Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av serverfel »

Först och främst: Jag HAR använt sökfunktionen, men fick inte svar på detta vis.

Jag köpte en corolla 2002 1,6 som förbrukar en hel del olja. Ca 1 l /200 mil, kanske även mera.

Jag har läst på internet att det har med kolvringarna eller något att göra.

Så nu står jag här med denna bil. Min fråga är vad jag skall göra. Ringde toyota och de ville ha 35000 för ett motorblocksbyte. Saftiga pengar.

Har någon här samma problem med sin 1,6 och bör jag vara orolig för motorn som det är nu. Kollar stickan då och då och fyller på om det behövs.

Jag är mest orolig för vad som kan hända i framtiden.

Tack för svar.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av Speedo »

Tyvärr ett vanligt fel på de tidiga VVT-i motorerna, speciellt på Avensis men även endel Corollor. Du har ingen TKG garanti kvar? Hur långt har den gått och är den fullservad på Toyota? Annars har dom, vad jag vet, varit ganska frikostiga vad gäller goodwill, eftersom det felet som jag förstår är ett ursprungligt konstruktionsfel.

Ps. Du kommer säkert få fler svar från mer insatta här.
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av serverfel »

Speedo skrev:Tyvärr ett vanligt fel på de tidiga VVT-i motorerna, speciellt på Avensis men även endel Corollor. Du har ingen TKG garanti kvar? Hur långt har den gått och är den fullservad på Toyota? Annars har dom, vad jag vet, varit ganska frikostiga vad gäller goodwill, eftersom det felet som jag förstår är ett ursprungligt konstruktionsfel.

Ps. Du kommer säkert få fler svar från mer insatta här.
Tack för ditt snabba svar. Men problemet är att min bil inte är fullservad, dessutom är den ju åtta år gammal så.

frågan är mest om jag kan fortsätta köra såhär.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av cheetah1 »

serverfel skrev:
Speedo skrev:Tyvärr ett vanligt fel på de tidiga VVT-i motorerna, speciellt på Avensis men även endel Corollor. Du har ingen TKG garanti kvar? Hur långt har den gått och är den fullservad på Toyota? Annars har dom, vad jag vet, varit ganska frikostiga vad gäller goodwill, eftersom det felet som jag förstår är ett ursprungligt konstruktionsfel.

Ps. Du kommer säkert få fler svar från mer insatta här.
Tack för ditt snabba svar. Men problemet är att min bil inte är fullservad, dessutom är den ju åtta år gammal så.

frågan är mest om jag kan fortsätta köra såhär.
Våran Avensis har gått 35000 mil med felet nu, och plötsligt verkar det som att den har slutat dra olja. Mycket märkligt. Kan iofs bero på att den inte går så mycket längre... Men poängen var iaf att det kan du visst det, se till att hålla koll på stickan bara.
Annars kanske du har nån bekant som har lust att plocka isär och byta ringar, så hysteriskt märkvärdigt behöver det inte vara...
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av Speedo »

Grejen är att TKG garantin gäller just tills bilen blivit 8år (från första dag i trafik) eller gått 15000mil. Men då måste den som sagt vara fullservad. Men jag har hört de som fått det på goodwill även utanför garantin.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av KACE80 »

Jag säger som "Bossebildoktorn" här att hellre att en bil drar mycket olja än ingetnting för då är det nåt som är knasigare :lol: !
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av tobo »

Om inte annat så vimlar det av likadana kompletta motorer på Bildelsbasen för 5000-10000:-(billigare än 35000:-...).
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av Impreza »

måste ju finnas nån som byter ringar bara för billigare peng än 35k!
Känner en på toyota som bytte endel på dieslarna .. va nått fel på ringarna där med.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av serverfel »

cheetah1 skrev:
serverfel skrev:
Speedo skrev:Tyvärr ett vanligt fel på de tidiga VVT-i motorerna, speciellt på Avensis men även endel Corollor. Du har ingen TKG garanti kvar? Hur långt har den gått och är den fullservad på Toyota? Annars har dom, vad jag vet, varit ganska frikostiga vad gäller goodwill, eftersom det felet som jag förstår är ett ursprungligt konstruktionsfel.

Ps. Du kommer säkert få fler svar från mer insatta här.
Tack för ditt snabba svar. Men problemet är att min bil inte är fullservad, dessutom är den ju åtta år gammal så.

frågan är mest om jag kan fortsätta köra såhär.
Våran Avensis har gått 35000 mil med felet nu, och plötsligt verkar det som att den har slutat dra olja. Mycket märkligt. Kan iofs bero på att den inte går så mycket längre... Men poängen var iaf att det kan du visst det, se till att hålla koll på stickan bara.
Annars kanske du har nån bekant som har lust att plocka isär och byta ringar, så hysteriskt märkvärdigt behöver det inte vara...
Tackar sa hemskt mycket for ditt underbara svar! Jag ar alltid pedant med bilen och kollar oljan ofta. sa det ar lungt.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av cheetah1 »

Alltså, den rasar inte sålänge det är olja kvar, men tänds oljetryckslampan är det omedelbart stopp vid vägkanten utan att fundera som gäller. The light of death, även kallad. Nackdelen är väl att olja dels är rätt dyrt, och inte heller särskilt miljövänligt att elda upp.
Skriv svar