Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Inlägg av serverfel »

Hej igen mina vänner.

Alltså oroligheterna med min bil slutar ju för fasen aldrig.

Skulle fylla på olja häromdagen då min motor dricker en hel del. Till min förtvivlan hittade jag vitt klegg i oljelocket, men inte på stickan... Eller det tror jag inte.

Har läst på en del forum, och där har jag hittat att det kan ha med vevhusventilatonen att göra, eller att topplocket är pajj.

Bilen går fint annars. Men visst låter motorn ansträngd. Speciellt i motorvägsfart.

Vad skall jag ta mig till?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Inlägg av Pipedreams »

Oroa dig inte för mycket. Du har förmodligen bara lite kondens i motorn. Blir lätt så över vintern om motorn går kortare sträckor och inte blir ordentligt genomvarm.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Inlägg av serverfel »

Pipedreams skrev:Oroa dig inte för mycket. Du har förmodligen bara lite kondens i motorn. Blir lätt så över vintern om motorn går kortare sträckor och inte blir ordentligt genomvarm.

Hey! Tack för ditt snabba svar. Detta är ett jäkligt bra forum.

Jag tänkte åsså det, faktist. Men man kan ju inte hjälpa att bli nojjig, efterssom att sökningar på nätet gav massa vevhusventilation och topplocks sidor. Då mest volvo o Saab. Nåja.

Undrar om det finns något bra sätt att kolla vad det är? Som beginners som jag förstår sig på, dvs... :-)

Tack igen för ditt snabba svar!
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Inlägg av Speedo »

Om det vore kylarvatten som läckte in så skulle du se det på nivån i expansionskärlet/kylaren.

Har du gjort mkt kortkörningar och kallstarter?
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Inlägg av PartyBoy »

Det är bara kondens så oroa dej inte! Ser detta nästan dagligen, dock brukar dessa bilar framföras utav äldre damer och herrar som typ tar bilen till affären på helgerna för att köpa en liter mjölk och vara ivägen =)
---------------------------
Toyota Mek
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Inlägg av serverfel »

PartyBoy skrev:Det är bara kondens så oroa dej inte! Ser detta nästan dagligen, dock brukar dessa bilar framföras utav äldre damer och herrar som typ tar bilen till affären på helgerna för att köpa en liter mjölk och vara ivägen =)
Tja... Jag lör faktist som en kärring. Det erkänner jag själv. =)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vitt klegg oljelock corolla 1,6 vvt-i

Inlägg av Neblade »

Så länge inte oljan på stickan ser ut som kolasås eller det försvinner vatten ur kylar/expansionskärlet så behöver du nog inte vara orolig. Som tidigare sagt är det vanligt med kondens i oljan om man bara kör kortare sträckor på vintern. :)
Skadar väl inte att byta olja snart om det var ett tag sedan sist dock, alltid minst 1 gång/år oavsett hur långt man kör.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar