Växellådsproblem - får inte i växlar.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
wiek
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 28 mar 2010, 17:17:58
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: 12941
Land (Country): Sverige

Växellådsproblem - får inte i växlar.

Inlägg av wiek »

Halloj.
Vart bortrest ett par veckor och passade på att lämna in bilen för lite småfix, lackering samt gnisslande bromsar.

Har en corolla -05.
När jag kom hem igår så tyckte jag att kopplingen tog extremt långt ner, vi pratar dragläge 1-2mm från bottenläget samt att växlarna var tröga att få i.
Skumt, men är jetlaggad och orkar inte ta tag i det på en gång.

Imorse när jag kliver ut till bilen så går växlarna inte att lägga i alls när motorn är igång, men det smider smärtfritt när bilen är avstängd.

Vad göra? Dags att byta växellådsolja? Kommer nog inte till verkstan med bilen som det verkar.
Tacksam för snabba svar :/
Senast redigerad av wiek den sön 28 mar 2010, 18:43:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Växellådsproblem - får inte i växlar.

Inlägg av PierreW »

wiek skrev:Halloj.
Vart bortrest ett par veckor och passade på att lämna in bilen för lite småfix, lackering samt gnisslande bromsar.

Har en corolla -03.
När jag kom hem igår så tyckte jag att kopplingen tog extremt långt ner, vi pratar dragläge 1-2mm från bottenläget samt att växlarna var tröga att få i.
Skumt, men är jetlaggad och orkar inte ta tag i det på en gång.

Imorse när jag kliver ut till bilen så går växlarna inte att lägga i alls när motorn är igång, men det smider smärtfritt när bilen är avstängd.

Vad göra? Dags att byta växellådsolja? Kommer nog inte till verkstan med bilen som det verkar.
Tacksam för snabba svar :/
Luft i hydraulsystemet till kopplingsmanövreringen låter ganska troligt då det är samma behållare till koppling och bromsvätska. Men prata du med verkstan som gjorde jobbet, det är nog enklast så. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar