jens75: 0.58l/mil, på hur lång sträcka? Att få det momentant är ju inga problem, men att få det i snitt på en längre sträcka, speciellt om den sträckan innefattar annat än bara jämn körning i 80km/h är ju en annan grej.
javerhammar: Förstår inte hur du menar. Hur kan du hålla samma fart, med mycket eller lite gas? Kunde jag hålla 90 blås utan att trycka på gasen skulle jag ju förståss göra det
Håller jag jämn hastighet så ser jag inte hur jag kan påverka förbrukningen mycket. När det gäller start, stopp, omkörningar osv, då kan man ju påverka med olika körstil.
Bränsleförbrukning Avensis
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: sön 22 nov 2009, 18:02:12
- Bilmodell: Corolla -87 & Anvensis -01
- Årsmodell: 1987
Re: Bränsleförbrukning Avensis
Speedo: Familjen brukar köra mellan Skåne och Jämtland varje sommar. Samt brukar vi köra omkring på landsvägar i Jämtland och då har vi legat på denna förbrukning. I vanliga fall ligger jag på ca 0.8l/mil.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
- Bilmodell: Avensis D4D
- Årsmodell: 8
- PostOrt: Rönninge
- Land (Country): Sverige
Re: Bränsleförbrukning Avensis
Kanske var lite otydlig i min beskrivning.
Det jag menade är att: Vid jämn hastighet ~90km/h eller vilken annan som helst så finns det ett läge för gasen som är optimalt för den hastigheten (bilen orkar hålla precis bibehålla hastigheten). Släpper du gasen så orkar inte bilen hålla 90km/h. Däremot om du från "optimalt" läge ger 5% (påhittat värde) mer gas så tillför du bilen mer bränsle = högre förbrukning men bilen får ändå inte tillräckligt mycket bränsle för att orka öka hastigheten vilket ger: mer gas men samma hastighet och högre förbrukning.
Enligt mig är detta ett faktum, många andra har säkert andra åsikter och jag säger inte att jag har rätt - men jag vet att det påverkar min bränsleförbrukning =)
F.ö. Har jag testat att inte köra som en kärring under en tank - hårda accelerationer, +30km/h på hastigheten (där det gått) m.m. Resultatet 0.6L/mil med dieseln.
Det jag menade är att: Vid jämn hastighet ~90km/h eller vilken annan som helst så finns det ett läge för gasen som är optimalt för den hastigheten (bilen orkar hålla precis bibehålla hastigheten). Släpper du gasen så orkar inte bilen hålla 90km/h. Däremot om du från "optimalt" läge ger 5% (påhittat värde) mer gas så tillför du bilen mer bränsle = högre förbrukning men bilen får ändå inte tillräckligt mycket bränsle för att orka öka hastigheten vilket ger: mer gas men samma hastighet och högre förbrukning.
Enligt mig är detta ett faktum, många andra har säkert andra åsikter och jag säger inte att jag har rätt - men jag vet att det påverkar min bränsleförbrukning =)
F.ö. Har jag testat att inte köra som en kärring under en tank - hårda accelerationer, +30km/h på hastigheten (där det gått) m.m. Resultatet 0.6L/mil med dieseln.
- Bauer669
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
- Bilmodell: Supra MKIV Singel
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Hortlax
- Land (Country): Sweden
- Ort: Hortlax-Piteå
Re: Bränsleförbrukning Avensis
Är precis som du skriver javerhammar =)
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Bränsleförbrukning Avensis
Ok... tror jag förstår hur du menar. Men jag tror det handlar om att inte ligga och sega upp farten. Håller bilen 90km/h vid ett visst gaspådrag, så om du ger 5% mer gas så lär den öka. Kanske inte märkbart på en gång, men sakta, vilket ju inte är optimalt. En ecodriving skall man ju snabbt upp i fart, och sedan hålla den.