Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
3kgt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 14:21:35
Bilmodell: Yaris, Corolla
Årsmodell: 9
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av 3kgt »

Hej allihop! Nyburgare användare här.
Har en Corolla 98 som jag besiktigade idag och tyvärr gick hem med ett surt min.
Fick följande avgas värden

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 236 (100)
Lamda 1,00 (0,97-1,03)

Efter detta kontrolerade jag Tändkablarna och tog ut ena i taget medans bilen var på och bilen började sitt darrande och missljud började (Så antar att tändkablarna e ok)!
Kollade upp luftfilter, Helt Okej
Kolla upp stiften (Dem var hyfsade), bytta för 1500 mil sedan.

Det sker en väldigt svag visslande nånstans bakom motorn! Ökar då man gasar på! Har ej lyckats dock hitta om det är lackage!

Vad rekomenderar ni? Vill helst fixa detta själv då verkstadskostnaderna lär kosta lika mycke som bilens värde?!

Funderar även på att blanda in 50/50 bensin och E85 för att klara besiktningen? (funkar det?)
Tacksam för alla tips och råd.
Toyota bilarna är
Yaris 2010 1.3
Corolla 98a 1,3 kombi.
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av linusrby »

Har du lite visselljud på insugssidan så kan man ju gissa på luftläckage. Detta kollas enklast genom att spraya startgas runt insug och slangar. När startgasen sugs in genom den eventuella läckan varvar motorn upp något så du kan avgöra var läckan finns.

Tänk bara på att startgas är MYCKET brandfarligt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av Glenn »

Att hälla i etanol brukar man ju hjälpa ner CO-värdet med, men det kanske har lite effekt på HC också.

Oljebyte sänker ofta HC'n, men kanske inte så mycket som du behöver, lustigt att enbart HC'n är så hög, du har inga felkoder lagrade ?
det borde du nästan ha med ett så mycket felaktigt värde.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av cheetah1 »

Högt HC beror vanligen på mycket oförbränt bränsle. Kan bero på spridare som har hängt sig (den skulle gå konstigt och dra mycket soppa), eller att den tänder sent (den skulle gå ovanligt mjukt och bli väldigt varm på avgassidan), eller nåt annat fenomen som jag är för trött för att komma på nu känner jag. Återkommer imorgon. Gonatt.
3kgt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 14:21:35
Bilmodell: Yaris, Corolla
Årsmodell: 9
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av 3kgt »

Bilen går som den ska med tanke på hela 74 hästarna som den har!
Jag har testat att spruta lackage spray på rören, men inget ännu! och vissa rör är svåra och komma åt!
SKa byta tändstiften imorgon.
Spridare, Hmm! bilen verkar gå "okej"..har inga skakningar elle så
Läste på denna sida om hög HC! http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Står detta
KOLVÄTEN
Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden

Om inte det är Tändstiften så gissar jag på lackage som gör att den får för lite luft?! Men mardrömmen är att hitta det! många ställen kommer man inte åt!
Ang felkoder så har jag ingen utustning av att kolla upp det, och bilen är inte värd och skicka in tillverkstäder som lär hitta på 100 saker.
Ang soppa förbrukningen så har jag inte märkt nåt för och vara ärlig! Konstig nog så hördes det nästan inget visslande idag.. försökte åter att hitta lackage från slangarna... Är det någon/några slangar som jag bör tänka på?

Så ska byta stiften sedan lägga in ca 50% E85 i tanken och testa och besikta bilen igen?! eller vad tycks?
Toyota bilarna är
Yaris 2010 1.3
Corolla 98a 1,3 kombi.
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av linusrby »

Etanol kan också påverka värdena negativt om det vill sig illa. Var bilen riktigt varm vid mätningen? Prova hellre att köra bilen riktigt hårt så den blir riktigt varm och uppnår full effekt på katalysatorn än att ta till spriten ;)
3kgt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 14:21:35
Bilmodell: Yaris, Corolla
Årsmodell: 9
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av 3kgt »

Hmm bra tips!
För jag var där en 45 min tidigare och bilen satt stilla!
Killen från besiktningen försökte värma upp den geneom och varva upp, men kanske inte räcker/räckte!
Toyota bilarna är
Yaris 2010 1.3
Corolla 98a 1,3 kombi.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av PierreW »

3kgt skrev:Hmm bra tips!
För jag var där en 45 min tidigare och bilen satt stilla!
Killen från besiktningen försökte värma upp den geneom och varva upp, men kanske inte räcker/räckte!
Så kallad torrgasning är för lite belastning för att katten ska få upp tillräcklig temp. Kör "hårt" så det riktigt knastrar i katten när du kliver ur på bes parkeringen :mrgreen:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av Glenn »

En kunnig besiktningsman förstår ju det själv dock, nuförtiden brukar dom ju alltid se till att varmköra katten om man får dåliga värden.

Minns när jag var med och skulle besiktiga morsans första bil med kat typ 1991 eller vad det kan ha varit, och killarna på bilprovningen underkände den pga avgasvärden, vi åkte till märkesverkstaden och dom sa direkt att det var för att katten var kall (detta var ju dessutom mitt i vintern), mätte på bilen direkt och alla värden var perfekta..

Åkte in på efterkontroll och alla värden var perfekta.

Nästa år var det samma visa igen, men den besiktningsmannen hade koll, han sa "Katten är nog kall" och sen gasade han runt bilprovningen på ettan med varvräknaren precis innan rött i några varv, sen gick den igenom fint :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hög HC Värden (Corolla 98 1.3) . Need Backup

Inlägg av cheetah1 »

Killen på besiktningen varvade upp motorn för att vissa av värdena ska läsas av vid 2500 varv, inte för att värma upp den. :) Titta på ditt protokoll så står det typ "CO2 (2500):".
Skriv svar