koppla bort remmen till ac:n?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av Tim »

Hejsan! jag kommer lämna in min bil på en praktiskt skola som ska kolla upp mitt ac system som har lagt av.
Visar det sig att det är ac-kompressorn som strejkat så kommer jag förmodligen inte har råd att laga den på en gång.
Kan man lägga bort ac:remmen eller "försörjer" den remmen fler funktioner?

Har nämligen någon form av skrik/gnissel från remsidan som jag misstänker är kompressorn.
/mvh Tim
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av PierreW »

Tim skrev:Hejsan! jag kommer lämna in min bil på en praktiskt skola som ska kolla upp mitt ac system som har lagt av.
Visar det sig att det är ac-kompressorn som strejkat så kommer jag förmodligen inte har råd att laga den på en gång.
Kan man lägga bort ac:remmen eller "försörjer" den remmen fler funktioner?

Har nämligen någon form av skrik/gnissel från remsidan som jag misstänker är kompressorn.
/mvh Tim
Har för mig att det är en lång multiribb rem till alltihopa, generator, servopump osv. Men så länge kompressorn inte är trasig i magnetkopplingen eller skuren så finns det ingen anledning att koppla bort den. Är systemet tomt på gas så stänger den liksom av sig själv ändå när den startat. Bara ha AC knappen på OFF så ska de vara lugnt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av Milkshaken »

Pierre: Hur funkar spänningen på den remmen? har själv en Rav4 fast VVTi. Förr var det ju nästan uteslutande lagren som gick i dom olika remskivorna, och i väldigt många fall tack vare att remmen spändes för hårt. men hur är det med dom multiremmarna, går den spänna för hårt och vilket drev tar isf skada först?
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av xxargs »

Börja få samma bekymmer med gnisslande brytremskiva i en corolla 2005 (1.6) - märkte att det var tyst en stund precis efter motortvätten och sedan börja det väsnans och jag gick med en blomsprutflaska och siktade på navet på den misstänkta brytskiva (den längst mot torpedplåten) och det tystnde igen - lyckades få dit några droppar olja där så nu låter det inte så mycket för tillfället.

Trodde att sådana lager var livstidssmorda och dessutom något så när täta, men men.

hur länge kan man köra dessa med oljud innan det börja bli kris och skärningrisk, är det enkel sak att byta dessa själv - måste man köpa hela hjulet eller kan man pressa ut lagret till en ny själv?

det är iofs snart dags för service om 700 mil och kan ta det då, men frågan är om det håller hela vägen dit.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av Speedo »

Jag fick gnissel i spännrullen på min Avensis -02. Gick ej att byta bara lagret. Ej heller bara hjulet. Fick byta hela spännaren som kostade drygt 3000kr har jag för mig. Som tur var fick jag det på garantin.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av PierreW »

xxargs skrev:Börja få samma bekymmer med gnisslande brytremskiva i en corolla 2005 (1.6) - märkte att det var tyst en stund precis efter motortvätten och sedan börja det väsnans och jag gick med en blomsprutflaska och siktade på navet på den misstänkta brytskiva (den längst mot torpedplåten) och det tystnde igen - lyckades få dit några droppar olja där så nu låter det inte så mycket för tillfället.

Trodde att sådana lager var livstidssmorda och dessutom något så när täta, men men.

hur länge kan man köra dessa med oljud innan det börja bli kris och skärningrisk, är det enkel sak att byta dessa själv - måste man köpa hela hjulet eller kan man pressa ut lagret till en ny själv?

det är iofs snart dags för service om 700 mil och kan ta det då, men frågan är om det håller hela vägen dit.
Rullen som sitter längst mot torpeden på Corollan är just bara en rulle, den har ingen mer funktion än att ersätta servopumpen, samma motor finns ju i flertalet Toyota modeller som inte har El-servo. Denna rulle har faktiskt bytts på en del Corollor. Så helt omöjligt är det inte att det är den som låter. Sen ska man oxå tänka på att remmen i sig blir torr med åren och kan gnissla. Bilen är ju trots allt 5 år ;)
Milkshaken skrev:Pierre: Hur funkar spänningen på den remmen? har själv en Rav4 fast VVTi. Förr var det ju nästan uteslutande lagren som gick i dom olika remskivorna, och i väldigt många fall tack vare att remmen spändes för hårt. men hur är det med dom multiremmarna, går den spänna för hårt och vilket drev tar isf skada först?
Jag är osäker på 2,0an vilken spännare den har.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av xxargs »

Är väldigt säker på att det är rullen och inte remmen som gnisslar - Centrumtappen blir också ganska mycket varmare än de övriga jag kom åt att känna på efter ganska kort tids motorgång och i min värld tyder det på ökad friktion där.

i övrigt så har bilen inte haft ett enda fel på snart 10k mil utöver slitdelar som bromsar och ny ruta pga. stenskott.

frågan är om det går på kvalitetsprogrammet och byts ut på garanti (all service är gjorda på toyota) eller om det är något som man själv får bekosta - och i så fall hur mycket?
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: koppla bort remmen till ac:n?

Inlägg av xxargs »

Jaha - var på 9000 mila service hos toyota (har gjort alla servicarna där) - och frågande angående denna brytskiva om den gick på kvalitetsgarantin - det tyckte dom inte och det skulle gå på 6 papp att byta (ca 3 för grejorna och 3 för jobbet) - jag tycket dock det är för tidigt att en lager börja gnissla och gå osmort redan efter 7500 mil (körde ett tag och hörde ljudet men inte identifierat ännu) då ett sådant lager borde vara permanentsmort och även tät för vatten utifrån, lagret snurrar ju inte ens högvarvigt som en generator - hade det varit mer än 12 - 15 kmil så hade det inte varit så mycket att orda om.

så, hur och vad gäller den här kvalitesgarantin egentligen - vad hittar man för argument om jag faktiskt nu har kvalitetstgaranti mot verkstaden som säger något annat? min bil är fortfarande inom 'fönstret' både ålders och milmässigt.

Är kvalitetsgaranti något som bara finns när man säljer men inte finns när man vill använda den ?

---

om man skall göra jobbet själv - är brytskiva i sig reparerbar - dvs. dra ut lagret och ersätta med en ny eller är det pressat och stukat så att den inte går att få isär ?

att byta själva brytskiva, är det stort jobb med att lossa motorfästen, lyfta motor etc. eller kan det göras på plats med hylsnyckelsat typ. - eftersom dom tog 3 papp för arbetet så verkar det var runt 3 timmars jobb som man räknar med?
Skriv svar