Koppling, via vajjer eller vätska på Corolla -97

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
perner
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 15:50:14
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997
PostOrt: Täby
Land (Country): Sverige

Koppling, via vajjer eller vätska på Corolla -97

Inlägg av perner »

Som topic, har tyvärr ingen handbok. Någon som har tips på en i PDF format t.ex.

Mvh
Per
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Koppling, via vajjer eller vätska på Corolla -97

Inlägg av Pugho »

Kan inte tänka mig att den är annat än hydraulisk.
____________________________
Mikael Cedergren
perner
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 15:50:14
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997
PostOrt: Täby
Land (Country): Sverige

Re: Koppling, via vajjer eller vätska på Corolla -97

Inlägg av perner »

Är detta något som ska blödas/luftas när man byter bromsvätskan (för jag antar att den delar, det gör den ju på många andra modeller?) eller är det en sepparat behållare och kopplingen kanske inte behöver luftas?

Jag har en Renault Clio som sommarbil och på den så är det samma bromsvätska och kopplingsvätska och jag luftade dom samtidigt (efter varrandra).

Mvh
Per
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Koppling, via vajjer eller vätska på Corolla -97

Inlägg av PierreW »

perner skrev:Är detta något som ska blödas/luftas när man byter bromsvätskan (för jag antar att den delar, det gör den ju på många andra modeller?) eller är det en sepparat behållare och kopplingen kanske inte behöver luftas?

Jag har en Renault Clio som sommarbil och på den så är det samma bromsvätska och kopplingsvätska och jag luftade dom samtidigt (efter varrandra).

Mvh
Per
Om jag inte minns helt snett så är det separat behållare till kopplingsvätskan på de äldre Corollorna. Men ta du o byt vätska i kopplings systemet oxå om du ändå är igång o byter i bromssystemet. Kopplingsvätskan suger åt sig mer fukt och smuts än vad bromsen gör då nivån går upp o ner mera i behållaren. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar