Sida 1 av 1
Trögtrampad koppling
Postat: tis 09 feb 2010, 22:11:35
av Speedo
Gjorde en M-test på min -02 avensis idag, då garantin håller på att gå ut. Det såg riktigt bra ut, förutom några mindre anmärkningar. Det som gör mig lite brydd är anmärkningen om att kopplingen var "något trögtrampad", vilket stämmer bra med vad jag själv upplevt. Han trodde att det kunde bero på att den börjar bli sliten, trots att den inte slirar eller nåt sånt. Men det tycker jag låter underligt. Är det nån gummibussning i genomföringen i torpedväggen som kan kärva? Eller har dessa modeller ovanligt trög koppling?
Edit: Hittade en annan tråd där det nämndes slavcylindern, om man fuskat med vätskebyten. Bilen är fullservad på Toyota, men man kan ju aldrig vara säker. Är det något som skulle gå att rengöra/fräscha upp på ett relativt enkelt sätt?
Re: Trögtrampad koppling
Postat: lör 13 feb 2010, 10:34:32
av Speedo
Finns det ingen i detta forum som äger en Avensis VVT-i, som kan kommentera hur dennes koppling är? Skulle vara mycket värt.
Re: Trögtrampad koppling
Postat: lör 13 feb 2010, 10:35:40
av Erkan
Kan det inte vara dålig kopplingcylinder?
Re: Trögtrampad koppling
Postat: lör 13 feb 2010, 14:41:13
av cheetah1
Alltså, hur då trögtrampad? Är det fjäderkraften som håller emot så är det fullt normalt, dom är ganska hårda. Motormännen har väl bara testat volvo förut, och dom har ju tydligen ingen fjäder i kopplingen, för där märker man inte att man har trampat ner något.
Kärvar den däremot på vägen upp igen också, så att man liksom kan känna att något håller emot fjäderkraften, då är det ju förstås nåt som är fel.
Re: Trögtrampad koppling
Postat: lör 13 feb 2010, 15:15:18
av Speedo
Tack för svar...
Han på Motormännen sa att dom här modellerna brukar vara bra, så han har nog testat endel. Däremot hade han säkert inte färskt i minnet hur kopplingen brukar vara.
Jag själv jämför med min andrabil, en gammal Mazda, samt många andra bilar jag kört. Dessutom jämförde vi rakt av med min kollegas Avensis -99 (gamla motorn) som körde mig ut till motormännen. Vi kände bägge att min koppling var betydligt trögare än hans.
Det känns inte som att den kärvar på vägen upp, utan mer som att fjädringen är onormalt hård. Det resulterar i att det är ganska ansträngande när man ligger i bilköer genom stan och tvingas använda kopplingen mycket.
Re: Trögtrampad koppling
Postat: sön 14 feb 2010, 03:56:18
av Bauer669
Ojdå, om kopplingen börjar vara ansträngande att trycka ner då är det illa =) menar bara att vila benet på kopplingen så har du väl minst en 15kg's tryck på den. Känns det som ett mekaniskt motstånd där det durrar eller skrapar ner eller mera ett hydraliskt segande motstånd?
Re: Trögtrampad koppling
Postat: sön 14 feb 2010, 09:54:56
av Speedo
Ansträngande och ansträngande... Polaren med äldre avensisen skulle kanske säga "oskön"? Vet inte vad som är det perfekta ordvalet, men det är inte bekvämt att köra stadstrafik när kopplingen går så trögt helt enkelt. Jämfört med andra bilar. Sen kör ju frun bilen också.
Inget durr eller nåt sånt. Jag skulle säga att det är ett hydrauliskt segande motstånd.
Re: Trögtrampad koppling
Postat: sön 14 feb 2010, 15:39:10
av tobo
Re: Trögtrampad koppling
Postat: sön 14 feb 2010, 17:43:37
av Speedo
Ok, jag sammanfattar svaren därifrån:
Felet är antagligen att det är totalt osmort och rostigt. Det är en tuff miljö som sakerna lever i därinne i svänghjulskåpan. Det brukar sällan vara smort och fint. Enda sättet att fixa till det hela är tyvärr att riva ned lådan och smörja upp.
och...
troligt så kärvar urkopplingsmekanismen. Styrhylsan till urtrampningslagret brukar vara boven när pedalen känns stenhård att trampa ner.
Lutar väl åt nåt sånt... Men är det helt omöjligt att komma åt att smörja utifrån? Där armen kommer ut sitter ju en gummibälg som tätar. Det går inte att låssa den och spruta in lite olja där där?
