Berglund säger att alla märkningar av olika sorter kostar pengar för tillverkarna att ansöka om, så även om produkten lever upp till kraven behöver de inte ha märkningen, bara för att kunna säljas till bättre pris.

Re: E-märkta och icke E-märkta glas

Postat: ons 13 jan 2010, 23:01:11
av Dale
Baklysena och framblinkersarna på min Celica är inte E-märkta heller å dom har fått följa med genom besiktningar och man har även hamnat i flygande besiktningar med utan dom sagt något. På en gammal Volvo 244 jag har så blektes original framblinkersarna och då fick man allt byta glas eller sätta i en orange lampa för att de skulle vara rätt färg. Därav så verkar inte E-märkningen vara viktigast utan att ljuset är rätt. Nog större risk att man åker dit för nått annat som slitna däck eller nått ist.