Sida 1 av 1
Problem med en Rav4-00
Postat: ons 03 feb 2010, 20:28:13
av Robbanrav4
Tjenna!
Jag vill gärna ha lite tips och hjälp om vad de kan vara för fel på min bil.
När jag kör på vilken väg som helst och sen trycker ner plattan i mattan eller har varv under 2000 och sen drar på lite så hackar den som tusan och ibland så smäller det till i luftburken:/
Så vill gärna ha lite tips och svar om ni kommer på något och om ni har någon ritning med så skicka de på min hotmail som jag kan ge ut om ni frågar.
Re: Problem med en Rav4-00
Postat: ons 03 feb 2010, 21:23:07
av Dale
Tändning? Kallt? Fuktigt? När gjordes det service på kärran sist å vad gjordes då?
Re: Problem med en Rav4-00
Postat: ons 03 feb 2010, 21:23:56
av PierreW
Robbanrav4 skrev:Tjenna!
Jag vill gärna ha lite tips och hjälp om vad de kan vara för fel på min bil.
När jag kör på vilken väg som helst och sen trycker ner plattan i mattan eller har varv under 2000 och sen drar på lite så hackar den som tusan och ibland så smäller det till i luftburken:/
Så vill gärna ha lite tips och svar om ni kommer på något och om ni har någon ritning med så skicka de på min hotmail som jag kan ge ut om ni frågar.
Hmm Rav4 00a, har motorlampan tänds?
Vanligt är att luftmassemätarn blir nedsmutsad med klägg från vevhusventilationen, till följd att motorn går lite halvtaskigt på fullgas, behöver inte tända motorlampan faktiskt.
En ganska enkel grej att fixa själv om man inte har tummen mitt i näven och en stjärnskruvmejsel

Luftmassemätarn sitter på baksidan av den stora luftrenarburken uppe på motorn, känns lättast igen på att det sitter en flerpolig ganska bred kontakt mellan 2 mindre stjärnskruvar. Bästa sättet att göra rent den är att doppa den i nån sorts bromsrens, typ bräkleen eller nått som inte innehåller silikoner eller annat som inte dunstar bort. När den gottat sig en stund i rengöringen så blåser man lämpligast ur den försiktigt med tryckluft. Kolla gärna hur luftfiltret ser ut oxå. Är det för igensatt så tar ju luften gärna en lättare väg in nån annanstans

Re: Problem med en Rav4-00
Postat: tor 04 feb 2010, 18:13:09
av Robbanrav4
Okej tack för tipsen ska kolla det snart tror jag om jag hinner det:)
Den e servad för inte så längesen och kammremmen är bytt på 12000 malsen och den har gått 15000 nu och den va inlämnad för att kolla om de va något med kammen dom hadde gjort något fel med men dom nollade allt igen å den va bra. Men den va hackigg innan med så.
Men jag höt av mej om det va de eller inte annars vill jag ha mer tips:)
Tack sålänge.
Re: Problem med en Rav4-00
Postat: tor 04 feb 2010, 18:27:35
av PierreW
Robbanrav4 skrev:Okej tack för tipsen ska kolla det snart tror jag om jag hinner det:)
Den e servad för inte så längesen och kammremmen är bytt på 12000 malsen och den har gått 15000 nu och den va inlämnad för att kolla om de va något med kammen dom hadde gjort något fel med men dom nollade allt igen å den va bra. Men den va hackigg innan med så.
Men jag höt av mej om det va de eller inte annars vill jag ha mer tips:)
Tack sålänge.

Jaha de är den gamla Rav4an du har ??, då kan du bortse helt från mitt tidigare inlägg.
Fördelare och rotor är min första tanke att kolla då.
Re: Problem med en Rav4-00
Postat: fre 05 feb 2010, 19:06:11
av Robbanrav4
Okej ja jag märte det att de var fel:)
Okej kan de bildas fukt och smuts där eller?
Re: Problem med en Rav4-00
Postat: tor 11 feb 2010, 21:03:55
av Robbanrav4
Svårt och hitta vad det kan vara:(
Det borde vara något med luften och bränsle imed det smäller till i luftburken ibland.
Några förslag någon?
Tack på förhand:)
Re: Problem med en Rav4-00
Postat: sön 21 feb 2010, 16:26:39
av fredrik mkIII
jag skulle kolla upp lambdasond om jag var du. behövs en mekanisk voltometer eller ett oscilloskop för att mäta sådana. och man mäter det enklast i diagnosuttaget. ox1 och E1 är punkterna. värdet ska flacka mellan 07-1v och 0v när motorn är helt uppvärmd och du har typ 2500 varv