Sida 1 av 3
Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: mån 12 apr 2010, 18:11:55
av robertcop
Besiktigade Min Celica st182 i November och fick 4 tvåor på följande:
CO-halt tomgåmg, för hög.
CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
Lambda värde förhöjd tomgång, felaktig.
HC-halt tomgång, för hög.
Med dessa miljökontrollvärden (gränsvärde inom parantes)
CO 3,7 (0,5)
CO 2500 6,2 (0,3)
HC 372 (100)
LAMBDA 0,91 (0,97-1,03)
Vid denna besiktning så kördes bilen från hemmet till stationen ca 1 kilometer bort bilen hann alltså inte bli varm.
Åtgärder som gjordes var Service (tändstiftsbyte, olje och oljefilterbyte) Tankade i fyllde i 5L E85 till ca 20 liter 95 oktan bensin. Samt att bilen varmkördes ordentligt.
Bilen besiktades idag (12/4) och fick lite lägre men inte tillräckligt bra värden.
CO 1,4
CO 2500 5,1
HC 279
LAMBDA 0,85 (sämre än innan)
Vad kan behöva göras?
Kan det vara så att Katten är dålig? Eller behöver jag sätta i original luftbox så att man kan koppla in givaren?
Problemet där är att det satt ett sportluftsfilter när jag köpte bilen och jag fick inte med någon original luftbox.
Fungerar luftbox från någon annan årsmodell av Celica eller rentutav luftbox från någon annan toyotamodell?
Någon i Stockholmsområdet som har lust att låna ut sin box tillfälligt?
Hoppas att min osammanhängande text gick att förstå.
// Robert
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: mån 12 apr 2010, 19:09:26
av Roger
Om du nu med det öppna luftfiltret inte har tempgivaren inkopplad så är det inte så konstigt att den inte går som den ska. Man brukar väl sätta den tempgivaren i slangen mellan luftfiltret och insuget även då man monterar öppna filter? Så var det monterat på min mr2:a när jag köpte den med öppet filter.
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: mån 12 apr 2010, 20:53:14
av PartyBoy
Det sitter ingen tempgivare där utan en luftmassemätare/luftmängdmätare. Denna mäter mängden luft som motorn konsumerar. I luftmängdsmätaren sitter en eller flera platina trådar som värms upp elektriskt, och sedan kyls ned av luftströmmen. Beroende på hur mycket tråden/trådarna kyls & hur mycket elektrisk spänning som krävs för att trådarna ska hålla en konstant tempratur, får bilens motorstyrdon (ECU) en signal om hur mycket luft bilen tar in i motorn. Därefter beräknar bilens motorstyrdon hur mycket bränsle som skall sprutas in i motorn i förhållande till mängden luft. Om den nu är borttagen så kan du ju själv räkna ut följderna!
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: mån 12 apr 2010, 21:03:14
av robertcop
Tack för svaren grabbar!
Upprepar min fråga:
Fungerar luftburk från annan celica/toyotamodell?
Kollade på en Carina idag och tyckte att kontakten till luftburken såg ut att passa/vara likadann.
Letat runt lite och jag gissar att lambdan kan vara kass med tanke på de dåliga värdena, kan det vara så?
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: mån 12 apr 2010, 21:36:42
av PierreW
PartyBoy skrev:Det sitter ingen tempgivare där utan en luftmassemätare/luftmängdmätare. Denna mäter mängden luft som motorn konsumerar. I luftmängdsmätaren sitter en eller flera platina trådar som värms upp elektriskt, och sedan kyls ned av luftströmmen. Beroende på hur mycket tråden/trådarna kyls & hur mycket elektrisk spänning som krävs för att trådarna ska hålla en konstant tempratur, får bilens motorstyrdon (ECU) en signal om hur mycket luft bilen tar in i motorn. Därefter beräknar bilens motorstyrdon hur mycket bränsle som skall sprutas in i motorn i förhållande till mängden luft. Om den nu är borttagen så kan du ju själv räkna ut följderna!
Det är väl MAPsensor på en 162a? Samma princip som på 4/7 A-FE motorerna, en tempgivare i insugslangen och en MAP sensor i insuget?. Ifall inte så är det luftmängdmätare.
Sen är det skillnad på en Luftmassemätare och en Luftmängdmätare. 2 HELT olika konstruktioner

Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: mån 12 apr 2010, 21:57:59
av Tobbera
Fpr du rätt på lambdavärdet så kommer nog de andra värdena av sig själv. Din bil går tokfett. Bränsleekonomin vill jag inte tänka på.
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: tis 13 apr 2010, 13:34:04
av Cyrix
Kollat felkoder?
Bilen får alldeles för mkt soppa, kan vara tex lambdasonden som är dålig, men det borde du få en felkod på.
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: tis 13 apr 2010, 15:58:55
av PierreW
robertcop skrev:Eller behöver jag sätta i original luftbox så att man kan koppla in givaren?
// Robert
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: tis 13 apr 2010, 16:17:39
av Cyrix
PierreW skrev:robertcop skrev:Eller behöver jag sätta i original luftbox så att man kan koppla in givaren?
// Robert
ST162 har väl ingen tempgivare vid luftfiltret?
Re: Luftfilterbox, problem för hög CO halt vid besiktning.
Postat: tis 13 apr 2010, 16:36:58
av robertcop
Fick tag på en givare från en Carina som passade, kommer den att fungera på min?
gjorde ett hål i slangen mellan filtret och insuget och tryckte in givaren där, fungerar denna princip på samma sätt som den är inkopplad original?
BTW jag har en 182a skrev fel i första inlägget.