toyotaist skrev:Någon som har bra tips på rostskyddsfärg och svart färg till mina trösklar/skärmkant på en Camry -94...
Tänkte fixa det såhär efter denna vargavinter som varit.
Skärmkanterna är fina förutom längst ned på tröskeln vid ena bakhjulet
men funderar nu på vad den bästa roststopparen kan vara... sen blir det avställning!
tacktack!
Slipa hundra plåtrent. Sedan rollar eller penslar du på "body", typ som den på bilden. Sen kan du spraya/lacka vad du vill på de sen när det är torrt. Blir ju ingen utställningslack då färgen du lägger på bodyn får samma struktur. Men det håller bra.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Stigge skrev:Se till och få på grundfärg innan du lägger på bodyn annars så rostar det igen.
Yes självklart ska du grundmåla överallt där du gjort plåtrent, ja skrev lite för fort. Massan du lägger på är ju inte rostskyddande i sig utan den lägger man på för att skydda så inte stensprutet går igenom ner till plåten igen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Det är väldigt viktigt att man slipar så noga så det inte finns minsta tendens till rost kvar. Sedan är det även mycket viktigt vilken grundfärg man använder. Jag använder Hagmans CA Primer, en gul 2k färg som är helt tät och med bra vidhäftning.
Tack för alla råd.
När jag slipade bort rosten så fortsatte problem in under bilen så trösklen... Där det blev ett hål. Gah!! Så j-vla tröttsamt.
Bestämde mig för att plasta skiten.
Har därefter grundat med carrosol, roststopp.
Sen på med bodymassa/stenskottskydd. Ska ska måla över det när det stått över natten.
Kapade du bort runt rosthålet tills du kom till frisk plåt?
Lär förhoppningsvis stoppa det ett tag iaf. På min gamm-bil har jag kört hammarlack när jag fått bort all lös rost (kan enl. instruktion målas direkt på rost) och sedan tjockt rostskydd, för att stoppa upp ett tag.
Hammarlack är jättebra på grindstolpen, garagedörren, dammvippan. Men hör det hemma på bilen? Det innehåller ju silikoner som gör att annan färg inte fäster ovanpå, svårt att få bort all silicon om man vill lacka över med vanlig färg etc.
En del tycker hammarlack är hur bra som helst, men jag är skeptisk. Plus att det sägs ha dålig motståndskraft mot salt.
Någon som vill bekräfta eller dementera? Gärna med lite underbyggda fakta och inte bara "forum-kunskaper".
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88