Sida 1 av 1

Svinkallt kallgarage!

Postat: tor 14 jan 2010, 12:54:14
av KACE80
Idag var jag nere vid min mr2:a för att bara titta till den och tömma torrbollen på vatten och
upptäcker då att skiten fryst rakt igenom ( därmed ineffektiv ) så med andra ord så kan man minst sagt
säga att det är ett kallgarage som jag äger....
Så nu till grejen..
Jag undrar och är lite nyfiken på vad ni andra brukar att göra med era "sommarbilar" vad gäller starta eller inte starta?
Jag anser själv att det måste finnas fler nackdelar med att starta min mr2:a varannan vecka än att att inte starta alls, just med tanke på
mitt kallgarage.. Det bör ju bli en mycket värre chock för den lille bilen att starta upp i denna kyla än att inte göra det.
Finns ju fördelar med bägge alternativen men vilket anser ni är det bästa?
En väldigt viktig sak som jag oroar mig för är ju att packningar bör väl ta en jäkla massa stryk på att så där nere i kylan,
men förhoppningsvis så är det lite myt över detta prat om packningar som "torkar ut" :? ..
Ante.

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: tor 14 jan 2010, 13:12:31
av Larco
En sak du absolut ska göra om du startar bilen under vinterförvaring är att minst låta den nå arbetstemperatur, gärna låta den gå tills fläkten startar. Annars kan det bildas massa äcklig kondens i motorn som stannar där tills den den värms upp ordentligt. Inte helt bra när bilen står förvarad. Motorn kan rosta och oxidera invändigt!

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: tor 14 jan 2010, 14:23:16
av Hornlund
Min står också väldigt kyligt till, tänker inte starta upp innan våren kommer.
Det jag märkt när jag tittade till bilen, nu vid jul/nyår är att det trängt ut kylarvätska!
Bättre det än att det börjar läka när det blir mildare iaf, vilket skulle innebära att något frusit sönder på riktigt.

Har å andra sidan haft problem tidigare med en liten läcka, så förmodligen är de samma problem, som inte blivit helt tätt.

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: tor 14 jan 2010, 14:28:00
av Larco
KACE80, Kan du inte värma motorn på något sätt innan du startar då?
Om man saknar motorvärmare kanske man kan värma den på annat sätt? :)

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: tor 14 jan 2010, 15:21:06
av Dale
Finns ström så går det ju ställa en kupevärmare att blåsa varmluft mot oljetråget. Se även http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... %B6rvaring

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: fre 15 jan 2010, 21:07:54
av Bellman
Se det positiva i det hela är det riktigt kallt så är det ju ingen fukt som ligger och rostar om allt är fruset :)
Den kommer att överleva vintern kolla bara så att glykolen är rätt så det inte fryser.

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: lör 16 jan 2010, 00:57:05
av KACE80
Larco skrev:KACE80, Kan du inte värma motorn på något sätt innan du startar då?
Om man saknar motorvärmare kanske man kan värma den på annat sätt? :)

Nja jag tror faktiskt att jag låter bilen bara stå hela vinterförvaringen ( :? )..
Jag har ju ett så jäkla kallt kallgarage så de finns nog som sagt fördelar med att kanske inte "chokstarta" bilen men men..?

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: lör 16 jan 2010, 15:12:58
av MagnusS
Min får stå hela vintern, visst har man en torr fin vinterdag kan man ju starta den och köra en redig tur så den blir genomvarm och bromsskivorna blir renbromsade. Men det känns inte jättelockande att köra med en avställd bil med lågprofildäck på i vinterväglag ;)

Som andra sagt, ska man starta måste man köra den ordentligt, annars mår den bäst av att stå. Har man gammelbilar eller däck av dålig kvalité kan det vara läge att knuffa den lite fram eller tillbaka för att minimera ståplattorna. Men jag har aldrig varit med om ståplattor som inte ger med sig efter ngn mil på våren. Men det beror ju såklart på skicket på däcken, När min stod med R-däck på var de rätt orunda efteråt.

Ett alternativ är ju att ställa den på pallbockar men det kräver dels ett golv man kan lite på annars kan man få följdskador samt att om det skulle börja brinna är det mer eller mindre kört att få¨ut bilen ut skador.

Re: Svinkallt kallgarage!

Postat: lör 16 jan 2010, 23:25:14
av Helderud
Jag gör som så att jag varmkör bilen kanske i snitt var tredje vecka. Har batteriet på underhållsladdning. Sedan gör jag genomgående service innan jag tar fram den till våren. Känns inte som det ska göra så stor negativ inverkan att låta maskinen gå lite i kylan.