Sida 1 av 2
Växellådor
Postat: tis 16 feb 2010, 11:34:22
av Tobbera
Jag sökte på S54 men hittade inget på detta forum så jag ställer en fråga.
Passar alla S54-lådor på MR2 3SGE 1993? Kollar på skrotarna och då finns S54 från bla Carina och Avensis. Jag läst något om att vajrarna går in på fel håll i lådor för FWD men att det ska vara enkelt att "swappa". Någon som gjort?
Re: Växellådor
Postat: fre 19 feb 2010, 11:12:20
av Joey
Re: Växellådor
Postat: lör 20 feb 2010, 15:40:36
av Tobbera
Tack för länken men jag blev inte mycket klokare. Någon skrev att det öär stor skillnad på lådorna, bla lamellen skilljer. Men den sitter väll i kopplingen?
Re: Växellådor
Postat: tis 22 jun 2010, 22:22:10
av Tobbera
Kan efter dagens provtur konstatera att S54-låda från Avensis 98-03 passar bra med lite modifikation.
Re: Växellådor
Postat: tis 22 jun 2010, 22:54:26
av Gt-4
Kul nån provar sig fram.
Vad är anledningen till att använda av en sån låda?
Re: Växellådor
Postat: ons 23 jun 2010, 10:10:45
av Tobbera
Flera anledningar.
* Tillgänglighet. MR2 MK2 har aldrig sålts i Sverige, så utbudet på BRA beg lådor är synnerligen begränsat. Var hittar men en låda som inte skrapar på tvåan eller har under 5000 mil på mätaren? Inga problem med en Avensis från 2002.
*Prestanda. S54 Växellådorna på MR2 MK2 NA har alltid varit en svag punkt. Inte minst synkringarna. Jag jag själv avverkat två lådor på några tusen mil. Senare S54-lådor är uppgraderade med bättre synkringar osv.
*Pris. Vad får man betala för en felfri växellåda till MR2 MK2 NA som gått 5000 mil i Sverige?
Med tanke på jobbet att byta växellåda för en vanlig hemmamekare så tar det emot att installera en S54-låda från 1992 som gått 20.000 mil och garanterat har slitna synkringar eller kommer få det inom de kommande tusen milen. Lägg till en tusenlapp och få en låda som i princip är fabriksny i jämförelse.
Allt detta med reservation för att jag inte kört så långt med nya lådan. Den kändes dock som ny under provturen. Inget skrap i tvåan även vid aggressiv nedväxling.
Re: Växellådor
Postat: ons 23 jun 2010, 10:12:45
av Glenn
Vad behövde du göra för modifikationer för den skulle passa ?
Re: Växellådor
Postat: ons 23 jun 2010, 20:44:48
av Tobbera
I stora drag:
Fasa av kanten där mekanismen går in i lådan.
Borra upp ett hål.
Plocka bort en styrning i hålet.
Flytta över mekanismen från MR2-lådan.
Re: Växellådor
Postat: tor 24 jun 2010, 21:14:52
av Glenn
Låter ju absolut görbart, klart bra "upptäckt" för MR2-ägare

Re: Växellådor
Postat: tor 24 jun 2010, 21:38:11
av Tobbera
Med tanke på hur sköra S54-lådorna är på MR2 MK2 så är detta extremt bra. Det innebär att det i princip finns obegränsat med växellådor att tillgå för MR2-ägare. Slut på letandet efter halvdassiga lådor från 1990 som får skickas land och rike runt. En toppfräsch finns på närmsta skrot.