Hög bränsleförbrukning Previa 2005 automat

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
andbro
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:49:29
Bilmodell: previa
Årsmodell: 2005

Hög bränsleförbrukning Previa 2005 automat

Inlägg av andbro »

Hej alla duktiga ...
Mitt i smällkalla vintern (-35 grader) så började min Previa att dra mycket mera bensin än vad den tidigare gjort. Sedan dess har jag kontrollerat och funderat vad som skulle kunna vara orsaken till detta.

Nu på vårkanten (med varmare väder) så har jag noterat att bf (bränsleförbrukningen) vid landsvägskörning har blivit normal igen. Tidigare var den ca 1.2, men nu ligger den på 0.8 som den brukar.

När jag startar en kall bil (dvs, nu +18 grader i garaget), så drar bilen mellan 2-10 liter milen de första 5-10 minuterna (enligt färddatorn, men ett snitt uträknat vid tankning ger ca 2.0 )!!! När jag sedan gör en andra stadskörning när motorn blivit varm, så är bf ganska normal. 1.0 till 1.2 i lugn stadskörning.

Det verkar som att någon (några) givare lurar styrdatorn att tro att det är mycket kallare än vad det i verkligheten är.

Har pratat med Toyota verkstad om detta, men de kan inte säga någonting så länge de inte ser några felkoder från styrdatorn !!!

Är det någon i forumet som känner igen problemet, eller har något tips vad som är fel?
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Hög bränsleförbrukning Previa 2005 automat

Inlägg av Tim »

Som toyota säger så är det svårt att göra något om det inte finns några felkoder.
du kan inte lämna in den hos toyota och dom låter den stå över natten? Då kanske dom kan mäta avgasvärden osv?

Fast du har en stor bil och automat så nog får man räkna med en hel del i förbrukning om du köra korta sträckor.
2liter milen med korta sträckor i staden låter mycket men inte helt omöjligt =/
Toyota Rav4 D4D -03
andbro
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:49:29
Bilmodell: previa
Årsmodell: 2005

Re: Hög bränsleförbrukning Previa 2005 automat

Inlägg av andbro »

Bra ide. Jag ska låta dem ha bilen över natten, så att de kan mäta upp avgasvärden mm från en kall motor.
Har nyligen varit ute på långkörning, ca 90-110 km/h, normal körstil. Snittförbrukningen blev 0.73 (mätsträcka 120 mil). Helt OK, och som det alltid har varit, dock ej under den kalla vintern då den var rejält mycket högre (ca 1.2-1.4 vid samma typ av landsvägskörning). Alla andra vintrar har det i princip varit samma förbrukning som på sommaren.
Problemet kvarstår med extremt hög förbrukning vid kallstart, och detta är något som jag enbart haft sedan en 3-4 månaderna, och aldrig annars.

Tyvärr så har inte service-verkstaden imponerat på mig när det gäller felsökningsstrategi, och jag har ingen lust att de för en dyr timpenning skall leka runt lite kring motorn och inte komma på någonting.

Så här är min felsökningsstartegi tills vidare:

1. Mäta upp avgasvärden från kall motor
2. Kontrollera någon (vet inte vilken/vilka) temperaturgivare som lurar ECM att det råder Sibirienvinter nu i härliga Maj !!!
3. Kontrollera insugningsläckage innan lambdasonden (om frisk luft sugs in bland avgaserna, så bör väl lamdasonden signalerar "mera bränsle").
4?

Vad tror ni om detta ...
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Hög bränsleförbrukning Previa 2005 automat

Inlägg av Tim »

andbro skrev:Bra ide. Jag ska låta dem ha bilen över natten, så att de kan mäta upp avgasvärden mm från en kall motor.
Har nyligen varit ute på långkörning, ca 90-110 km/h, normal körstil. Snittförbrukningen blev 0.73 (mätsträcka 120 mil). Helt OK, och som det alltid har varit, dock ej under den kalla vintern då den var rejält mycket högre (ca 1.2-1.4 vid samma typ av landsvägskörning). Alla andra vintrar har det i princip varit samma förbrukning som på sommaren.
Problemet kvarstår med extremt hög förbrukning vid kallstart, och detta är något som jag enbart haft sedan en 3-4 månaderna, och aldrig annars.

Tyvärr så har inte service-verkstaden imponerat på mig när det gäller felsökningsstrategi, och jag har ingen lust att de för en dyr timpenning skall leka runt lite kring motorn och inte komma på någonting.

Så här är min felsökningsstartegi tills vidare:

1. Mäta upp avgasvärden från kall motor
2. Kontrollera någon (vet inte vilken/vilka) temperaturgivare som lurar ECM att det råder Sibirienvinter nu i härliga Maj !!!
3. Kontrollera insugningsläckage innan lambdasonden (om frisk luft sugs in bland avgaserna, så bör väl lamdasonden signalerar "mera bränsle").
4?

Vad tror ni om detta ...
Skippa Toyota egen verkstad och försök hitta någon hemmapulare som oftast lägger ner lite mer energi. Samt att dom är mekaniker och inte installatörer som många märkesverkstäder är.

Edit:
Jag hade problem med min förra bil att startmotorn började skrika.
Pratade med märkesverkstaden och dom påstog att det bara var att byta startmotorn.
Fick tag i en "lokal" mekaniker som löste problemet med att borra ett litet hål på startmotorn och monterade en smörjnippel.
Vipps var problemet borta för 200:- Bara en liten tanke!
Toyota Rav4 D4D -03
andbro
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:49:29
Bilmodell: previa
Årsmodell: 2005

Re: Hög bränsleförbrukning Previa 2005 automat

Inlägg av andbro »

Hej,
har äntligen fått tag i en entusiastisk och kunnig mek. Han gjorde kontroll av avgasvärden och kontrollmätte tempgivaren. Allt var perfekt. Dock kvarstod problemet med den höga kallstarts förbrukningen.
Meken tog sedan en provkörning (sedan motorn återigen kallnat) och följde bränsleförbrukningen via färddatorn. Han var helt förbluffad över de initialt höga värdena. Hans slutsats var att den 1:a katalysatorn måste vara helt igensotad pga "gubbkörning" (ja det stämmer, kör som en gubbe nu efter att fått lappen indragen för några år sedan pga fortkörning). Hans råd var att blåsa ur motorn rejält med lite tuff körning, för då skulle sotavlagringarna spricka och blåsa ut.
Med blytyngd på högerfoten så hårdkörde jag bilen i ca en timme. Det nästan knastrade om katalysatorn efteråt. Efter denna "misshandel" så lät jag motron kallna, och jag kan redan nu efter en provkörning konstatera att bränsleförbrukningen påtagligt har sjunkit vid kallstarter.

Slutsats: En sotad 1:a katalysator tar lång tid för att få upp arbetstempen (sotet isolerar), så därför signalerar den "mera bränsle". Katalysator nr 2 jobbar livet ur sig för att rena avgaserna som katalysator nr 1 har ställt till. Det är mao, katalysator nr 2, som ser till att avgasvärdena blir bra, och därmed "döljer" problemet med katalysator nr 1. Tyvärr går det inte att mäta avgasvärdena efter katalysator 1, annat än att man borrrar ett hål (och det vill man ju undvika).
bnkt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Re: Hög bränsleförbrukning Previa 2005 automat

Inlägg av bnkt »

Hej.

Jag "lånar" tråden lite. jag har en en Previa från 94, med automat, där jag tycker att bränsleförbrukningen är hög. Det märks mest vid kallstart, och då på hur motorn går. Det finns ju ingen färddator att läsa av värden på. i vintras hade jag startproblem när det var riktigt kallt och när bilen väl gick igång var det ett stort svart moln bakom...
Vad jag kan se i Haynes manualen så finns det bara en katalysator, men det kanske kan bli samma symptom som i trådägarens bil?

Är det värt att prova med en stunds hårdkörning?

//Mats
Skriv svar