Svinkallt kallgarage!
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Svinkallt kallgarage!
Idag var jag nere vid min mr2:a för att bara titta till den och tömma torrbollen på vatten och
upptäcker då att skiten fryst rakt igenom ( därmed ineffektiv ) så med andra ord så kan man minst sagt
säga att det är ett kallgarage som jag äger....
Så nu till grejen..
Jag undrar och är lite nyfiken på vad ni andra brukar att göra med era "sommarbilar" vad gäller starta eller inte starta?
Jag anser själv att det måste finnas fler nackdelar med att starta min mr2:a varannan vecka än att att inte starta alls, just med tanke på
mitt kallgarage.. Det bör ju bli en mycket värre chock för den lille bilen att starta upp i denna kyla än att inte göra det.
Finns ju fördelar med bägge alternativen men vilket anser ni är det bästa?
En väldigt viktig sak som jag oroar mig för är ju att packningar bör väl ta en jäkla massa stryk på att så där nere i kylan,
men förhoppningsvis så är det lite myt över detta prat om packningar som "torkar ut" ..
Ante.
upptäcker då att skiten fryst rakt igenom ( därmed ineffektiv ) så med andra ord så kan man minst sagt
säga att det är ett kallgarage som jag äger....
Så nu till grejen..
Jag undrar och är lite nyfiken på vad ni andra brukar att göra med era "sommarbilar" vad gäller starta eller inte starta?
Jag anser själv att det måste finnas fler nackdelar med att starta min mr2:a varannan vecka än att att inte starta alls, just med tanke på
mitt kallgarage.. Det bör ju bli en mycket värre chock för den lille bilen att starta upp i denna kyla än att inte göra det.
Finns ju fördelar med bägge alternativen men vilket anser ni är det bästa?
En väldigt viktig sak som jag oroar mig för är ju att packningar bör väl ta en jäkla massa stryk på att så där nere i kylan,
men förhoppningsvis så är det lite myt över detta prat om packningar som "torkar ut" ..
Ante.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Svinkallt kallgarage!
En sak du absolut ska göra om du startar bilen under vinterförvaring är att minst låta den nå arbetstemperatur, gärna låta den gå tills fläkten startar. Annars kan det bildas massa äcklig kondens i motorn som stannar där tills den den värms upp ordentligt. Inte helt bra när bilen står förvarad. Motorn kan rosta och oxidera invändigt!
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Svinkallt kallgarage!
Min står också väldigt kyligt till, tänker inte starta upp innan våren kommer.
Det jag märkt när jag tittade till bilen, nu vid jul/nyår är att det trängt ut kylarvätska!
Bättre det än att det börjar läka när det blir mildare iaf, vilket skulle innebära att något frusit sönder på riktigt.
Har å andra sidan haft problem tidigare med en liten läcka, så förmodligen är de samma problem, som inte blivit helt tätt.
Det jag märkt när jag tittade till bilen, nu vid jul/nyår är att det trängt ut kylarvätska!
Bättre det än att det börjar läka när det blir mildare iaf, vilket skulle innebära att något frusit sönder på riktigt.
Har å andra sidan haft problem tidigare med en liten läcka, så förmodligen är de samma problem, som inte blivit helt tätt.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Svinkallt kallgarage!
KACE80, Kan du inte värma motorn på något sätt innan du startar då?
Om man saknar motorvärmare kanske man kan värma den på annat sätt?
Om man saknar motorvärmare kanske man kan värma den på annat sätt?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Svinkallt kallgarage!
Finns ström så går det ju ställa en kupevärmare att blåsa varmluft mot oljetråget. Se även http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... %B6rvaring
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Re: Svinkallt kallgarage!
Se det positiva i det hela är det riktigt kallt så är det ju ingen fukt som ligger och rostar om allt är fruset
Den kommer att överleva vintern kolla bara så att glykolen är rätt så det inte fryser.
Den kommer att överleva vintern kolla bara så att glykolen är rätt så det inte fryser.
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Svinkallt kallgarage!
Larco skrev:KACE80, Kan du inte värma motorn på något sätt innan du startar då?
Om man saknar motorvärmare kanske man kan värma den på annat sätt?
Nja jag tror faktiskt att jag låter bilen bara stå hela vinterförvaringen ( )..
Jag har ju ett så jäkla kallt kallgarage så de finns nog som sagt fördelar med att kanske inte "chokstarta" bilen men men..?
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: Svinkallt kallgarage!
Min får stå hela vintern, visst har man en torr fin vinterdag kan man ju starta den och köra en redig tur så den blir genomvarm och bromsskivorna blir renbromsade. Men det känns inte jättelockande att köra med en avställd bil med lågprofildäck på i vinterväglag
Som andra sagt, ska man starta måste man köra den ordentligt, annars mår den bäst av att stå. Har man gammelbilar eller däck av dålig kvalité kan det vara läge att knuffa den lite fram eller tillbaka för att minimera ståplattorna. Men jag har aldrig varit med om ståplattor som inte ger med sig efter ngn mil på våren. Men det beror ju såklart på skicket på däcken, När min stod med R-däck på var de rätt orunda efteråt.
Ett alternativ är ju att ställa den på pallbockar men det kräver dels ett golv man kan lite på annars kan man få följdskador samt att om det skulle börja brinna är det mer eller mindre kört att få¨ut bilen ut skador.
Som andra sagt, ska man starta måste man köra den ordentligt, annars mår den bäst av att stå. Har man gammelbilar eller däck av dålig kvalité kan det vara läge att knuffa den lite fram eller tillbaka för att minimera ståplattorna. Men jag har aldrig varit med om ståplattor som inte ger med sig efter ngn mil på våren. Men det beror ju såklart på skicket på däcken, När min stod med R-däck på var de rätt orunda efteråt.
Ett alternativ är ju att ställa den på pallbockar men det kräver dels ett golv man kan lite på annars kan man få följdskador samt att om det skulle börja brinna är det mer eller mindre kört att få¨ut bilen ut skador.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 13:21:47
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Västervik
Re: Svinkallt kallgarage!
Jag gör som så att jag varmkör bilen kanske i snitt var tredje vecka. Har batteriet på underhållsladdning. Sedan gör jag genomgående service innan jag tar fram den till våren. Känns inte som det ska göra så stor negativ inverkan att låta maskinen gå lite i kylan.