Lexus som vibrerar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Lexus som vibrerar

Inlägg av fredde85 »

Har problem med min lexus gs 300 1995 den vibrerar så hela bilen skakar bytte ett nav som va skevt o trodde de skulle hjälpa då hela hjulet vobblade förut de gör det inte efter byte av navet men bilen vibrerar likt förbannat ännu. Tog idag ner kardan men varken stödlager eller knutkors verkar va speciellt slitna. Diffen kan ibland ge ifrån sig ett konstigt ljud men kan verkligen sliten diff göra att hela bilen skakar?

Ge mig tips då jag börjar få slut på ideer
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av Impreza »

broms som ligger på ?
obalans i hjulen ?
ståplattor på däcken ? eller felslitna däck ?
hjulinställning ? så du kan se om nått står påtok fel o därefter kollat?
drivknut ?
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av fredde85 »

Däcken är nyligen balanserade o dem sa då inget om att de inte gick o balansera ifall de skulle vart åt helvete fel borde dem väl sagt något när man hämtade hjulen tycker man eller? Däcken är nästan nya så inte slitna. Några stålplattor finns inte. Drivknutarna ser bra ut så vitt jag kan se. Har även haft en av dem loss. Hur inställningen är vet jag inte då bilen är obesiktad just nu o inte används men fixar med den.

Bromsen ligger inte på vad jag märkt av iallafall
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av cheetah1 »

Vet inte hur parkeringsbromsen är utformad, men om det är som det var på camryn jag hade (-88) så kan det bero på att handbromswirerna kärvar, vilket leder till att handbromsbackarna hugger på den sidan med dålig wire.
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av fredde85 »

Har bytt dem redan då dem var rostiga o kärvade
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av Impreza »

inga distansringar i fälgarna ? eller kör du original ?
Verkar ha ett jäkla konstigt fel asså....
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av fredde85 »

Aha är de såna du tänker på navringar har faktiskt inte kollat alls om jag har såna fälgarna är inte org. De enda jag vet som hänt med bilen innan mig är att den vart emot en trottoarkant men därför byttes navet som var skevt vibrationerna kvartstår dock. Inga krokiga stag vad jag kan se. Ska göra ett test framöver med endast diffen monterad+kardan utan drivaxlar för att utesluta kardan-diff
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av ST185 »

Har du kollat så inte drivaxeln blivit krokig?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av cheetah1 »

fredde85 skrev:Aha är de såna du tänker på navringar har faktiskt inte kollat alls om jag har såna fälgarna är inte org. De enda jag vet som hänt med bilen innan mig är att den vart emot en trottoarkant men därför byttes navet som var skevt vibrationerna kvartstår dock. Inga krokiga stag vad jag kan se. Ska göra ett test framöver med endast diffen monterad+kardan utan drivaxlar för att utesluta kardan-diff
Inte centrumringar utan spacers kan ge alla möjliga konstiga effekter. drar man bara jämt klarar man sig utan centrumringar.

Vibrerar den alltid alltid, eller kommer det och går?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Lexus som vibrerar

Inlägg av fredrik mkIII »

jag har kanske liknande vibration på min is200. du kan ju höja upp den bak och köra med den. då vet du ju om det är fram eller drivlina/bak iaf. min vibbrerar i 60 och uppåt. ganska störande. men efter brötigare avgas så har jag typ glömt bort det :)

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar