Sida 1 av 2

Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tor 26 mar 2009, 09:06:08
av _Spawned_
Har en polare som jobbat på toyota verkstad.. som säger att jag inte ska köpa en celica..
Han säger att det är mycket läckage, dåliga leder osv.. Men som den inbitna toyota ägare man är, så vill man ju inte tro nån som kör volvo 240 ;D

Så min fråga är sonika.. Är celican en problembil ? Är det värt att köpa en eller ska man se sig om efter nånting annat ?

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tor 26 mar 2009, 09:51:23
av Dale
_Spawned_ skrev:Har en polare som jobbat på toyota verkstad.. som säger att jag inte ska köpa en celica..
Han säger att det är mycket läckage, dåliga leder osv.. Men som den inbitna toyota ägare man är, så vill man ju inte tro nån som kör volvo 240 ;D

Så min fråga är sonika.. Är celican en problembil ? Är det värt att köpa en eller ska man se sig om efter nånting annat ?
Läckage å dåliga leder låter ju som en Volvo eller nått annat. Kvaliten på Toyota är mycket hög. Enda nackdelen jag kan komma på är väll rosten men rosten är ju ett problem på många gamla bilar.

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tor 26 mar 2009, 10:15:29
av Mr Dezent
Eftersom du specificerat rubriken till just Celica GT4 Carlos Sainz så tror jag inte att du kommer få några bekymmer med en sådan bil.
Toyota har erkänt bra kvalitét generellt, men givetvis är ingen bil bättre än den vård den fått i sin historik (alltså inte bara av sin senaste ägare).

Just GT4 Carlos Sainz är ju en riktig entusiastbil från första början. Lita på att den körts hårt emellanåt, men jag skulle också våga påstå att ägare till dessa bilar (särskilt idag, nu när modellen blivit lite till åren) tar extra väl hand om dem.
Vill hävda att det är stor skillnad på ägare mellan en vanlig familje-Toyota och en St185 GT4 Carlos Sainz.

Givetvis ska man kontrollera det enskilda skicket och göra en bedömning från fall till fall.
Men generellt tror jag du har lite att oroa dig över om du väljer en St185 GT4 Carlos Sainz.
De flesta, som ändå är inne på GT4-linjen, väljer nog den billigare ordinarie GT4:an och ändock tror jag att även dessa ägare tar extra väl hand om sina bilar.

Först nere på den vanliga Celican tror jag att "slarvpellrarna" är fler än de som verkligen tar riktigt bra hand om sina bilar.

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tor 26 mar 2009, 21:42:11
av Larco
"Dåliga leder", kan han syfta på st205ans (alltså gt4 med karossen efter Carlos Sainz) superstrut framvagn som kan bli lite glapp. Det var väl snack om superstrut i nån tråd på forumet eller nån träff där vi kom fram till att de håller rätt bra ändå och det inte är många som behövt byta lederna. Denna framvagn finns hur som helst inte på Carlos Sainz modellen (st185). Sen är ju GT4orna är ju inte direkt de vanligaste bilarna heller så han kanske inte sett så många eller så har han fått hela den dåliga skaran.

Jag vill påstå att GT4an är en bra och pålitlig bil generellt, de byggdes ju med rally i åtanke trots allt ;)
Kolla in denna köpguide för den ännu äldre gt4an som tar upp alla kontrollpunkter, i det stora hela är det mest karosseriet som ändrat sig i princip. Drivlinan är uppdaterad med bättre synkringar i växellåda, LSD i bakdiffen, twin entry turbo, större IC, lite vassare och kanske aningen bättre motor, standard med ac(?).
http://www.gtfours.co.uk/stuff/buyers_g ... _guide.htm

I övrigt tror jag att Mr. Dezent sammanfattade det rätt bra där.

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tor 26 mar 2009, 23:13:00
av _Spawned_
Ah, nu känner jag mig lite bättre. Bara kört toyota, och min far har kört toyota senaste 15åren, aldrig ett fel. Förutom vanligt slitage. Så jag tyckte det lät konstigt att en toyota skulle vara en "fel bil".

Vet däremot inte om jag ska gå på carlos sainz eller en vanlig gt4.

Men tack för alla svar :)

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: fre 27 mar 2009, 10:53:39
av Jonex
En Gt4 CS har en förmåga att vara rätt mycket dyrare i inköp än en vanlig Gt4, ganska lätt att se på blocket bland annat.
Å andra sidan håller dom faktiskt värdet bättre eftersom dom är ovanliga , men 60-70 k skulle jag inte pynta för en sån idag.

Nackdelen med Gt4´or är att dom oftast körts hårt, min inkluderad..
Jag har fått byta ett par hjullager ,bromsskivor runt om och bakvagnsbussningar ( inte bytt men måste ) men så har den ju överlevt 18 000 mil också.
Kolla skicket noggrant före köp är ett måste på en bil som Gt4.

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: fre 27 mar 2009, 11:58:26
av Pipedreams
Kan hålla med om att dom kan läcka lite olja då alla packningar och packboxar torkar i värmen som blir under huven. Men det brukar vara ventilkåpspackning, o-ringen till fördelaren och packboxarna till kammarna som läcker först och det är inte hela världen att åtgärda.
Jag har aldrig bytt nån led på nån st185 och bilarna jag haft har gått rätt långt.
I övrigt är det en bil som jag trivs jävligt bra med. Är inne på min 6:e gt-4 nu. Skulle välja en carlos sainz före en vanlig st185 då den för det första är mycket snyggare med huven och fronten. Front byter man lätt på de äldre också utan att lägga ut stora summor men huven är lite värre. Sen är växellådan ordentligt uppdaterad med dubbla synkringar på 2:an och 3:an.

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: fre 27 mar 2009, 14:01:36
av Dale
De e väll diffat i bakaxeln på CSen me?

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: fre 27 mar 2009, 14:33:47
av amby
En jävla väghållning... original är la dom inga raketer men det går ju fixa..
En del reservdelar är riktigt dyra så var nogran med skicket!

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: sön 29 mar 2009, 13:08:36
av Larco
Dale skrev:De e väll diffat i bakaxeln på CSen me?
Vill nog påstå att alla gt4 är diffade, men CS har diffbroms ;)
ST165 har öppen bakdiff
ST185 har torsendiff i europa, sen endast tillval i resten av världen sägs det...
ST185CS har torsendiff
ST205 har torsendiff