Sida 1 av 2
Då var det dags igen... P0141
Postat: lör 13 mar 2010, 19:49:08
av rylle
Första långresan med "ny" katalysator och... efter 60 mil så tändes motorservice lampan.
Diagnosen är P0141 Bank 1 Sond 2, värmeslinga R.I.P.
Min fråga är om någon vet OM när Toyota verkstäder byter katalysator flyttar över de gamla O2 mätarna? I min värld, om man köper "ny" katalysator för runt 10-lapp borde väl det ingå nya O2 sensorer?
Vilket borde ge "garanti"byte eller?
//rylle
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: lör 13 mar 2010, 20:04:41
av PierreW
rylle skrev:Första långresan med "ny" katalysator och... efter 60 mil så tändes motorservice lampan.
Diagnosen är P0141 Bank 1 Sond 2, värmeslinga R.I.P.
Min fråga är om någon vet OM när Toyota verkstäder byter katalysator flyttar över de gamla O2 mätarna? I min värld, om man köper "ny" katalysator för runt 10-lapp borde väl det ingå nya O2 sensorer?
Vilket borde ge "garanti"byte eller?
//rylle
Om felkoderna inte specifikt pekat ut sensorerna så byter man inte dom utan flyttar över till nya katten, det är ju liksom inte 4 billiga mojänger man bara byter sådär för skojs skull.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. 
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: lör 13 mar 2010, 20:21:09
av cheetah1
Det lär kosta 5 papp till minst att byta alla fyra lambdasensorerna, så det är för mig ganska uppenbart att man inte gör det...
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: sön 14 mar 2010, 21:57:18
av Pipedreams
De kostar 2000:-/st. Och de sitter inte fastgjutna i katalysatorn så därför följer de inte med. Inte konstigare än att du inte får med nya torkarblad om du köper en torkarmotor.
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: sön 14 mar 2010, 22:46:57
av Speedo
Men man kanske kan undra om det ursprungliga felet verkligen var katten då, eftersom motorlampan nu lyser igen? Kanske varit nån sensor som spökat hela tiden?
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: mån 15 mar 2010, 11:32:10
av rylle
Hej å tack för svaren! (Avensis Touring 2,0 D4D, -01)
Min tankegång är att detta systemet med Kat. och sensorer verkar ha ungefär lika lång livslängd. Hyllpris främre Kat. ca 3500 vad är det då som kostar 6500?
Hyllpriset på sensorerna kan inte vara mer än någon hundralapp (dussin vara i bilar idag) utan med fett pålägg från verkstaden. Fick en prisuppgift på 2600pix.
Och.... detta verkar onekligen vara något som spökar eftersom detta blivit en följetong och det skulle vara ordnat när den främre delen av skorstenen blev bytt för det var "hål" på den gamla. Tog 2 diagnostiseringar att komma till den diagnosen... så troligen är det fortfarande inte ordnat.
Övriga symtom på bilen: ryckig gång och 9,7l/mil på landsvägen, borde vara 8,7l/mil tycker jag.
Någon som haft en liknande problem med svår diagnostiserat Lamnda/Kat. system?
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: tis 16 mar 2010, 12:23:06
av Speedo
Jag måste citera cheetah1 från en annan tråd:
cheetah1 skrev:Resultatet när ena lambdasonden på mammas avensis la av var att den fick HC-värde på mellan 150 och 200 (pendlade lite). Lite pill för verkstan (ej toyota) att hitta rätt bara, det var tre stycken.. Den gick dock på grund av att det var en läcka på röret. Kollat om ditt avgassystem läcker lite nånstans?
Kan det vara så att lambdasonderna kan fara illa av läckage? Isåfall kanske någon sond pajat pga läckaget du hade på katten innan?
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: tis 16 mar 2010, 12:28:52
av PierreW
Speedo skrev:Jag måste citera cheetah1 från en annan tråd:
cheetah1 skrev:Resultatet när ena lambdasonden på mammas avensis la av var att den fick HC-värde på mellan 150 och 200 (pendlade lite). Lite pill för verkstan (ej toyota) att hitta rätt bara, det var tre stycken.. Den gick dock på grund av att det var en läcka på röret. Kollat om ditt avgassystem läcker lite nånstans?
Kan det vara så att lambdasonderna kan fara illa av läckage? Isåfall kanske någon sond pajat pga läckaget du hade på katten innan?
Det blir som en ond cirkel med avgas läcka innan syresensorerna.
Syre smiter in före sensorn som då tror att motorn går för snålt, databoxen fettar då på blandningen för att kompensera den "felaktiga" blandningen, vilket i sin tur medför att katten får jobba för mycket och detta i sin tur leder till förtids pension av denna. Fler följder av den feta blandningen blir såklart ökad förbrukning och ökat slitage på rörliga delar pga utspädd olja. Även syresensorerna "slits" ut pga de allt för sotiga avgaserna som de måste vistas och mäta syrehalten i.
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: ons 17 mar 2010, 09:35:04
av rylle
Tack alla, den läckan som jävlas med system och sätter det i obalans, låter trolig, med tanke på att felet återkommer.
Obalansen i bränsleblandningen, förklarar onekligen den hårda tomgången och den lite frikostiga konsumtionen även på landsvägskörning.
Re: Då var det dags igen... P0141
Postat: tis 23 mar 2010, 19:55:13
av PartyBoy
Har verkstaden ens mätt upp den sensorn som felkoden pekar ut? Det är ju en specifik kod för en av sensorerna! Man får ju börja med det enklaste, och billigaste först. Man ser ju bara hur olika Toyotaverkstäderna jobbar..