Sida 1 av 1
Koppla ur automatiskt halvljus
Postat: ons 07 apr 2010, 21:15:28
av Fnys
Går detta enkelt att modifiera, skulle vilja kunna välja om jag vill köra med ljuset släckt.
På nyare modeller finns det ju "kombinationer", typ:
Vrida ljusomkopplaren till "symolen för halvljus". Sedan hålla inne helljusspaken samtidigt som man vrider ljusomkopplaren till läge 0
...kanske inte går lika enkelt på min gamla modell men om någon vet hur man gör så vore jag tacksam

Re: Koppla ur automatiskt halvljus
Postat: ons 07 apr 2010, 21:39:25
av Falk
Vad är målet med hela grejen? vill du köra med lamporna uppe utan att det lyser?
//Falk
Re: Koppla ur automatiskt halvljus
Postat: ons 07 apr 2010, 21:42:24
av Dale
Skulle tro det sitter i spaken. Är då så på min importerade ST205.
Re: Koppla ur automatiskt halvljus
Postat: ons 07 apr 2010, 21:59:39
av Fnys
Falk skrev:Vad är målet med hela grejen? vill du köra med lamporna uppe utan att det lyser?
//Falk
Bara möjligheten att kunna köra på dagen utan ljus precis som alla franska/tyska/amerikanska modeller. Bromslampan tänds dock alltid när du bromsar (vilket kan vara bra

)
Dale skrev:Skulle tro det sitter i spaken. Är då så på min importerade ST205.
Har du möjlighet att ta reda på hur du gör, vilken kombination?
Re: Koppla ur automatiskt halvljus
Postat: tor 08 apr 2010, 11:35:08
av PierreW
Fnys skrev:Falk skrev:Vad är målet med hela grejen? vill du köra med lamporna uppe utan att det lyser?
//Falk
Bara möjligheten att kunna köra på dagen utan ljus precis som alla franska/tyska/amerikanska modeller. Bromslampan tänds dock alltid när du bromsar (vilket kan vara bra

)
Dale skrev:Skulle tro det sitter i spaken. Är då så på min importerade ST205.
Har du möjlighet att ta reda på hur du gör, vilken kombination?
Du vet att vi har halvljuslag i detta land precis som resten av de nordliga länderna.
Din bil har garanterat en halvjusautomatik som är eftermonterad i hamnen i Sverige. Det bör finnas ett relä att bryta signal strömmen till eller en säkring att dra ur. Men jag kan fortfarande inte begripa meningen med att koppla ur de
F.ö så har jag faktiskt kopplat ur halvljusautomatiken på min 850. Men då har jag istället gjort en specialare med 2 reläer som styr dimljusen, så när ljusvredet är i läge Noll där det i vanliga fall är halvljus är det numera bara P-ljus, men dimjusen är kopplade så att dom bara kan lysa när halvljuset inte lyser. Således tänds dessa ihopa med P-ljus och resten av belysningen automatiskt. Sedan när jag vrider ljusvredet till läge 2 och halvljuset tänds så slocknar dimjusen automatiskt

Så jag beöver ingen knapp till mina dimljus och det är omöjligt att köra med den olagliga kombinationen halvljus och dimljus samtidigt. Besiktingsgubbarna ser lika fundersamma ut varje år när dom försöker tända dimljusen manuellt

Re: Koppla ur automatiskt halvljus
Postat: tor 08 apr 2010, 13:02:09
av Larco
Antar att Fnys vill kunna åka med lamporna nedfällda
Varselljus/DRL kan man ju montera och köra istället för halvljus på dagtid enligt lagen.
Jag har dock alltid kört med parkeringljuset på celican på dagtid utan problem. Men det kan ju vara fördelaktigt att synas bra och följa lagen

Re: Koppla ur automatiskt halvljus
Postat: tor 08 apr 2010, 14:00:54
av Fnys
PierreW: Jo, jag vet mycket väl att det är lag på halvljus i Sverige... och därför alla svensksålda (säkert flera skandinaviska länder) har automatiskt halvljus.
Larco: Min är svensksåld och kan släcka varselljusen (antar att det var dom du menade) samt alla möjliga lägen förutom just släckning av positionsljus och bakljus som jag aldrig kan stänga av när motorn är igång.
Såhär är det på min bil:
Läge 0: Positionsljus & Varselljus
Läge 1: Positionsljus & Varselljus
Läge 2: Positionsljus & Varselljus (med möjlighet att stänga av varselljus om jag ställer "ratten" på i läge "off")
Se bild
Läge 3: Positionsljus & Halvljus
(kan ha blandat ihop Läge 1 & 2)
men då vet jag att jag inte kan ändra genom en kombination i spaken utan måste leta rätt på reläet. tack