Stort behov av hjälp!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kerplunkt
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:27:26
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1988
PostOrt: umeå
Land (Country): sverige

Stort behov av hjälp!

Inlägg av kerplunkt »

Hej!
Jag har en camry v6 -88.
har två problem, vet inte om det är två separata problem som inte har med varandra att göra, men jag misstänker det.

problem 1. bilen dör vid måttligt hårda och hårda inbromsningar, oftast då bilen hunnit bli lite varm.
problem 2. bilen vibrerar vid låga varv, över ca 2500 märks i princip inget.

jag vet att en drivknut är dålig. men kan det göra så att hela bilen vibrerar?

Någon som har nån idé om vad det kan tänkas vara och vad som måste göras?
Har en besiktning snart och vill helst att bilen ska rulla på fint tills dess.

//Kristoffer
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Stort behov av hjälp!

Inlägg av cheetah1 »

Åh, trevligt, välkommen, när du har sån fin bil.. ;) (Nej, jag har den inte längre, men jag hade den ju ändå..)

Problem 1: Är det samma oavsett hur tankad bilen är? För jag förutsätter att du har provat att tanka den? Det skulle kunna vara nåt elektriskt fel också, nån kontakt som glappar framåt, såattsäga. Den dör inte på låga varv när den är i friläge? Det finns ett par ventiler det skulle kunna vara dåliga fjädrar i också, typ trottelspjället, tomgångsventilen, egr-ventilen (borde väl inte påverka iofs..).

Tomgångsventilen kan nog vara en tanke förresten. När den är kall har jag för mig att det är nåt spjäll på sidan som öppnar och släpper in luft, men när den är varm är tomgångsventilen själv om att justera tomgången.. Eller har jag drömt det? Jag har inte boken här, så jag kan kolla, tyvärr. Isåfall skulle det kunna vara att solenoiden inte drar som den ska eller nåt liknande, så att käglan i ventilen åker fram och stänger när man bromsar hårt.

Problem 2: Är det samma oavsett växel? Uppträder det alltid? En dålig drivknut kan nog definitivt påverka, tyvärr.
Den kan förresten upplevas som att den vibrerar om den inte går på alla också. En V6:a har så mycket cylindrar att det inte nödvändigtvis behöver upplevas som ett motorfel om en cylinder inte tänder. Jag hade problem med det på min, fast det slutade med att den i bästa fall gick på 3-4 cylindrar, och då vart det lite okörbart...

Du kan förresten prova att kolla felkoder. Diagnosuttaget sitter på vänster stötdämpartorn i motorrummet. Kommer inte ihåg exakt vilka två stift man skulle kortsluta, tror det var det mittersta av dom som sitter i en grupp om 9, tillsammans med det bakre högra i bilens färdriktning sett (TE? E?), men jag kan kolla upp det om ingen annan svarar innan imorgon.
kerplunkt
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:27:26
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1988
PostOrt: umeå
Land (Country): sverige

Re: Stort behov av hjälp!

Inlägg av kerplunkt »

prob 1. Nej, den betedde sig så även fulltankad.
i friläge är det inga problem alls. tomgången ligger på 1000 rpm när den är kall och 500 varm.
Den dör oftast när man gasar på, trycker in kopplingen och bromsar.

Aha okej. ja det låter ju rätt vettigt!


prob 2. På ettans växel märks knappt nåt. tvåans växel börjar det kännas och trean fyran femma känns det ganska ordentligt ibland.
jo några jag har pratat med har också funderat kring cylinder som inte vill. Jag har nybytt tändstift. efter det blev den lite piggare men inget annat.

okej. kanske borde kolla upp det här med felkoder. men det låter som man måste lämna in den för att kolla det, inget man gör själv? dyrt och besvärligt isåfall!

tack för svaret!
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Stort behov av hjälp!

Inlägg av tobo »

Vibrationerna. Prova att dra ur tändkablarna en åt gången och se om någon ej gör någon skillnad (är då i såfall trasig). Eller så kan man använda såna här för ändamålet:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=155584
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82724
Broms/motorproblemet låter som att det är något med vacuumöverföringen bromsservo-motor. :)
kerplunkt
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:27:26
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1988
PostOrt: umeå
Land (Country): sverige

Re: Stort behov av hjälp!

Inlägg av kerplunkt »

provade att dra ut tändkablarna efter varandra men upplevde inte att det blev någon skillnad.
fördelarlocket? sprickor o skit eller? synd att det ska vara så tragiskt trångt och eländigt i motorrummet. fördelarlocket kommer man inte åt lika lätt som på min opel rekord -70.

ska man måsta lämna in skiten eller? jag börjar bli riktigt less men vill inte lägga ut hur många tusen som helst på gammbilen.

ang. vibrationerna så vibrerar den ingenting om man släpper på gasen.
Är som värst då man kör på tex trean eller fyran och lägger in femman och gasar.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Stort behov av hjälp!

Inlägg av tobo »

Kan nog vara lika bra att åka till någon mindre (billigare) verkstad och låta dem titta på det. Är nog inte så stora fel. Svårt att kunna tipsa om vad det är för fel såhär på distans.
Skriv svar