Hej
Ny på forumet, och ev Toyotaägare inom kort. Har sett ut en Corolla T-sport -05 med 9800 mil på mätaren, fullservad och allt ska vara i sin ordning. Har provkört bilen idag, fått inbytespris etc. Åkte ifrån säljaren med en del funderingar som jag behöver lite hjälp med. Hoppas ni kan dela med er av era erfarenheter kring detta.
- Vid provkörningen upplevde jag bilen som väldigt spårig. Kände också av vägen ganska mycket i ratten. Dels vibrationer, och att det drog åt båda hållen. Är detta normalt för biltypen?
-Enligt färddatorn så uppgick snittförbrukningen till 1,6l milen!? Detta kändes helt galet. Nu hade bilen i och för sig stått inne ett tag, men ändå? Jag gick över på aktuell förbrukning. På sexans växel i drygt 90-100 km/h hamnade jag på mellan 0,8-1 liter milen. Är detta rimligt eller en indikation på fel? Det är ju i nivå med min S70 T5 Aut. Känns därmed lite väl mycket för en småbil med sex växlar?
-Man kunde inte svara på hur hög premien skulle bli. Har ni någon statistik på vart man ungefär kommer landa? 29 år, småstad. Är det närmare 5 än 10 000 om året?
-Har ni behövt utnytta TKG, den där garantin som ska täcka det mesta om något går fel. HAr det funkat bra i sådana fall?
-Övrigt jag bör tänka på vid köp av denna kärra?
Skulle vara väldigt tacksam för alla svar jag kan få, då jag ska hålla en kontakt med säljaren nu i veckan.
MVH,
/Henke
Ev affär på Corolla T-Sport 05, hjälp önskas omgående!!
-
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Ev affär på Corolla T-Sport 05, hjälp önskas omgående!!
Har en -02:a med strax över 10000 mil på mätaren.
Den är ganska spårkänslig tyvärr.
Angående snittförbrukningen så lite inte på färddatorn, de är inte tillförlitliga. 0.8-1 liter milen låter lite högt, men de drar ganska mycket då lådan är tätstegad och man ligger på ganska högt varvtal även på sexans växel.
Själv är jag 29 år och bor i en småstad och ger 6k per helår för helförsäkring.
Hade problem med motorn när liften slutade fungera och det slutade med motorbyte som jag inte behövde betala en krona på (6 år gammal bil som egentligen hade för långt mellan service, stort tack till Toyota när de väl erkände att bilen inte gick som den skulle).
Inte mycket annat att tänka på. Det enda som jag dras med är en el-fläkt som viner lite de första 2-3 minuterna vid en kallstart.
Den är ganska spårkänslig tyvärr.
Angående snittförbrukningen så lite inte på färddatorn, de är inte tillförlitliga. 0.8-1 liter milen låter lite högt, men de drar ganska mycket då lådan är tätstegad och man ligger på ganska högt varvtal även på sexans växel.
Själv är jag 29 år och bor i en småstad och ger 6k per helår för helförsäkring.
Hade problem med motorn när liften slutade fungera och det slutade med motorbyte som jag inte behövde betala en krona på (6 år gammal bil som egentligen hade för långt mellan service, stort tack till Toyota när de väl erkände att bilen inte gick som den skulle).
Inte mycket annat att tänka på. Det enda som jag dras med är en el-fläkt som viner lite de första 2-3 minuterna vid en kallstart.
- Mr Dezent
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Karlskrona
Re: Ev affär på Corolla T-Sport 05, hjälp önskas omgående!!
Vad gäller försäkringspremien så behöver du ju bara registreringsnumret för att ta reda på den exakta premien för just dig.
Går ju till och med att göra via webben (undantaget enstaka fall där bilen är importerad), så ta bara regnumret och gör en sökning så får du raka besked som gäller just dig.
Försäkringspremien är ju väldigt individuellt, efter var och ens boendeform och historik.
En snittförbrukning på 1,6 låter helt galet, jag håller med.
Men om du har möjlighet att provköra bilen en gång till, så prova att nollställa färddatorn innan du kör iväg.
Förhoppningsvis får du då ett mer korrekt värde.
Går ju till och med att göra via webben (undantaget enstaka fall där bilen är importerad), så ta bara regnumret och gör en sökning så får du raka besked som gäller just dig.
Försäkringspremien är ju väldigt individuellt, efter var och ens boendeform och historik.
En snittförbrukning på 1,6 låter helt galet, jag håller med.
Men om du har möjlighet att provköra bilen en gång till, så prova att nollställa färddatorn innan du kör iväg.
Förhoppningsvis får du då ett mer korrekt värde.