Celica st-182, laddningsproblem.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Helderud
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 13:21:47
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 91
PostOrt: Västervik

Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av Helderud »

Har haft ett jätteproblem med laddningen länge nu som jag vill få bot på.

Problemet är följande: Bilen laddar som den ska när den är kall, håller alltså 14,4 volt. När bilen kommer upp i värme går spänningen successivt ner för att tillslut variera mellan 12,5-13,3 volt. Detta oberoende av varvtal och om jag stänger av mest möjliga förbrukare. Laddningslampa lyser ej. Har inte haft några problem med att batteriet laddas ur eller så, vill bara den ska hålla spänningen uppe för stereons skull.

Provat: Bänkat generatorn, stod pall för 80 ampere och höll fortfarande 14,4v. Bytt till annan generator, samma fenomen uppstår. Batteri bytt, har nu ett nytt optima, gjorde ingen skillnad. Kablage mellan Batteri > jord, generator > jord, generator > batteri (+), samtliga bytta.

Kan det vara så att det är någon kontakt eller sladd till generator är ihjäl som ger uppsåt till detta problem. Funderar på d+ kabeln men känns som att det likaväl kan vara något annat som felar, om nu denna kan göra att ett sådant här problem uppstår? Denna är ju heller inte så lätt att byta. Har någon haft liknande problem eller tips på vad det kan vara för fel?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av Dale »

Vet inte om jag missat nått men vad är felet? Funkar inte stereon?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Helderud
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 13:21:47
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 91
PostOrt: Västervik

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av Helderud »

Dale skrev:Vet inte om jag missat nått men vad är felet? Funkar inte stereon?
Förlåt, kanske var otydlig. Nej, den fungerar men laddningen håller sig inte stabil över 14v utan varierar och är ibland nere på så lite som 12,2v. Detta oberoende av stereon eller om jag använder/stänger av andra förbrukare.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av Dale »

Laddningen har alltid fladdrat på mina bilar. Allt från 12 volt någonstans till 14,6-14,8 volt som mest beroende på hur mycke förbrukare och temratur det varit. Så länge det är över 13,5-13,8 volt laddar det batteriet Har du ett friskt batteri kan det vara så att laddningen slår av och då sjunker spänningen. Sjunker det får mycket så går laddningen igång igen. Tycker det verkar rätt normalt de du beskrivit.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av xxargs »

laddningen skall inte vara över 14 volt hela tiden utan kanske är lite över 14 volt när motor/generator är kall och sakta sjunker till runt 13.8 Volt när det hela är uppvärmt, något högre spänning vintertid och lite lägre vid varm sommar.

kör man ett batteri på 14.0 - 14.4 volt under längre tid så blir den inte långlivad då plattorna korriderar sönder av spänningen.

var mäter du spänningen ? - den enda spänningen som räknas avseende laddningen är spänningen på blyet på själva batteriepolerna, mäter du på någon annanstans så kan stora strömuttag visa lägre spänning just där du mäter pga. kabelresistans och spänningen är fortfarande OK för batteriet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av Dale »

På 2 av mina bilar står det oftast konstant på 14,4 volt och ner till strax över 13 volt ibland. Står bilen på tomgång kan det krypa ner 12-12,5 volt med halvljus/fläkt och radio på. Mätt på batteripolerna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Helderud
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 13:21:47
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 91
PostOrt: Västervik

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av Helderud »

Ok, tack alla. Detta hade jag ingen aning om. Hade fått för mig att spänningen skulle ligga så nära 14,4v som möjligt hela tiden. Finns ju många bilar som ligger över 14v jämt vad jag vet. Jo, jag har mätt vid batteriet och generatorn men ger ungefär samma resultat på båda. Däremot håller den ju inte uppe spänningen alls även om jag står med motor avslagen och spelar på ett tag och startar igen, alltså den laddar inte med högre spänning trotts att batteriet är halvladdat. Om jag spelar på mycket med motorn på håller den inte spänningen uppe heller utan går ner till typ 12,5v. Detta oavsett varvtal.

Tack för hjälpen
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av Dale »

Googlade lite å fann en intressant sida på http://www.batteriexpressen.se/faq.htm där man kan fördjupa sig. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
eX3Me
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 08 mar 2010, 20:16:49
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Trelleborg
Land (Country): Sweden
Kontaktperson: Tommy Borglin
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av eX3Me »

Öppnar denna tråden igen
jag har samma problem på min Celica -91a
jag har byggt ett större stereobygge med konding och allting (inte första bygget jag gör)
och märker att när jag krämar på så sjunker volten snabbt och bilen börjar hacka sig
Hade liknande problem i min BMW tidigare, men där bytte jag generator för det visade sig att den förra var sliten och dålig, och då försvann problemet och Volten la sig jämnt uppe vid 14V ibland ner till 13,7 när jag spelade väldigt väldigt högt.
så min fråga då är ni som haft liknande problem, har det hjälpt att serva generatorn, byta kol, byta generator eller liknande, eller finns det kraftfullare generatorer som passar i celican dvs som levererar mer än 70A?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica st-182, laddningsproblem.

Inlägg av cheetah1 »

Alltså, det ska ju bara ladda medan det krävs laddning, sen drar laddningsregulatorn ner spänningen på fältet i generatorn, varvid generatorn lämnar lägre utspänning och ström. Det är meningen.

Jag skulle isåfall föreslå ett extra batteri till stereon och kanske en extra generator för laddning av detta, som bara har det som enda uppgift.
Skriv svar