Sida 1 av 2
Bromsproblem
Postat: lör 10 apr 2010, 17:55:39
av Tim
Under påsken tog en bromsback slut höger fram så bilen inte gick att köra framåt.
Bytte klossarna och körde under påsken utan problem. Igår när jag bytte till sommardäck så passade jag även på att byta beläggen på vänster sidan fram.
Men sen när bytet var klart och jag backar ut bilen ur garaget så blir pedalen väldigt mjuk och sjunker nästa ner till golvet med blir lite bättre efter jag pumpat lite.
På vägen hem känner jag att bromspedalen är väldigt slapp och bromslampan blinkar till ibland.
Har läst att brompedalen kan bli slapp när man byter belägg med att det ska gå till sig efter en stund.
Idag så har jag varit ute och kört ca 15mil utan att problemet blivit bättre. Pedalen blir stum när jag trycker till men sjunker sakta och det spelar ingen roll och jag pumpar flera ggr! Det försvinner inget ut vätskebehållaren.
Så nu börjar man bli lurt på att det är huvudbromscylindern som gett upp?!
Eller kan det vara något annat som gör att bromspedalen beter sig på det viset?
Jag blir så jävla less på alla fel som varit den sista månaden
/tacksam för alla hjälpsamma svar!
Re: Bromsproblem
Postat: lör 10 apr 2010, 21:34:15
av Milkshaken
Första frågan...: varför bara byta på ena sidan?
Andra svaret: ja det är luft... testa att lufta vid bromsnipplarna dom äldre...
Re: Bromsproblem
Postat: sön 11 apr 2010, 01:45:45
av Tim
Milkshaken skrev:Första frågan...: varför bara byta på ena sidan?
Andra svaret: ja det är luft... testa att lufta vid bromsnipplarna dom äldre...
Jag bytte för att bilen inte gick att köra en mm framåt... belägget var så slut att det skar fast i skivan.
Det var långfredag och slaskigt på en parkering med lånade verktyg.
men om det är luft borde väl inte bromspedalen sjunka hela tiden?
borde man inte få upp ett tryck ändå?
Re: Bromsproblem
Postat: sön 11 apr 2010, 16:06:37
av cheetah1
Med tanke på att det tar 20 minuter att byta på båda sidorna kan det väl knappast spela nån roll, men okej då. Man ska iaf alltid byta båda samtidigt. Backar man lite brukar dom trilla ur så att man kan köra väldigt försiktigt till en verkstad eller lämplig torr plats med hjälp av bara handbromsen.
Att den sjunker ner kan tyda på luft, även om det är vanligare att man har nån läcka, alternativt att huvudcylindern är slut. Börja med att lufta, det är enklast och billigast.
Re: Bromsproblem
Postat: sön 11 apr 2010, 17:02:17
av PierreW
Ja antingen luft, eller så är de så himla enkelt att skivan blev förstörd av gamla klossen som satte sig snett, alltså att skivan blev så snedsliten att klossen lägger sig på sned när du trampar ned pedalen.
Re: Bromsproblem
Postat: sön 11 apr 2010, 22:45:56
av Tim
PierreW skrev:Ja antingen luft, eller så är de så himla enkelt att skivan blev förstörd av gamla klossen som satte sig snett, alltså att skivan blev så snedsliten att klossen lägger sig på sned när du trampar ned pedalen.
Skivan fick lite fula repor men blev inte totalförstörd.
Hur gör man med ett bromsok som nöter snett? tog lös "gejdrarna?" och torkade rent dom samt fetta in dom med nytt fett.
Gled lite bättre men ena av dom löper betydligt lättare än den andra.
Re: Bromsproblem
Postat: mån 12 apr 2010, 17:47:38
av Milkshaken
ett tips till från mig... använd inte vanligt fett vid bromsar. Det brukar ha en väldig förmåga att fastna skräp och dessutom börjar det rinna bort när det blir varmt.
Jag använder Kopparpasta, finns säkert andra bra grejer att använda oxå.
Re: Bromsproblem
Postat: mån 12 apr 2010, 18:53:28
av Tim
Milkshaken skrev:ett tips till från mig... använd inte vanligt fett vid bromsar. Det brukar ha en väldig förmåga att fastna skräp och dessutom börjar det rinna bort när det blir varmt.
Jag använder Kopparpasta, finns säkert andra bra grejer att använda oxå.
Tack för det tipset!
Re: Bromsproblem
Postat: mån 12 apr 2010, 20:57:20
av PartyBoy
Du såg inget läckage på bromsoket när beläggen var så slitna? Kolven kunde ju ha legat på gränsen till att ramla ur, och då kan luft ha tagit sig in i systemet! Prova lufta!
------------------------
Toyota mek
Re: Bromsproblem
Postat: mån 21 jun 2010, 21:31:51
av Tim
Hejsan igen...
Har haft bilen inne för ac:kompressorbyte och då lät jag mekanikern titta lite på mina bromsar.
Har gick igenom alla bromsar och hittade inget fel. Har tycker som jag att bromsen känns lite mjuk när man bromsar men att bilen bromsar rakt och bromsverkar verkade ok. Han påstog att vissa bilar har lite mjukare pedaler än andra och att det är svårt att veta hur bilen "ska" kännas.
Jag vill iaf minnas att bromsarna känndes mer distinkta innan jag bytte beläggen på bilen.
Märke att pedalen sjunker när jag pumpat upp trycket på pedalen när bilen är igång men att pedalen blir stum när jag gör samma sak då bilen är avstängd?
Samt att när jag pumpat på pedalen när bilen är igång så blinkar bromslampan...
Snart dags för bes och jag vill verkligen inte få något körförbud =/